Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

35mm eller 50mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror på hur nära du kommer. Kommer du riktigt nära så är 35 att föredra eftersom du får mer vidvinkel :)

köp både och. köper du begagnat så kan du sälja utan nån nämnvärd förlust om du känner att nåt inte passar.
50mm är så pass billigt att det är värt att chansa dessutom.
använder både 20/1.8, 30/1.4, 50/1.8 och 85/1.8 på konserter. ibland använder jag nån zoom dessutom, t.ex 17-50/2.8 eller 80-200/2.8
ett 85/1.8 är trevligt för konsertfoto oxå...

Kom precis hem efter en till konsert på Debaser Medis, sjukt kul, ingen var nykter - jag använder 35/2 och en Fujfilm S5 Pro nästintill uteslutet!

Beror väl lite på vilken kamera den kommer användas på också.
Men generellt är det ju skönt mer mer vidvinkel om du ska köra Debaser (speciellt slussen).
Om du vill kunna plåta större scener också så blir dock en 35:a lite kort.
Som Oscar sa, om du har råd så köp båda och testa dig fram. :)

Helt OT men, såg på sidan att Popaganda hölls på Eriksdalsbadet i år? Helvete, jag har typ växt upp där (ungefär, på somrarna iaf) och avgudar Vapnet mer än något annat på jorden! Fick fan en mindre ångestattack nu över att jag inte kunde gå dit! >_<

Jag försov mig och missade då Vapnet.. (A)

Det var inte lätt att hitta dina bilder.. var finns dom?

I recensionerna, det finns ett galleri från Popaganda som inte är taget av mig dock - resten av bilderna har inte återställts sen jag gjorde ett misstag.

Beror väl lite på vilken kamera den kommer användas på också.
Men generellt är det ju skönt mer mer vidvinkel om du ska köra Debaser (speciellt slussen).
Om du vill kunna plåta större scener också så blir dock en 35:a lite kort.
Som Oscar sa, om du har råd så köp båda och testa dig fram. :)

ok jag har en nikon d60, spelar det en stor roll? jag undrar eftersom att antingen funderar jag på sigmas 30mm F1.4 EX DC /HSM eller nikons Nikon AF-S 50mm/1,4 G. vet ni vilken som är bäst som vad det finns för nack/fördelar med dom? jag har hört att den från sigma fokuserar dåligt och att den känns plastig. det enda nackdelen med nikons verkar i så fall vara brännvidden som jag är osäker på..

Då är det helt kört, köp en D80 eller hoppas på att Nikon lanserar ett AF-S 35mm som jag själv väntar på, jag har själv använt en D80!

avslutatmedlemskap sa:
vad är bäst för rockfoto i en liten lokal typ debaser, nalen eller liknande? Ett fast 35mm eller ett fast 50mm?

Det finns inget som är bäst, det beror på vilken karaktär du vill ha på bilderna. Om du har en zoom så skulle jag råda dig att testköra lite rockfoto med den. Då kan du i efterhand kolla vilka brännvidder du använt på de bilder du gillar mest.

Du kanske får höja ISO väldigt mycket och dessutom kanske får en del skakoskärpa, men det spelar ingen roll, du kan ändå få en uppfattning om vilken brännvid som passar dig bäst genom denna övning.

avslutatmedlemskap sa:
vad är bäst för rockfoto i en liten lokal typ debaser, nalen eller liknande? Ett fast 35mm eller ett fast 50mm?

35mm helt klart, men har det fokusmotor? 50mm är för långt på en crop-kamera i vanliga lokaler. Sigmas 30/1.4 med motor är väl egentligen ditt enda vettiga alternativ så länge du fotar i diket inomhus.

Det finns inget som är bäst, det beror på vilken karaktär du vill ha på bilderna. Om du har en zoom så skulle jag råda dig att testköra lite rockfoto med den. Då kan du i efterhand kolla vilka brännvidder du använt på de bilder du gillar mest.

Du kanske får höja ISO väldigt mycket och dessutom kanske får en del skakoskärpa, men det spelar ingen roll, du kan ändå få en uppfattning om vilken brännvid som passar dig bäst genom denna övning.
aa problemet är att jag bara har stått i publiken och fotat, så jag kan inte riktigt avgöra... ioförsig så står jag ungefär längst fram.. men annars så kan man väll bara stå lite mer åt sidan?

finns det någon del av forumet som bara handlar om konsertfoto?

vad är en crop-camera föresten?

Nu har jag inte använt det själv, men jag har hört från väldigt många att Sigmas 30/1.4 är en bra optik men fungerar INTE på specifikt konserter. I och med att fokusen ofta ligger lite fel, och att objektivet rent generellt har svårt att fokusera i dåligt ljus.

Har som sagt inga egna erfarenheter, men hört det här från flera olika användare.

Om jag var du skulle jag köra på antingen det nya Nikon 50/1.4G eller Sigmas 50/1.4. Det blir lite lång brännvidd ibland, men jag har fotat konserter på både Debaser medis och slussen med denna brännvidd och blivit jättenöjd med mina bilder.

Alternativet till det kanske skulle vara ett Tamron 17-50/2.8 eller dylikt, om du behöver med vidvinkel. Men då tappar du ju ljusstyrkan, och är inte "garanterad" att kunna plåta på lite sämre belysta konserter.

avslutatmedlemskap sa:
vad är en crop-camera föresten?

En kamera med en DX sensor, som du alltså får multiplicera brännvidden med 1.5 på. Alltså en 50mm blir i praktiken ett 75mm och ofta lite väl långt för konsertfoto i mindre lokaler.

För större scener kan det dock bli riktigt bra, den här bilden är tagen med en DX kamera och 50mm/1.4 optik på en stor festivalscen. Så om du ska på en massa festivaler i sommar kan den vara ett riktigt bra köp.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1464783.htm?set=mp

ANNONS
Götaplatsens Foto