Annons

Porträttfotografering - problem

Produkter
(logga in för att koppla)

disab

Aktiv medlem
Jag köpte mig ett Canon 50 mm, 1,8 till min Canon EOS 400D.Jag gillar det och det kan bli väldigt fina bilder med det.

Men ofta får jag oskarpa bilder vid helkroppsfotografering. Ibland även oskärpa med bländare 1,8 vid huvudbilder. Har då haft slutare på kanske 200 och uppåt. Så himla darrig på hand tycker jag inte att jag är.

Har ni några tips?

Jag älskar korta skärpedjup och vill väldigt gärna använda stora bländare, men nånstans gör jag fel!

KAN man använda bländare 1,8 till helkroppsfotografering?
KAn man använda bländare 1,8 till närgångna porträttbilder?

Vad rekommenderar ni annars för bländare till ovan nämnda situationer?

Jag brukar sätta fokus på ögonen.

Tacksam för tips och hjälp!!!

visst kan man använda 1.8 till båda typerna av bilder men man bör tänka på att bild kvaliten (skärpa, kontrast osv.) blir bättre om du väljer ett högre tal. Sedan blir ju skärpedjupet också väldigt kort (beroende på hur långt bort ditt motiv är) det kan göra det svårt att sätta fokus rätt.

Testa lite högre bländartal på cropkamera gillar jag 50mm, bländare 3.5 för mer närgångna porträtt.

Lycka till!

F

Skärpdejupet vid blädare 1,8 är inte överdrivet stort. En annan aspekt är att största bländaröppningen inte nödvändigtvis har samma skärpa som t ex bländare 8 eller 11, som ofta de bländartal objektiven ger den bästa skärpan.

Vid bländare 1,8 kan en omkomponering av bilden eller en fotograf eller motivet som svajar få det önskade fokusplanet ur fokus. Även krökta skärpeplan förekommer på de flesta objektiv förutom makroobjektiv som ör oftare har ett rakt skärpeplan.

Ett sätt att studera hur skärpedjupet blir (förutom att räkna fram det) är att använda en tidninng att fota med olika bländare vid samma avstånd och fokuspunkt.

Även skärpeplanet kan vara krökt i objektiven, vilket syns om en tidning fotas snett uppifrån.

Jag köpte mig ett Canon 50 mm, 1,8 till min Canon EOS 400D.Jag gillar det och det kan bli väldigt fina bilder med det.

Men ofta får jag oskarpa bilder vid helkroppsfotografering. Ibland även oskärpa med bländare 1,8 vid huvudbilder. Har då haft slutare på kanske 200 och uppåt. Så himla darrig på hand tycker jag inte att jag är.

Har ni några tips?

Jag älskar korta skärpedjup och vill väldigt gärna använda stora bländare, men nånstans gör jag fel!

KAN man använda bländare 1,8 till helkroppsfotografering?
KAn man använda bländare 1,8 till närgångna porträttbilder?

Vad rekommenderar ni annars för bländare till ovan nämnda situationer?

Jag brukar sätta fokus på ögonen.

Tacksam för tips och hjälp!!!

Svårt att se på en så liten bild men har du kollat så att inte skärpan helt enkelt ligger på något annat ställe än ansiktet. Som tidigare skrivet så ger inte 1,8 mycket till skärpedjup så det är väldigt lätt hänt att man svajar lite eller helt enkelt inte riktigt fått fokus där man tänkt sig och därmed missar skärpan på ansiktet i det här fallet. Prova att gå upp till b4 eller ännu hellre 8 och testa så ser du iaf om objektivet ger bra skärpa eller inte..

/Micke

Här är en länk till ett foto som jag tog idag....
Jag försökte ladda upp i full storlek men det gick inte, så håll till godo.

Som ni ser är ansiktet oskarp.

http://i44.photobucket.com/albums/f10/disabsigel/Nya kameran/IMG_2165.jpg

Är halsduken skarpare än hennes vänsta öga?

Om jag än så länge bortser från att det kan vara fel på kamera eller objektiv, utgår jag från att skärpan är satt med autofokus. Autofokusen har fokusområden som i regel är större än den markering som finns i sökaren. Autofokuesen letar efter kontraster och använder den bästa kontrasten den hittar inom fokusområdet. Siktar man på ett öga, men punkten täcker ansiktet och intliggande områden kan kameran bestämma sig för att skärpan ska ligga någon annanstans än vad fotografen anser.

Om kameran har vridits något för att komponera om kan skärpeplanet flytta sig lite. Vid långa avstånd som i denna bild bör det inte påverka mer än marginellt. Är avståndet kortare ökar felet i och md attdels skärpedjupet är kortare och utfallet för varje grad kamerna virds blir större. En kombination av gungande modell och gungande fotograf under tiden mellan det att skärpan ställs, kameran vrids något och bilden trycks av kan räcka för att störa var den tänkta skärpan ska hamna.

