Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Forummjukvaran i allmänhet...

Produkter
(logga in för att koppla)

Syvertsen

Aktiv medlem
...är väldigt funktionsfattig, inte särskilt snygg och framförallt inte så fotografvänlig då vi kanske gärna vill dela med oss av bilder osv. direkt i diskussionstrådar.

Varför används denna mjukvara, vad är det för fel på vBulletin? vBulletin har klockren bildhantering, skitbra tilläggsfunktioner som lightbox för bildvisning t.ex. och begränsningen 400x400 pixlar är då enbart ett rysningsframkallande minne.

Är det priset som avskräcker, eller läggs inte lika mycket intresse i själva forumdelen som i bildpoolerna och gallerierna? :)

Det är vbulletin som används på fotosidan. Eller vad menar du?
Ok, en uppdatering till vBulletins senaste version då. Som t.ex. http://forum.body.se (lirar med någon 3.7.X om jag inte minns fel) funktionsmässigt skulle passa fotosidans forum klockrent. Personliga användaralbum, begränsa uppladdningsutrymmet på bifogade filer hos normalanvändare till säg 20-30mb per näsa, nya användargrupper för silver/guldanvändare med högre befogenheter och så vidare, precis som det är nu men enligt nyare mjukvara.

Det jag menar är att forumet som sådant här på FS inte passar att tillhöra en estetisk kategori - det skulle kunna bli så, så mycket bättre.

Fotosidan kör senaste version av vbulletin.

Sen har fotosidan massor av funktioner för att hantera bilder som gör att vissa vbulletinfunktioner blir dubletter. Därför har de stängts av. Tanken på fotosidan är att man främst laddar upp bilder i album.

Jag får känslan av att du är systemadmin här, som håller detta så kärt. :)

Ok, specifik lista på småfix som hade höjt nivån på forumet markant.

I huvudforum;

Avskärmningar med linjer/nyansförändringar så att inte både rubrik, beskrivning och andra uppgifter som senaste aktiva ämne, antal ämnen, antal inlägg osv. flyter runt i en vit bakgrund för alltihopa. Så att varje avdelning och respektive informationsdel om den avdelningen är i en liten "box" eller vad man ska säga, och det hela ser mer uppdelat ut.

I delforum;

I själva underforumen när man bevakar ämnen i delforumet så har ni en sådan linje emellan de olika ämnena. Åtminstone en horizontell, ingen vertikal dock. Hade kunnat vara snyggt, att ha vertikala avdelningar emellan de olika informationsfälten också och t.ex. färga bakgrunden till "Senaste inlägg" och "Visningar" till en lite mörkare nyans än resten.

Ikonerna som signalerar huruvida ett ämne har nya poster eller inte är inte heller särskilt tydliga, vill ni hålla svartvit profil på sidan och undviker olika färger av den orsaken? Isf är det lättförklarat, och inte heller jättemycket att göra åt den saken. :)

I ämne;

När man väl steppar in i ett ämne är det samma sak där, ingen vertikal linje som skiljer användarnamn och användarinformation från inläggets innehåll - det gör inte märkbar praktisk nytta men ser betydligt mer städat och snyggt ut, dessutom blir inläggen mer personliga om man får sig en liten avatar under användarnamnet kanske. Behöver inte vara något groteskt, standardstorleken på 128x128 (?) pixlar duger super på andra forum - det lär den göra även här.

Texten är obekväm att läsa större stycken av, det har ett "standard"-utseende som är lite tråkigt. Jag menar inte att det vore bättre med typ comic sans i fontsize 30 men något roligare går väl att åstadkomma, om inte annat åtminstone möjligheten att enkeligen fet/kursiv-märka textstycken? Små genvägsboxar till dessa taggar skulle inte skada i rutan där du editerar ett inlägg.

Osv. osv. egentligen främst i syfte att göra själva forumdelen med uttrycksvänlig, personlig och trevlig. Nu ser det uttryckslöst ut och inläggens utstrålning påminner om en matteläxa - vilket är synd, för forumets medlemmar och deras poster håller hyggligt hög klass och nivån är inte alls dålig.

Kom också på att det skulle vara svinbra att aktivera funktionen där man kan minimera vissa delforum till bara deras överskriftsbox. Sidan är lång att scrolla sig igenom och användarvänligheten för de som inte vill ta en löpsträcka runt operationsbordet skulle definitivt öka. :)

Senast ändrad:
Små detaljer som att t.ex. länken till att besvara/citera i ett ämne är precis samma sterila stuk som resten, inte inboxat i någon liten knappliknande ruta utan bara ser ut som en svartvit hyperlänk, vore också något att ta tag i för att få allt lite snyggare och lite mer lättförståeligt. :)

Små detaljer som att t.ex. länken till att besvara/citera i ett ämne är precis samma sterila stuk som resten, inte inboxat i någon liten knappliknande ruta utan bara ser ut som en svartvit hyperlänk, vore också något att ta tag i för att få allt lite snyggare och lite mer lättförståeligt. :)

Jag håller inte med om att allt blir bättre för att man boxar in eller lägger till linjer för att avgränsa, de kan tvärtom göra forumet än mer rörigt.

