Annons

byta D7D mot A700, en bra idé?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hjälte

Aktiv medlem
Har det hänt!

Nu får vi se om det var smart eller ej... Nichi har anlänt, en A700 i gott skick... Har faktiskt bara tagit några få bilder än, den första var, som traditionen bjuder, en bild på hunden...

Upptäckte just att räkneverket är femsiffrigt... intressant...

Nichi kommer att bli sambo med Nana, tror inte det är någon affär att sälja en kamera som skramlat fram mellan 250.000 och 300.000 exponeringar. Hon ska få ägna sig åt intervalltagning och annat skoj. Lite jämförelser lär det säkert bli i början, men vi vet ju alla hur det kommer att gå. Eller?
Är steget taget - känslor med Nichi, beskriv: Står inför ungefär samma dilemma - byta ny eller vänta tills nästa a700:någonting komer med filmfunktion ch L.W etc.etc
 

KGS

Aktiv medlem
KG, du vet väl att du kan köra intevalltagning med A700. Det krävs förvisso en dator (PC) med mjukvara från Sony. Men som jag ser det så är väl inte det ett problem att ställa en laptop bredvid kameran och driva både kamera och dator på ström. Jag lekte lite med det idag ;0) Det krävs firmware V.4 och lite mjukvara från Sony sedan är det klart. Jag ska göra lite Remote plåtningar (styra kameran från datorn) i helgen så det var därför jag testade idag.
Gå till: http://support.sony-europe.com/dime/digistill/alpha/alpha.aspx?l=en&m=DSLR-A700
Där laddar du ner följande
- Sony Image Data Suite for Windows
- Interval Shooting Set-up Tool (Windows)

Lycka till med nytillskottet ;0)
Någon PC kommer inte över tröskeln, så det får D7D sköta :)

Det går att styra kameran via Mac också, om intervalltagning funkar har jag inte hunnit utröna än, men på en av de medföljande skivorna hittade jag en remote-funktion via datorn (funkar både på PC o riktiga datorer). Kompletterar jag det med ett enkelt Appleskript så lär även intervalltagning fungera, men som sagt, Nana lever vidare, parallellt med sin något spädare syster o nåt ska hon väl göra även i framtiden.

Tack för lyckatillet!
 

KGS

Aktiv medlem
Är steget taget - känslor med Nichi, beskriv: Står inför ungefär samma dilemma - byta ny eller vänta tills nästa a700:någonting komer med filmfunktion ch L.W etc.etc
Jag fick ett erbjudande som jag inte kunde säga nej till... annars hade jag väntat... om en vecka annonseras säkert en A700 mk II ut *s*

Första intrycken (Nichi fick följa med på kvällens oktoberfest) är att autofokus är rätt mycket säkrare/snabbare, kameran är tystare, avtrycket betydligt mer lättriggat (många onödiga utlösningar, om man säger så). Batteriet räcker en helkväll. Tog inte så många bilder, men kameran stod på mest hela tiden. Dock skulle jag inte vilja leva med bara ett batteri, trots att ett extrabatteri kostar mellan 585-899 kronor, brrr...

Utan batterigrepp är A700 en slankare och lättare uppenbarelse än D7D. Med batterigreppet blir det en stabil pjäs med skönt grepp och jag måste ju gilla att bilderna äntligen vrider sig rätt automatiskt.
 

Carpe Noctum

Aktiv medlem
Någon som bytt sin fungerande D7D mot en A700? Känns det som ett stort lyft några veckor efteråt? Jag var på vippen att byta häromdagen, när jag fick ett erbjudande som var svårt att säga nej till.

Så tänkte jag efter en stund. Är det så stor skillnad? Visst, fler megapixel och något fler bilder i sekunden... sökaren är nog aningen bättre också, men är det tillräckligt för att det ska kännas nytt och fräscht även när nyhetens behag lagt sig?

En A350 skulle kännas mer ny, men jag vill ha A700´s sökare (eller varför inte A900´s sökare) och snabbhet...
varför byta system ?
Är du missnöjd?
Har du en massa objektiv i byrån ?
I så fall köp en nyare nikon, om inte....gå på känslan.
Blir inga bättre bilder ändå.
Till syvende o sist så är det ju ändå ekonomin som styr, jag vill åsså ha en D3 med alla feta objektiv men, man är ju inte sponsrad.
 

KGS

Aktiv medlem
varför byta system ?
Är du missnöjd?
Har du en massa objektiv i byrån ?
I så fall köp en nyare nikon, om inte....gå på känslan.
Blir inga bättre bilder ändå.
Till syvende o sist så är det ju ändå ekonomin som styr, jag vill åsså ha en D3 med alla feta objektiv men, man är ju inte sponsrad.
D7D och A700 är samma system...
 

KGS

Aktiv medlem
sorry, tyckte det stod D70...
He he då skulle det nog ha stått D700 också... jag har, som så många andra, låst mig till "mitt" märke genom att skramla ihop en samling trevlig optik mm, så att byta allt från grunden är nog inte att tänka på.

Fast vem vet. Två av dem som jag köpt begagnade prylar av har bytt hela sina Minoltasystem mot Nikonprylar.
 

KGS

Aktiv medlem
Hur många batterier...

hur många batterier har ni som kört A700 ett tag?

Jag e ofta ute på heldagsövningar och vill inte stå utan ström just när de gröna männen landar sitt flygande fat...