Andra aspekter som kan störa är att objektivet inte kan ställas mellan två lägen på t ex en kuggstång. Även fokuseringssystemets beräkningssystem kan vara sådant att den ställer fokus så att fokusplanet hamnar inom det önskade skärpedjupsområdet, d v s tillräckligt exakt för att fungra tillräckligt bra för att göra en snabb fokusering, som inte kräver ett flertal tidskrävande finjuseringar innan den är klar.

Vid foto på 3 m avstånd med bländare 1,8 på en EOS 450 med 50 mm brännvidd, blir skärpedjupet ca 12 cm framför och ca 12 cm bakom skärpeplanet.

En skärpedjupskalkylator finns här: http://dofmaster.com/dofjs.html

Det kan även vara fel på kamera eller objekt som gör att fokus hamnar på fel ställe. Felet bör då vara repeterbart, med statikst uppställd kamera och motiv. letar man runt lite går det att finna tråder som beskriver hur ett fokusfelkan mätas upp.

Här har jag klippt ut "modellens" ansiktet ur bilden (full storlek). Här syns det MYCKET väl att ansiktet är ur fokus. Jag VET att jag satte autofokus i ögat.

http://i44.photobucket.com/albums/f10/disabsigel/Skrot/testoskarpa.jpg

Finns det mer skärpa i på annan plats i bilden?

Saknas det bättre skärpa på annan plats än i ansiktet är fokus där du valde att fokus ska vara.

Vid bländare 1,8 blir bilden mjukt och det fokuserade området kan upplevas som oskarpt. Ansiktet utgör några procent av bildytan.

Bilden är trevlig och det finns en behagligt oskarp bakgrund och ett motiv som är i fokus,

Hur upplever du bilden om du gör den 1500x1000 pixlar stor och skickar den till ett fotolabb för utskrift på 15x10 cm?

Eller om du gör 3000x2000 pixlar skriver ut den på 30x20 cm och tittar på bildne på halvmeter till en meters avstånd?

Finns det mer skärpa i på annan plats i bilden?

Saknas det bättre skärpa på annan plats än i ansiktet är fokus där du valde att fokus ska vara.

Vid bländare 1,8 blir bilden mjukt och det fokuserade området kan upplevas som oskarpt. Ansiktet utgör några procent av bildytan.

Bilden är trevlig och det finns en behagligt oskarp bakgrund och ett motiv som är i fokus,

Hur upplever du bilden om du gör den 1500x1000 pixlar stor och skickar den till ett fotolabb för utskrift på 15x10 cm?

Eller om du gör 3000x2000 pixlar skriver ut den på 30x20 cm och tittar på bildne på halvmeter till en meters avstånd?

Tycker att den svarta jackan är mer i fokus på alla bilderna än hennes ansiktet.

Bilden ser ju skarp ut om man ser den i såna små storlekar förstås, men jag vill ju ändå att det ska bli bra bilder. :)

Det är väldigt svårt att få skärpan på rätt ställe med bländare 1.8 och helfigursbilder! Autofokusen är oftast inte så exakt på längre avstånd, över 2m avstånd t ex. Kolla på avståndsskalan på ditt objektiv, kanske ser skalan ut så här: 0.25m, 0.30m... 1m, 2m, oändligt. Ofta väldigt liten fokusrörelse i objektivet mellan 2 meter och oändligt avstånd.

Prova att fokusera manuellt, ha kameran på stativ och när du tröttnat, blända ner lite mer. Till helfigur är kanske bländare 2.8 mer realistiskt för att få bra skärpa.

Lycka till med det korta skärpedjupet, det är supersnyggt när det blir rätt!

För mig ser hennes knä och händer skarpare ut.
För att förvissa dig om att ditt objektiv är justerat mot ditt kamerahus, ställ upp 5 tändsticksaskar så här med en ask mellanrum i djupled:
_
.._
...._
......_
........_
.
.
.
.kamera

Focusera på asken i mitten och se till att din kamera sitter på stativ eller i alla fall mot ett bord så att det itne rör sig. Gå så nära du kan men backa gärna några cm från närgränsen.
Fota med F 1,8 4 och 8 för att se skillnader. På F1.8 ser du förstås enklast om skärpan hamnar just på mittenasken.

Kolla så du har "One shot" som autofokusmetod

¨Japp, det har jag!

Jag var ute och fotade idag och hade bländaren på 5 och fick genast skarpare bilder vid helkroppsbild.

Jag är inte helt nöjd förstås......Men nu har jag fått liiiite rätsida tror jag.

Får öva, öva, öva och öva.

Har även provat att ställa om till en annan fokuspunkt så jag inte behöver komponera om så mycket, men jag tyckte det gjorde en marginell skillnad.

Jag kanske är darrig som en gammal käring....vem vet!

Jag är jättetacksam för alla svar!!

ANNONS
Götaplatsens Foto