Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var är haken i kortet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Ska byta grafikkort av PCI express-modell. Men kan inte förstå hur det sitter fast i moderkortet. Den bakre spärren hittar jag, men grafikkortet sitter också fast i chassit på något sätt framtill, alltså i närheten av anslutningarna för skärmen. Supporten snackade om någon skruv, men jag kan f-n inte hitta någon sådan. Du som sitter på en enkel och pedagogisk förklaring på hur man gör - vänligen stig fram å det snaraste.

Jag skulle nog inrikta mig på den inringade delen i bilden. Kan man vika upp eller skjuta undan den på något sätt.

Vad är det för datorlåda? Finns det ingen manual?

Bilagor

• haken.JPG
    haken.JPG
    35.1 KB · Visningar: 317
Senast ändrad:
Jag skulle nog inrikta mig på den inringade delen i bilden. Kan man vika upp eller skjuta undan den på något sätt.

Det är det jag har gjort. Men har dessvärre inte hittat någon skruv som gör det möjligt. Och när jag börjar bända och nästan bryta på grejerna så känns det inte riktigt rätt.

Vad är det för datorlåda? Finns det ingen manual?

Grejerna kommer från Komplett, och lådan heter något i stil med Blue cooler på grund av/tack vare några blå dioder här och var. Någon manual tror jag inte att jag har sett.

Lite liten bild. Vad gör den när blå handtaget till höger om grafikkortet? Man kanske ska skjuta på den för att öppna spärren som håller fast grafikkortet i lådan.
/Lars

Datorlådan

När man ställer en sån här fråga kan det var bra om man skriver vad lådan heter, Blue cooler visar bara en massa fläktar,så det blir svårt att hjälpa dig om man nu inte känner igen sin egen låda. Men den blåa delen kan var spärren som gör att du inte kan ta lös kortet. Prova skjut delarna i sidled o känn om det ger med sig eller fjädrar och titta om du ser nånting som liknar ett gångjärn eller klick anordning som låser fast.

Det blå handtaget ska lyftas uppåt och dras ut mot dig så ska hela den skenan lossna som håller fast samtliga kort. Den kan ev. sitta med en skruv, inte säkert.

Är nog troligt som föregående talare säger att det är den lilla plastbiten som är lösningen om det nu är ett Coolermaster chassi.

Bilagor

• haken_2.jpg
    haken_2.jpg
    25.1 KB · Visningar: 212
Jaaaaaaaaaa!

När man ställer en sån här fråga kan det var bra om man skriver vad lådan heter, Blue cooler visar bara en massa fläktar,så det blir svårt att hjälpa dig om man nu inte känner igen sin egen låda.

Är helt medveten om det, och hade förstås gärna kommit med mer exakta uppgifter om jag kunnat.

Men den blåa delen kan var spärren som gör att du inte kan ta lös kortet. Prova skjut delarna i sidled o känn om det ger med sig eller fjädrar och titta om du ser nånting som liknar ett gångjärn eller klick anordning som låser fast.

Tänk att det kan vara så barnsligt enkelt. Provade med blåa delen, och det funkade hur lätt som helst. Men jag har heller aldrig utgett mig för att vara något tekniskt geni.

Tack alla ni som kommit med tips, råd och engagemang. Får väl utjämna "skulden" med lite bildkommentarer till er.

ANNONS
Götaplatsens Foto