Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Var på nya MediaMarkt i Barkarby idag och fingrade lite på kamerorna. Lustigt, de har 1Ds Mk III och en massa dyra objektiv hängande framme så jag såg småbarn stå och hålla dyrgriparna och slå frontlinserna i hyllkanterna, haha. Som om det var billiga kompaktkameror. Men vad jag tänkte på; De helt nya L-zoomarna har underbar mekanik när man zoomar eller vrider på skärperingarna. Så är det även på ett par av mina nya L-zoomar. Men tar jag min 17-40L som är tre år eller så, har den känslan försvunnit lite. Zoomringen går mkt lättare och har tappat det där lilla motståndet som ger sån kvalitetskänsla. Beror väl på olja och slitage och så, men visst är det trist. Ingen har snackat om det här förr vad jag vet, utan bara lovprisat L-optikens mekanik, men det är en klar förändring på bara några år. Går säkert att serva så det blir som förr, men när jag tänker på mina gamla FD-objektiv så blev det aldrig så. De var väl iofs kullagrade istället för nån sorts glidlager, men hade obetalbar känsla.