Annons

Min 5D mkII underexponerar med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Är det fler som har problem med att bilderna blir 1-2 steg för lågt exponerade med ETTL blixt på 5D mkII.

För att få den att bete sig som 5D, 40D och 20D som jag har att jämföra med så får jag blixtkompensera +1 för jämnan.

Det blir likadant med både 580EX och 430EX, om jag spotmäter eller inte. Hela tiden slutar histogrammet 1-2 steg från höger.

Undrar om det är fel på min kamera eller ett allmänt problem med modellen?

Jag såg kommentarer om precis din iakttagelse på ett annat forum...
undrar om det inte var på POTN...Återkommer snarast om jag hittar den igen :-/
Du är i alla fall inte ensam!

Senast ändrad:
Förhoppningsvis är jag också snart ägare så jag kommer med all sannolikhet att råka ut för samma problem (med min 580EX II). Det var därför som jag tidigare la märke till det här problemet i annat forum. "Bra att vara förberedd" ;-)

Tack, det verkar vara ett generellt problem då, verkar vara lika med de senare blixtvarianterna.

Vore intressant att höra av andra ägare av kameran i denna fråga.
Jag hade inte tänkt på det under de första gångerna jag använde blixt då det blev mycket snapshots och familjealbumsbilder under jul och nyår (mörka fester och tillställningar). Men efter att ha fotat lite "produktbilder" i helgen så insåg jag att jag fick lyfta alla bilder med 1-steg (jag noterade inte underexponeringen under fotograferingen) i ACR. Jag ska undersöka det närmare denna helg, men det verkar som om det är samma för mig. Blixten är en 580EX (ej II).

Varför besvärade de sig ens att sätta blixtsko på kameran? :p
Har aldrig behövt använda blixten XD

Verkar alltså som det är ett generellt problem då ingen svarat att dom INTE har det.

Att kameran har bra ISO egenskaper är toppen, men jag vill fortfarande använda blixt när det passar :)

Verkar alltså som det är ett generellt problem då ingen svarat att dom INTE har det.
QUOTE]

Min gör samma sak med 430-blixten.

En sak jag märkte igår när jag tog några snabba bilder i studio var att jag var tvungen att gå ned på 1/125 för att slippa svart skugga i nederkant. Vid 1/200 var kanske 5 % av bilden mörk. Inga problem med andra kameror vid samma tillfälle. Nu var det inte mina blixtar och jag minns inte modellen. Jag ska så fort jag hinner testa med egna blixtar för att se om jag kan upprepa problemet. Med 430EX fungerar synken både i normal och i höghastighets-läget.

Jag har inte gjort några vetenskapliga tester men kan konstatera att jag har samma problem med 5DmkII + 580EX II d.v.s. 1 steg underexponering.
Har testat snabbt och har gjort det enkelt för mig genom att helt enkelt sätta +1 på 580.
Det gäller då bara att hålla reda på det när man flyttar blixten mellan olika hus... :-/

ANNONS
Götaplatsens Foto