Annons

Varför så små bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag är ny här.
Försökte ladda upp bilder tagna med kompaktkamera men sidan sa ifrån om att bilden vart för stor.
Hur ska de då fungera med systemkamera bilder?
Ska man behöva krympa bilderna varje gång innan man vill ladda upp och på de sättet förlora kvalité?

Ja det behövs. Och är också vad fotografer vill. Många medlemmar vill "behålla" sina bilder i originalstorlek för sig själva och bara visa upp mindre bilder här på FS eftersom de ev vill kunna sälja och tjäna pengar på det stora "originalet".

Sen skulle det ta mycket tid att kika runt bland bilderna om de vore i originalstorlek. Det finns många program som kan krympa dina bilder utan att det knappt märks.

De syftet är jag inte ute efter en på ett tag.
Är smickrad om någon överhuvudtaget skulle vara intresserad av mina bilder.
Får väl börja krympa då.
dock känns de väldigt omständigt.

Hej, jag är ny här.
Försökte ladda upp bilder tagna med kompaktkamera men sidan sa ifrån om att bilden vart för stor.
Hur ska de då fungera med systemkamera bilder?
Ska man behöva krympa bilderna varje gång innan man vill ladda upp och på de sättet förlora kvalité?

Hej Ellen

Också ny här och hade exakt samma tanke när jag laddade upp första bilden, blir inte mycket kvar när man krympt ner dem för att få in dem här, den naturliga lösningen som jag ser är att forumet har en autofunktion som gör tumnaggelbilder av större bilder när man laddar upp dem så det går snabbbt att ladda upp sidan sen när man vill kika mera nogrannt på en bild så klickar man på den och får då upp en fullstor bild eller iaf så stor som fotografen bestämt att lägga upp.

Då de flesta som besöker en bildbaserad hemsida har någon form av bredband så går det kvickt att ladda upp en bild på X antal MB och man väljer ju själv vilka bilder man vill se i större format och vilka man nöjer sig med tumnagelformat på (tumnagelformatet bör vara som dagens storlek annars blir det inget att ha) kan var något att lägga in på listan över forumförbättringar.

Du skulle inte ha någon glädje av att kunna ladda upp bilder i orginalstorlek eftersom de då ändå skulle behöva förminskas för att visas. Maxstorleken i pixeldimensioner (1024 px per sida) är så pass stor att det i regel täcker större delen av en normal skärm, och filstorleksgränsen (300 kb) så pass väl tilltagen att jpg-komprimeringen ofta inte behöver synas alls. Det skulle säkert gå att skapa en funktion som gör att bilder automatiskt skalas ner till 'rätt' storlek, men jag tror att de flesta ändå gillar att kunna styra över det själv.

Om du däremot är ute efter möjligheten att t.ex. låta andra ta del av dina bilder för att göra utskrifter etc finns det nog andra, bättre alternativ än Fotosidan.

(däremot har jag funderat på om det inte vore käckt med en funktion där t.ex. betalande medlemmar kan lägga upp enstaka bilder/filer i fullstorlek under kortare tid för olika syften - jag tycker man märker av ett sånt behov mellanåt, t.ex. när någon frågar efter tips kring bildredigering)

Per

Gränsen är sen några månader tillbaka 800kb, läs mer på http://www.fotosidan.se/cldoc/imageupload.htm

Gränsen är satt av ekonomiskaskäl, det kostar en hel del pengar att hantera närmare en miljonbilder. Både att ha dom på servern och skicka ut dom till folks webbläsare när man tittar på dom. Oavsett storlek.

-Thomas

Fotosidan tillåter jpg och gif. Men inte png. En bild nerskalad till 640x4** kan lätt hamna en bra bit under 800kb gränsen, även 1024. Detta trots att PNG är en icke förstörande komprimering. PNG är ibland bättre än JPG och alltid hundra gånger bättre en GIF. Hanterar exif och alfakanal.

Alltför stora bilder ger bara seg visning och långa nedladdningstider, så det är ingen höjdare.

ANNONS
Götaplatsens Foto