bländarnisse
Aktiv medlem
funderar på att skaffa mig en begagnad 1ds mkII..är det så stor skillnad i bildkvalitet mellan MKII vs ds MKIII..någon som testat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Enligt dpreview så är Mark III avsevärt bättre:
"Significant upgrade to the Mark II that improves almost every area of performance without 'reinventing the wheel'"
"Superb resolution and pixel level detail, noticeably better than the Mark II (especially in JPEG) - simply stunning output when used at low ISOs with good glass"
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dsmarkiii/page32.asp
Här är ett exempel på vad 1 Ds Mark III kan prestera:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1598401.htm
Jag tror iofs inte att man skulle se någon skillnad på den bilden om den vore tagen med Mark II. Inte i den storleken.
Faktum är att jag tror inte du skulle se skillnad om bilden vore tagen med 20D heller.
På en bild i den storleken? Mycket märkligt, jag har sett bilder från betydligt blygsammare kamerahus som ser minst lika bra ut i den storleken. Faktum är att jag sett skarpare bilder än så, tagna med enklare kameramodeller.
Jag är inte imponerad av den bilden.
Jag måste hålla med sagan här. En bild förminskad till 1024 pixlars bredd kan aldrig användas för att särskilja dessa två kameror. Inte en chans. Om bilden varit i full storlek, visst... men inte annars.
Å andra sidan hade jag inte behövt 2 konvertar för att ta den bilden med min 20D. En skulle räcka.Å andra sidan är det väldigt många pixlar i den här kameran, och det döljer en del oskärpa som uppkommer med stackade konvertrar.
Har haft en ds mkII och har nu en ds mkIII. Skillnaden är ganska stor i handhavandet. 2:an´s ofattbara tvåhandsmanövreringar gillade jag inte. De är ju ersatta av mer logiska funktioner på den nyare. Sökaren är suverän och liev view är toppen då man plåtar i studio eller stilla föremål. Så då det gäller bildkvaliteten är det nog många som inte kan skilja på det man får ur en Eos5 kontra mkIII vid normal betraktning.
MkIII är helt enkelt, tycker jag, en mer användarvänlig kamera än föregångaren. Priset är en naturlig spärr för amatörer och entusiaster som inte har inkomst av det man har i väskan.
hälsar
bo
Min nya 5D mark 2 har bättre bildkvalitet än min gamla 1ds mark 2 så behöver du inte ett robustare hus så är 5an ett bra alternativ om det är bildkvaliten du är ute efter.