Annons

Masker av alla de slag...varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Autumn_fire

Aktiv medlem
Lagermasker, vektormasker och allt vad det heter...dessa funktioner har jag aldrig riktigt förstått mig på men jag gissar att de kan underlätta mitt redigeringsarbete avsevärt.

Många av er är säkert bekanta med moderskeppet.se, och så även jag. I flera instruktionsvideos visas där hur man till exempel "gör hål" i ett lager genom att måla svart eller vitt på själva masken...men detta är ju precis samma sak som att sudda på lagret?

Vad är fördelen med masker och vad kan jag mer använda dem till?

Lagermasker, vektormasker och allt vad det heter...dessa funktioner har jag aldrig riktigt förstått mig på men jag gissar att de kan underlätta mitt redigeringsarbete avsevärt.

Många av er är säkert bekanta med moderskeppet.se, och så även jag. I flera instruktionsvideos visas där hur man till exempel "gör hål" i ett lager genom att måla svart eller vitt på själva masken...men detta är ju precis samma sak som att sudda på lagret?

Suddar du i lagret är det svårare att ångra eller rätta till i efterhand. Har du justeringen i en lagermask istället så kan du "ångra" dig om du öppnar upp bilden om ett halvår igen.

Verkar som att du förstått grundprincipen. Med masker gör man hål i ett lager, men man har total kontroll över hur hålet kommer till. När du suddar direkt på bilden raderar du pixlar, samt låser opacitetsnivåerna absolut. Vill du återskapa något du suddat bort är du rökt om du inte har orginalpixlarna kvar, och även om man har det tar det oändligt mycket längre tid att fixa än om man jobbar med en mask. Förutom att det förståss är bra att man efter ett år kan komma tillbaka och ändra sitt "hål" så är det när man sitter och handmaskar saker och drar penseldrag efter penseldrag som man hela tiden vill korrigera vad man gör. Precis som när man skissar/tecknar/målar. Då måste man ha en mask. Det går inte om man suddar eftersom suddandet enbart tar bort saker.

Förutom att göra hål, så används masker oftast till att lägga på lokala förändringar av något slag. Eftersom maskerna släpper igenom mer eller mindre i en skala från svart till vitt är det väldigt smidigt att använda för att "måla in" t.ex lokala uppljusningar/nermörkningar, skärpning, kontrast, olika blandningslägen etc.

Fast personligen tycker jag nog att det inte är förräns i kombination med en tryckkänslig penna som maskerna VERKLIGEN kommer till sin rätt. Att sitta med mus och klicka sig fram med fast opacitet - ja, då blir det inte mycket "mänsklig känsla" i penseldragen.

Man har även mer kontroll över vad man "suddar" bort. Du kan ju t ex klistra in en bild på t ex en utter i din lagermask, för att "sudda bort" en utter. :p
Men framför allt, destruktiva åtgärder är det värsta jag vet. Att kunna gå tillbaka i efterhand är så otroligt praktiskt på alla sätt och vis. Det är speciellt skönt att använda flera undermappar med olika masker på, för att kunna maska med flera masker som man kan stänga av o sätta på när o hur man vill.
Enda jag saknar i Photoshop är att kunna länka en hel mapp till en lagermask, för att ha mer kontroller över maskerna med hjälp av adjustmentlayers etc. Fast helst av allt så vill man ha ett nod-baserat photoshop, även fast det lär bli ganska tungt om man håller på med riktigt högupplösta bilder.

Okej, så det var inte svårare än så :) Tack för hjälpen, kolla gärna in mitt nästa inlägg där jag använde era tips ;-)

Vet inte om jag förstår dig rätt, men du kan ha en mask på en mapp (som i sin tur innehåller masker).

Nja du gjorde nog inte det. Om du läser det jag skrev igen så ser du att jag faktiskt redan använder mig av masker på grupper.
Men det jag vill kunna göra är att typ lägga in en hel grupp med diverse lager som en mask och på så vis kunna ha kontroll över masken med olika adjustmentlayers. Om du förstår vad jag menar. :p

Nja du gjorde nog inte det. Om du läser det jag skrev igen så ser du att jag faktiskt redan använder mig av masker på grupper.
Men det jag vill kunna göra är att typ lägga in en hel grupp med diverse lager som en mask och på så vis kunna ha kontroll över masken med olika adjustmentlayers. Om du förstår vad jag menar. :p

Försöker och försöker, men nej :). Följande bit får jag inte ihop "en hel grupp med diverse lager som en mask".

Olika lager som skall bilda en gemensam mask?

ANNONS