Ge några exempel på forum som du tycker är snygga OCH användarvänliga.

Ge några exempel på forum som du tycker är snygga OCH användarvänliga.
http://forum.body.se har allt det jag nämnde ovan, färgvalet kan ju åsidoläggas på en femöring. Det borde väl räcka med ett exempel, eller? :)

Mycket enkelt, pedagogiskt upplägg med tydliga ikoner och tillräckliga avskärmningar som gör att allt ser prydligt uppdelat ut utan att påminna om en technofest som det lätt kan bli om man har för höga kontraster. Se www.kolozzeum.com/forum för att se vad jag menar där - deras linjeringar och kontraster är en mardröm för trötta ögon.

Jag får känslan av att du är systemadmin här, som håller detta så kärt. :)
Ok, specifik lista på småfix som hade höjt nivån på forumet markant.
Närå, ingen försvarsställning här. Alla på fotosidan är förbaskat glada över konstruktiva synpunkter, vilket jag tycker du precis har lämnat en hel bunt med.
Avskärmningar med linjer/nyansförändringar så att inte både rubrik, beskrivning och andra uppgifter som senaste aktiva ämne, antal ämnen, antal inlägg osv. flyter runt i en vit bakgrund för alltihopa. Så att varje avdelning och respektive informationsdel om den avdelningen är i en liten "box" eller vad man ska säga, och det hela ser mer uppdelat ut.
I delforum;
I själva underforumen när man bevakar ämnen i delforumet så har ni en sådan linje emellan de olika ämnena. Åtminstone en horizontell, ingen vertikal dock. Hade kunnat vara snyggt, att ha vertikala avdelningar emellan de olika informationsfälten också och t.ex. färga bakgrunden till "Senaste inlägg" och "Visningar" till en lite mörkare nyans än resten.
...
Texten är obekväm att läsa större stycken av, det har ett "standard"-utseende som är lite tråkigt. Jag menar inte att det vore bättre med typ comic sans i fontsize 30 men något roligare går väl att åstadkomma, om inte annat åtminstone möjligheten att enkeligen fet/kursiv-märka textstycken? Små genvägsboxar till dessa taggar skulle inte skada i rutan där du editerar ett inlägg.
Vi har precis haft en diskussion kring den typen av designgrejer i forumet. Därmed inte sagt att det kommer att hända något omedelbart, men vi är åtminstone medvetna om att det inte är klockrent perfekt.
Ikonerna som signalerar huruvida ett ämne har nya poster eller inte är inte heller särskilt tydliga, vill ni hålla svartvit profil på sidan och undviker olika färger av den orsaken? Isf är det lättförklarat, och inte heller jättemycket att göra åt den saken. :))
Designen generellt på fotosidan går ju i gråskalans tecken.

http://forum.body.se har allt det jag nämnde ovan, färgvalet kan ju åsidoläggas på en femöring. Det borde väl räcka med ett exempel, eller? :)

Mycket enkelt, pedagogiskt upplägg med tydliga ikoner och tillräckliga avskärmningar som gör att allt ser prydligt uppdelat ut utan att påminna om en technofest som det lätt kan bli om man har för höga kontraster. Se www.kolozzeum.com/forum för att se vad jag menar där - deras linjeringar och kontraster är en mardröm för trötta ögon.

Jag håller inte med om att Body.se är bra. Det är ioch för sig en fråga om personlig smak, men tyvärr, jag håller inte med.

Vad saknar du som återfinns här?

Eller är det bara layoutmässigt och estetiskt du menar? :)

Funktioner kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte är användare på Body.se, men jag tycker att den är ful och grovhuggen, sidan är lite för bred, ikonerna känns standard, lite utdaterade och inte supertydliga.

Jag säger inte att FS är bäst i världen, men jag tilltalas mer av den här designen än det jag ser på Body.se

Som sagt, det är personliga preferenser.

Senast ändrad:
Jag tillhör dom som har kritiserat FS-sajten emellanåt. Men nu tycker jag att den både är tillräckligt funktionsrik och "tillräckligt" snygg.
vBulletin i sitt standarutförande känns rätt gammalmodig... Tidigt 90-tal typ vad gäller design och teknik. Den fungerar klockrent, inte det, men den känns långt ifrån "webb 2.0"...
FS däremot tycker jag känns modernare faktiskt. Inget "2.0" här heller men som sagt, den står sig väl jämfört med vBulletin (i mina ögon). Allt kan ju göras bättre, så är det alltid. Skulle jag få i uppdrag att föreslå kirurigska ingreppp inför en ansiktslyftning så skulle det nog vara lite mer kurvor.... I stort sett alla objekt är fyrkantiga. Lite mer avrundat hade nog inte gjort ont. Och kanske lite semi-transparenta png-prylar.... Men ändå, FS har fått mer utvecklad "egen profil" på sistone. En identitet. Tja! Ha en god helg.

ANNONS
Götaplatsens Foto