Annons

Dessa gröna prickar

Produkter
(logga in för att koppla)

Lazzze

Aktiv medlem
Hej!
Brukar ta en del bilder utan blixt när det är ganska mörkt. Får då gröna prickar av uv-filtret. Var inne på FotoVideo och förklarade problemet och bad om det bästa filtret de kunde erbjuda.
Medveten om att jag slipper det hela om jag skruvar av filtret. Vet också att man tex kan klona bort det. Men det vore ju trevligt om man slapp det trotts filter..... Några tipps?
(Gluggen är en 50 1,2)

Bilagor

• palistina_400.jpg
    palistina_400.jpg
    47.8 KB · Visningar: 1,106
Hej!
Brukar ta en del bilder utan blixt när det är ganska mörkt. Får då gröna prickar av uv-filtret. Var inne på FotoVideo och förklarade problemet och bad om det bästa filtret de kunde erbjuda.
Medveten om att jag slipper det hela om jag skruvar av filtret. Vet också att man tex kan klona bort det. Men det vore ju trevligt om man slapp det trotts filter..... Några tipps?
(Gluggen är en 50 1,2)

Provat ett s.k. "slim" filter? Köpte själv nyligen ett från Cyberphoto (B+W), men jag vet inte om det hjälper i just det här fallet.

Provat ett s.k. "slim" filter? Köpte själv nyligen ett från Cyberphoto (B+W), men jag vet inte om det hjälper i just det här fallet.
FotoVideo skickade på mig ett Hama UV C (XXV). Vad det motsvarar hos B+V vet jag ej. Om jag fattar det hela rätt så är skillnaden att Slim är tunnare än vanliga UV filter, skulle det hjälpa?

Det där ser ut som ghosting effekter och har inget med UV filtret att göra. Dessa uppstår längre bak i optiken genom att ljus reflekteras från sensorn och sedan tillbaka igen från bakersta elementet. Om det hade reflekterats från UV filtret så hade det varit så ur fokus att det inte stört bilden på detta sätt.
Helt klart är det ghosting från de två facklorna vi ser på bilden.

Det där ser ut som ghosting effekter och har inget med UV filtret att göra. Dessa uppstår längre bak i optiken genom att ljus reflekteras från sensorn och sedan tillbaka igen från bakersta elementet. Om det hade reflekterats från UV filtret så hade det varit så ur fokus att det inte stört bilden på detta sätt.

Tack Björn!

Så jag yrar ihop två olika problem. Så om jag tolkar det rätt så är ghosting något man får leva med och i så fall hantera i efterbearbetningen av bilderna?

Stora bländare brukar öka på problemen, men lösningen är att unvika starka ljuskällor (inte så lätt iofs...) och om man har starka ljuskällor kan man testa att centrera dessa om det går utan att förstöra bilden.

Jag tror också att detta är internreflektioner i optiken eller mellan sensor och bakersta linsen, men det kan fortfarande vara uv-filter frontlins också även om jag inte tror det - det är inte alltid som de blir ljusa. På Canon 50mm f/1.4 har jag haft en sådana som jag anklagat optiken och eller sensorn för, men som faktist försvann när man tog av UV-filtret.

Om det hade reflekterats från UV filtret så hade det varit så ur fokus att det inte stört bilden på detta sätt.
Vid reflektion i filtret blir facklans ghost i fokus om facklan är i fokus.

Normalt: fackla -> genom filter -> genom linser -> sensor
Ghost: fackla -> genom filter -> studs mot frontlins -> studs mot filtrets baksida -> genom linser -> sensor

Den korta skillnaden av den extra studsen mellan frontlins och filtrets baksida påverkar inte fokus så mycket då detta avstånd är litet jämfört med avståndet till facklan. Var facklornas ghost dyker upp beror på vid vilken vinkel ljuset träffar frontlinsen.

Studs mellan sensor och bakre linsen däremot blir inte i fokus då denna studs blir lång jämfört med den direkta vägen.

Vid reflektion i filtret blir facklans ghost i fokus om facklan är i fokus.

Normalt: fackla -> genom filter -> genom linser -> sensor
Ghost: fackla -> genom filter -> studs mot frontlins -> studs mot filtrets baksida -> genom linser -> sensor

Den korta skillnaden av den extra studsen mellan frontlins och filtrets baksida påverkar inte fokus så mycket då detta avstånd är litet jämfört med avståndet till facklan. Var facklornas ghost dyker upp beror på vid vilken vinkel ljuset träffar frontlinsen.

