Annons

Val av 100-400 telezoom för Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

clausveis

Medlem
Hej !
Funderar på att skaffa ett 100-400 till min Canon 5d mkII. Fotar inte jättemycket, men saknar ibland längre brännvidd, t.ex. flyguppvisningar etc. Kommer bli begagnat, och har tittat på Sigma 100-400 contemporary, Tamron 100-400 och sigmas gamla 120-400. Alla 3 har bildstabilisering, vilket är ett måste. Det absolut viktigaste är bildkvalitet. Och har inte råd med Canons egna objektiv. Vikt spelar inte så stor roll. EDIT: konstaterar att på en Canon 5d mkII så funkar inte autofokus på mindre bländare än 5.6. Vilket ju gör att det enda objektiv som faktiskt fungerar är sigmas 120-400 f5.6 Hmm.

Senast ändrad:
Zoomar med f/6,3 ger också AF. Det är om kombin med TC ger mörkare än f/5,6 som det inte funkar. Men varför inte Canon EF 100-400 L version ett för 6000kr beg?

Zoomar med f/6,3 ger också AF. Det är om kombin med TC ger mörkare än f/5,6 som det inte funkar. Men varför inte Canon EF 100-400 L version ett för 6000kr beg?
Absolut, om jag skulle hitta ett som verkar pålitligt för 6000,-. Helst skulle jag vilja köpa ett begagnat med garanti, t.ex. från MBP, så man inte riskerar slänga 6000 i sjön. Väldigt mycket pengar.

Absolut, om jag skulle hitta ett som verkar pålitligt för 6000,-. Helst skulle jag vilja köpa ett begagnat med garanti, t.ex. från MBP, så man inte riskerar slänga 6000 i sjön. Väldigt mycket pengar.
De flesta ÅF med beg ger viss garanti samt 2v ångerrätt. Kolla t ex Mattssons Foto, Scandinavian Photo, Rajala, Hegethorns, Götaplatsens Foto, Kameradoktorn mm.

För att vara en kamerapryl i allmänhet och ett någorlunda bra objektiv i synnerhet är 6000 kronor inte längre mycket pengar. I sammanhanget är snarare allt som inte är femsiffrigt att betrakta som billigt.

Sen kan det förstås vara mycket pengar i den egna börsen, men det är en annan sak.

ANNONS
Götaplatsens Foto