Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota månen med Canon 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

aake

Aktiv medlem
Hittade ingen gammal tråd om detta.
Provade att fota halvmånen i går, mest för att jämföra med min gamla 20D (och det blev skarpare).

Canon 50D, EF 500/4 LIS vid f5.6, 1/200 och ISO 200. RAW konverterat i LR 2.2, Ingen skärpa eller brusreducering applicerat (utöver vad som ev föreligger som standard i LR, vilket jag precis övergått till).

aake
 

Bilagor

aake

Aktiv medlem
Kroppat

Håkan Bråkan

Fungerar utmärkt även på solen om det råkar vara alltför varmt någon sommardag; temperaturen sjunker med åtskilliga grader.

aake
 

Fabian_

Aktiv medlem
Här kommer mitt bidrag. Fotad den 18 nov 2008.

Fotad med 70-200/2,8 vid 200mm f8,0, 1/13 och ISO 100. Dock har jag skruvat upp skärpan några steg i LR.

/Fabbe
 

Bilagor

Kimball

Medlem
Invigde mitt canon 55-250 igår efter att ha upptäckt fullmånen. Dock blev mitt resultat inte alls lika kul som era. Vill också ha kratrar!

F11, slutartid på ~125 eller 200, iso 100, någon skärpa ändrad.
 

Bilagor

skogsbaronen

Aktiv medlem
Hittade ingen gammal tråd om detta.
Provade att fota halvmånen i går, mest för att jämföra med min gamla 20D (och det blev skarpare).

Canon 50D, EF 500/4 LIS vid f5.6, 1/200 och ISO 200. RAW konverterat i LR 2.2, Ingen skärpa eller brusreducering applicerat (utöver vad som ev föreligger som standard i LR, vilket jag precis övergått till).

aake
Hur mycket har du beskurit? Eller är den obeskuren?
 

Olof B

Aktiv medlem
"Vill också ha kratrar!"

Fotografera istället när det är ny/gammal-måne. Dvs när det är släpljus över månen.
Då framträder kratrarna mera markant.
 
Senast ändrad:

borealis

Aktiv medlem
Invigde mitt canon 55-250 igår efter att ha upptäckt fullmånen. Dock blev mitt resultat inte alls lika kul som era. Vill också ha kratrar!

F11, slutartid på ~125 eller 200, iso 100, någon skärpa ändrad.
En fråga och ett förslag:
1. Använder du stativ?
2. Prova med lite större bländare, nu vet jag inte var 55-250 presterar som bäst men vid f11 får du kanske lite problem med diffraktion
 
ANNONS