Studs mellan sensor och bakre linsen däremot blir inte i fokus då denna studs blir lång jämfört med den direkta vägen.

Tack för förklaringen, nu lärde jag mig något också!

Måste buga och tacka för förklaringarna.

Så ¤#%#¤"% synd, gillar verkligen att plåta utan blixt. bara att bli en fena på att tvätta bort dessa gröna prickar.

Visst, en hel del störningar får man av filtret. Har tidigare testat med och utan. Men när jag granskar så är inte alla bilder utan prickar trotts avsaknad av filter.
Kanske är lite löjligt rädd om gluggen, men det tar emot att skruva av filtret, därför jag ställde frågan om det fanns något filter som funkade bättre.
Har varit en lärorik tråd som förklarade en hel del.

Men när jag granskar så är inte alla bilder utan prickar trotts avsaknad av filter.
Det blir reflektioner mellan objektivets interna glasytor också. Hur bra objektivet hanterar detta varierar mellan olika objektiv.

Kanske är lite löjligt rädd om gluggen, men det tar emot att skruva av filtret,
Man måste bestämma sig för om man har köpt objektivet för att det ska användas, eller om man köpt objektivet för att bevara det i perfekt skick. Ungefär som att köpa en skön soffa och klä in den i skyddande plastfilm för att bevara den ...

Hur mycket skydd man behöver beror naturligtvis på hur, och i vilken miljö, man använder sin kamera. Själv kör jag utan skyddande filter och har gjort så sedan jag började fotografera i mitten av 70-talet. Under den tiden har inget av mina objektiv fått någon skada på frontlinsen.

Stunt i filtret, såna där effekter har inte med det att göra.
Det vore väl konstigt om det skulle studsa ljus hela vägen tillbaka till filtret och vända just i denna tunna genomskinliga glasskiva, den tunnaste på hela vägen.

Jag har provat att skruva av filter för att avhjälpa flares och ghosting många gånger men det har aldrig gjort skillnad.

Speciellt Sigma gluggar har haft problem med ghosting, därför lägger dom ett en extra reflexhämmande coating på den bakersta linsen (men dom har fortfarande problem med vissa gluggar).

Man blir ju aningen sur när man köpte en svindyr glugg pga dess ljusstyrka och den har dylika problem. I övrigt en helt underbar glugg, får helt enkelt lär mig att hantera problemet.

Det kan mycket väl studsa på filtret ändå. Det har inte med tjockleken på glaset att göra. Det är på ytan studsen uppstår. Problemet med filtret är att ytan är plan, så studsen blir rakt in i objektivet igen.

Jag har varit med om nattbilder i stadsmiljö, där några reflexer från gatubelysningen försvunnit när jag tog bort filtret.

Hej igen!
Roade mig nyss att testa skillnaden med och utan filter.
Bild 1, 40D med 50 1,2 med hama UV C (XXV)
Bild 2, samma fast utan filter.

Så i mitt fall så är det fråga om båda problemen. Men med filter ökar det drastiskt (som jag upplevt tidigare också)

Bilagor

• ljustest1.jpg
    ljustest1.jpg
    87 KB · Visningar: 223
  • ljustest2.jpg
    ljustest2.jpg
    81.2 KB · Visningar: 222
Har genomfört fler tester med olika vinklar mot ljuskälla etc. Samma resultat hela tiden, det blir värre med filter. I vissa fall ser man inget på bilden som tagits utan filter.

Det är inte en u-sväng han pratar om, det är reflektion
Exakt. Skissen visar hur ljuset en punkt träffar sensorn (röd pil). Samtidigt sker en reflex via frontlins och filter (streckad röd pil). Notera att ljuset från reflexen träffar sensorn på en annan punkt och att denna punkt bestäms av var ljuskällan befinner sig i bilden och hur böjd främre linsen är. Den streckade gröna linjen visar var den reflekterade ljuskällan upplevs befinna sig.

Reflexens färg kan variera beroende på objektivets antireflexbehandling.

Notera att denna typ av reflexer kan ske mellan alla glasytor i ett objektiv. Vissa objektivkonstruktioner är mer känsliga än andra objektivkonstruktioner men ett filter ger oftast den största reflexen pga att det inte ingick i tillverkarens konstruktion, kan ha sämre antireflexbehandling mm.

Bilagor

• ghost.jpg
    ghost.jpg
    8.8 KB · Visningar: 207
ANNONS
Götaplatsens Foto