Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubalibre

Aktiv medlem
Hej!

Jag är helt ny på det här med kameror och
fotografering, och har noll koll på allt.

Det jag skulle vilja veta just för tillfället är vad siffrorna på objektiven betyder? t.e.x 55-250mm och 18-55mm 70-300mm

Kan någon förklara så att även en "idiot" kan förstå? Ju lägre siffra detsto bättre för att??? ju högre siffra desto bättre till att?

Skulle uppskatta svar!

M.V.H

/Niklas

Hej!

Jag är helt ny på det här med kameror och
fotografering, och har noll koll på allt.

Det jag skulle vilja veta just för tillfället är vad siffrorna på objektiven betyder? t.e.x 55-250mm och 18-55mm 70-300mm

Kan någon förklara så att även en "idiot" kan förstå? Ju lägre siffra detsto bättre för att??? ju högre siffra desto bättre till att?

Skulle uppskatta svar!

M.V.H

/Niklas

Siffrorna anger objektivbets brännvidd.

Mer om objektiv finns att läsa på denna länk:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm

Siffrorna anger objektivbets brännvidd.

Mer om objektiv finns att läsa på denna länk:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm

Efter att ha skummat igenom den sidan så får jag det till att man vill ha ett objektiv med hög siffra om man har behov av att ta fotografi på längre avstånd, för att komma närmare motivet och få bättre skärpa?

Och med lägre siffror så är det till mer för att ta bilder på det som finns strax framför en, och att man också får med mer i bilden?

Har jag fattat rätt? eller är det fler för och nackdelar än så?

Du har i princip fattat rätt. Lång brännvidd, dvs "hög siffra", ger en kikar-liknande effekt. En brännvidd på 30-40 mm ger ungefär samma bild av verkligheten som ditt öga, omkring 400 mm ungefär samma som en vanlig kikare.

ANNONS
Götaplatsens Foto