Direkt billiga är de inte även om Mediamarkt har "bra pris" (dvs runt 700 kr)
 

Vevo

Aktiv medlem
Jag har bara två batterier till min A700 och de räcker i flera dagar. Nu har jag en dubbelladdare (original med nätanslutning till kameran) så jag laddar båda över natten. Jag har ännu inte kört kameran tom på batterier, och i värsta fall så har jag D7D:n med mig som backup och den har jag fyra batterier till :)

I somras när vi var till Runde så blev det heldagar med mycket 5f/s och en hel del "chimpning" och jag tömde vid ett tillfälle 1 batteri, i övrigt så var det ca. 27-40% av batteri 1 och 100% av batteri 2 kvar på kvällen. Om du ska iväg en längre tur (flera dagar utan tillgång till ström) och beräknas plåta mycket så kan det vara idé att investera i fler batterier, om inte lägg pengarna på nåt annat så länge.
 

KGS

Aktiv medlem
Great, det var så jag tänkte. Idag ska jag testa Nichi på allvar för första gången. Lär bli 4-500 exponeringar.

För övrigt tänker jag "beskatta" mig själv med en tioöring per exponering för att försäkra mig om att ha slantar i beredskap till nästa gluttsnäppa. Av någon anledning tror jag inte A700 kommer att stanna lika länge hos mig som D7D har gjort. Den som lever får se.
 

Vevo

Aktiv medlem
Av någon anledning tror jag inte A700 kommer att stanna lika länge hos mig som D7D har gjort. Den som lever får se.
Det trodde inte jag heller, för min var var tänkt som en skarv till A900. Men efter att ha använt A700 i olika situationer (natur, mode, reklam, repro etc) så är det inte lika bråttom längre att köpa A900. Det kommer att bli så men jag har inte bråttom .0)
 

js1

Aktiv medlem
Av någon anledning tror jag inte A700 kommer att stanna lika länge hos mig som D7D har gjort. Den som lever får se.

Ja, den som lever får se. Det verkar som Sony skruvat upp kvalitetskravet en aning.
Än har vi inte sett några larmrapporter om trasiga A-100/200/300/350/700/900:eek:r.
Däremot finns det väl knappt nån D5/7D ute på marknaden som inte lider av nån krämpor. ;)
 

Vevo

Aktiv medlem
Ja, den som lever får se. Det verkar som Sony skruvat upp kvalitetskravet en aning.
Än har vi inte sett några larmrapporter om trasiga A-100/200/300/350/700/900:eek:r.
Däremot finns det väl knappt nån D5/7D ute på marknaden som inte lider av nån krämpor. ;)
Efter drygt 70.000 exponeringar med min D7D så bytte jag slutare, inte för att den var trasig utan att jag hade möjligheten iom black frame garantin. Så det är en ny slutare i den nu, MEN... den är lagom slapp och sliten i avtryckaren, det kanske kan vara värt att byta den :0)
I övrigt så har min D7D fungerat klockrent förutm justering av bländaröverföringsarmen vid två tillfällen.
 

KGS

Aktiv medlem
Ja, den som lever får se. Det verkar som Sony skruvat upp kvalitetskravet en aning.
Än har vi inte sett några larmrapporter om trasiga A-100/200/300/350/700/900:eek:r.
Däremot finns det väl knappt nån D5/7D ute på marknaden som inte lider av nån krämpor. ;)
Nä, kvaliteten oroar jag mig inte alls för. Min A700 känns gedigen och det låga kluckandet när man fotar låter som om det sliter betydligt mindre på mekaniken än det ganska hårda ljudet i D7D. Vågar jag hoppas på 600.000 exponeringar?

Nä, jag tror att det kommer en A700 med live-view etc och då är risken stor att jag blir en av dem som dumpar priset på begagnade A700 *s* Hoppas att vertikalgreppet kan följa med. Det är riktigt trevligt. Tänkte först kränga bort det (har aldrig haft nåt till min D7D) men det blir nog svårt att skiljas från.
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Hoppas att vertikalgreppet kan följa med. Det är riktigt trevligt. Tänkte först kränga bort det (har aldrig haft nåt till min D7D) men det blir nog svårt att skiljas från.
Om du skulle vilja bli av med batterigreppet så småningom så får du gärna höra av dig. Har inte råd med ett helt nytt i nuläget. :eek:)
 

KGS

Aktiv medlem

Om du skulle vilja bli av med batterigreppet så småningom så får du gärna höra av dig. Har inte råd med ett helt nytt i nuläget. :eek:)
Du fick en bildkommentar så länge ;-)
Det skulle inte förvåna mig om greppet sjunker i pris. Det ryktas på Dyxum om en rejäl prissänkning på A700 (till 1000 euro med kitoptik) och Canon skänker bort sina grepp. Sony kommer nog att reagera. Priserna brukar sjunka med 30% strax efter att jag har köpt *s*
 

KGS

Aktiv medlem
Coolt, å den var inte så dyr heller. Men frågan är bara i vilka tidsintervall och antal man kan programera. Billigare än att köpa en PC Laptop ;0)
Jo o mer praktiskt i skogen t ex

"Timerfunktion

Följande kan ställas in med timerfunktionen på den tydliga LCD displayen.

Fördröjning innan första bilden skall tas 0 s upp till 99 tiim, 59 min och 59 s i steg om 1 s
Exponeringstid, för långa exponeringstider, 0 s till 99 tim, 59 min och 59 s.
Intervalltid, tiden från varje start av exponering till nästa exponeringsstart, 1 s upp till 99 tiim 59 min och 59 sekunder i steg om 1 s
Antal bilder som skall tas 1 .. 399, eller kontinuerlig intervallexponering.
Ljudsignal kan slås av om så önskas.
Så länge som slutaren är öppen piper ljudsignalen 1 gång varje sekund samtidigt som en lydiod lyser upp för att visa att slutaren löser ut. Ljudsignalen går att stänga av."
 
ANNONS