Annons

canon 1ds mkII eller 1ds mkIII

Produkter
(logga in för att koppla)

bländarnisse

Aktiv medlem
funderar på att skaffa mig en begagnad 1ds mkII..är det så stor skillnad i bildkvalitet mellan MKII vs ds MKIII..någon som testat?

Enligt dpreview så är Mark III avsevärt bättre:

"Significant upgrade to the Mark II that improves almost every area of performance without 'reinventing the wheel'"

"Superb resolution and pixel level detail, noticeably better than the Mark II (especially in JPEG) - simply stunning output when used at low ISOs with good glass"

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dsmarkiii/page32.asp

den ligger ju väldigt nära tio hela tiden...trist att den är så dyr ;)

Jag tror iofs inte att man skulle se någon skillnad på den bilden om den vore tagen med Mark II. Inte i den storleken.

Faktum är att jag tror inte du skulle se skillnad om bilden vore tagen med 20D heller.

Jag tror iofs inte att man skulle se någon skillnad på den bilden om den vore tagen med Mark II. Inte i den storleken.

Faktum är att jag tror inte du skulle se skillnad om bilden vore tagen med 20D heller.

Du får naturligtvis tro vad du vill, men jag ser skillnad i kvalitet mellan 1D III och 1Ds III.

På en bild i den storleken? Mycket märkligt, jag har sett bilder från betydligt blygsammare kamerahus som ser minst lika bra ut i den storleken. Faktum är att jag sett skarpare bilder än så, tagna med enklare kameramodeller.

Jag är inte imponerad av den bilden.

På en bild i den storleken? Mycket märkligt, jag har sett bilder från betydligt blygsammare kamerahus som ser minst lika bra ut i den storleken. Faktum är att jag sett skarpare bilder än så, tagna med enklare kameramodeller.

Jag är inte imponerad av den bilden.

förlåt men jag är..med tanke på att det är taget med stackade convertrar

Jag tycker inte det är något lämpligt sätt att bedöma kvalitén på kamerahuset, särskilt som det inte finns någon jämförande bild med annat hus.

Två bra konvertar på en superskarp fast tele, jo det blev väl okej, men inte mer.

Jag måste hålla med sagan här. En bild förminskad till 1024 pixlars bredd kan aldrig användas för att särskilja dessa två kameror. Inte en chans. Om bilden varit i full storlek, visst... men inte annars.

Jag måste hålla med sagan här. En bild förminskad till 1024 pixlars bredd kan aldrig användas för att särskilja dessa två kameror. Inte en chans. Om bilden varit i full storlek, visst... men inte annars.

ok..jag förstår era synpunkter,skulle vara kul att få se en bild tagen med ds MKII som jämförelse..

Kan hålla med Martin och Kim till viss del. Det är en liten bild som skulle kunna komma från vilken kamera som helst.

Å andra sidan är det väldigt många pixlar i den här kameran, och det döljer en del oskärpa som uppkommer med stackade konvertrar.

inte bara pixlar

Har haft en ds mkII och har nu en ds mkIII. Skillnaden är ganska stor i handhavandet. 2:an´s ofattbara tvåhandsmanövreringar gillade jag inte. De är ju ersatta av mer logiska funktioner på den nyare. Sökaren är suverän och liev view är toppen då man plåtar i studio eller stilla föremål. Så då det gäller bildkvaliteten är det nog många som inte kan skilja på det man får ur en Eos5 kontra mkIII vid normal betraktning.
MkIII är helt enkelt, tycker jag, en mer användarvänlig kamera än föregångaren. Priset är en naturlig spärr för amatörer och entusiaster som inte har inkomst av det man har i väskan.
hälsar
bo

Har haft en ds mkII och har nu en ds mkIII. Skillnaden är ganska stor i handhavandet. 2:an´s ofattbara tvåhandsmanövreringar gillade jag inte. De är ju ersatta av mer logiska funktioner på den nyare. Sökaren är suverän och liev view är toppen då man plåtar i studio eller stilla föremål. Så då det gäller bildkvaliteten är det nog många som inte kan skilja på det man får ur en Eos5 kontra mkIII vid normal betraktning.
MkIII är helt enkelt, tycker jag, en mer användarvänlig kamera än föregångaren. Priset är en naturlig spärr för amatörer och entusiaster som inte har inkomst av det man har i väskan.
hälsar
bo

ja man får väl sälja av lite....

Min nya 5D mark 2 har bättre bildkvalitet än min gamla 1ds mark 2 så behöver du inte ett robustare hus så är 5an ett bra alternativ om det är bildkvaliten du är ute efter.

Det nya 5 an är bättre än 1ds mark2 är bla
Bilder på högre iso (klart bättre bildkvalitet)
live view
automatisk sensorrengöring
lättare hus
enklare meny system
1ds mark 2 mätte ljuset även sämre än min gamla 5 men den är konsekvent så man lär sig rätt fort när man behöver ljustera exponeringen.

Annars så gillade jag verkligen 1ds mark 2 det är en riktigt bra arbetshäst som fungerar i alla väder men om det är bildkvalitet som är prio 1 så är nya 5an batydligt vassare åtminstone på högre iso.

ANNONS
Götaplatsens Foto