Annons

Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1,8G DX

Produkter
(logga in för att koppla)

johan.morck

Aktiv medlem
Prislappen som kommer med många FX-objektiv stänger ute en större grupp.
Tycker inte prislappen på nya 50mm 1.4G utestänger en särskilt stor grupp. Nåväl, DX-ägare får väl vara glada åt detta då, kanon för alla dom som inte tycker 50mm är så kul på DX. Har ändå svårt att dölja min besvikelse, trodde man var klokare än så. Får fortsätta hoppas på nya ljusstarka vidvinklar, typ 28/2 och 35/1.4, och nyttja min 35/2 ais tills dess.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Tydligen vädertätad också.(OM nu detta stämmer)

Tror att det kan vara ett bra drag av Nikon att komma med en tätad och billig normal för DX:arna.
Även om f1.8 ger samma ljusstyrka oavsett sensorstorlek innebär f1.8, 35 mm och DX det samma som 52 mm i bildvinkel och f2.8 i skärpedjup på FX.

Det enda argumentet för att ett fast, ljusstarkt objektiv skall vara enbart DX är väl priset. En 24/28/35/1.4 för FX lär kosta minst 10000 kr.

Nikons 35/2 kostar 3200 kr på Cyberphoto. Sigmas serie med 20/24/28/1.8 är FX och kostar bara 3800-5090 kr. Tydligen kostar det sista steget motsvarande 2/3 - 1 EV mycket pengar.

Sigmas 30/1.4 för DX kostar 4750 kr. Om Nikon kommer med ett 35/1.8 DX för 3000 kr lär det vara konkurrenskraftigt prissatt.
 
Senast ändrad:

Janne B

Aktiv medlem
Läser man tråden kan man få för sig att DX ägarna är i minoritet och att dessa krampaktigt håller sig fast vid en döende teknik. För det första så tror jag det bara är några procent av i vart fall den stora gruppen fritidsfotografer som planerar eller har gått över till FX, För det andra så har jag svårt att se varför FX formatet plötsligt skulle vara så fatastiskt för det flesta, möjligen för de som gillar vidvinkelfotografering. DX formatet är ett mycket bra och högkvalitativt format vare sig man har Nikon eller något annat farbrikat. Under förutsättning att objektivet är rimligt prissatt tycker jag det är toppen av Nikon att inte "överge" 90 procent av kunderna. Det har blivit lite för mycket FX-noja hos somliga tycker jag.
Mvh
JB
 

Hans William

Aktiv medlem
Från Nikons sida: Objektivet finns tillgängligt från mitten av mars 2009 till det rekommenderade försäljningspriset 2 490 kr inkl moms.
 

Sir Anselm

Aktiv medlem
Från Nikons sida: Objektivet finns tillgängligt från mitten av mars 2009 till det rekommenderade försäljningspriset 2 490 kr inkl moms.
Åh, trevlig pris! Hoppas det är riktigt lyckat skärpemässigt, då är det ett garanterat köp för mig. Tycker ju 50 är lite för långt på DX och Sigmas 30:a verkar ju ha rätt stora problem.
 

johan.morck

Aktiv medlem
Under förutsättning att objektivet är rimligt prissatt tycker jag det är toppen av Nikon att inte "överge" 90 procent av kunderna. Det har blivit lite för mycket FX-noja hos somliga tycker jag.
Klart att ett objektiv som kan teckna ut småbildsformatet skulle vara en aning dyrare men att göra ett sådant objektiv innebär ju inte att man överger en stor andel DX-användare, snarar överger man nu en någon mindre grupp nikonanvändare (som kör småbildsformatet) samt möjligheten för användare att behålla objektivet vid en uppgradering från DX till FX.
En tolkning av detta släpp är att det kommer en mer exklusiv och ljusstark 35:a med tiden, men den kommer knappast utesluta alla DX-användare ;-)

PS. Trots denna besvikelse så ska det bli kul att se vad den kan leverera. Verkar ju rätt lik 50/1.4G men med en linsgrupp mindre, bara 7 bländarlameller, utan avståndsfönster, och liiiite anorlunda förståss ser jag nu. DS.
 
Senast ändrad:

Palletheking

Aktiv medlem
Verkar vara en riktig plastbit som inte känns särskilt påkostad. Jag blir allt mer förbryllad över Nikons sätt att resonera. När man äntligen börjar tillverka fasta af-s gluggar så lyckas man med konststycket att reta upp en hel del av sina kunder trots allt.
 

highmore

Medlem
Tror det är ett riktigt bra drag från Nikon faktiskt. Som redan diskuterats i den här tråden så är integskamerorna (och förstagångsköparna) en stor del av deras marknad och det här objektivet passar dessa pefekt. Tror det kommer bli ett förstaobjektiv utöver kitet för många nya köpare. Nikon kommer nog locka in många i objektivdjungeln som annars hade stannat med sitt kitobjektiv. Jag kommer i alla fall köpa ett. Sen får man väl anta att de kommer med fler fasta till FX-formatet också i framtiden, men de har npg bra koll på sin marknad.
 

Jackass

Aktiv medlem
Ligger nu uppe på Cyberphoto för 1990:-

edit: och nu när jag skulle beställa gick det upp till 2190:-
Som glad D90 ägare är jag glad att jag får tillfälle att kunna köpa ett sådant objektiv.
 
Senast ändrad:

tettimul

Aktiv medlem
Verkar vara en riktig plastbit som inte känns särskilt påkostad. Jag blir allt mer förbryllad över Nikons sätt att resonera. När man äntligen börjar tillverka fasta af-s gluggar så lyckas man med konststycket att reta upp en hel del av sina kunder trots allt.
Kanske man kan se det som att de som ville ha ett bra fast normalobjektiv till sina FF-kameror nyss fick ett 50/1.4. Nu är det dags att sälja in fasta objektiv till alla D80,D90,D60,D40 och till de D70 som lever kvar fortfarande. För att inte tala om D300 och D200. Till de kamerorna har det saknats ett normalobjektiv eftersom 50 mm är ett kort tele på dom. Så varför skulle man bli arg för att en stor kundgrupp får möjlighet att köpa något så basic som ett normalobjektiv när de som tydligen skulle bli uppretade redan har den möjligheten? Blir de uppretade även när Nikon släpper en ny kompakt istället för ett nytt proffshus? Förstår inte varför det inte kan finnas flera kundgrupper som inte stöter sig med varandra.
 

hpz

Aktiv medlem
Verkar vara en riktig plastbit som inte känns särskilt påkostad. Jag blir allt mer förbryllad över Nikons sätt att resonera. När man äntligen börjar tillverka fasta af-s gluggar så lyckas man med konststycket att reta upp en hel del av sina kunder trots allt.
??? Det finns två sensorstorlekar från Nikon. Det finns två kundgrupper (om man generaliserar...). De som har FX har nyss fått 50mm F1.4G som tydligen är supervass, och funkar tydligen bra på både D700, D3 och D3x.

Sen har vi alla som sitter med D40, D50, D40x, D60, D70, D70s, D80, D90, D200, D300, vet inte hur många, men det måste vara tiotusentals i Sverige om inte hundratusentals totalt, som tycker den är för dyr eller att brännvidden är "fel" med sina ca 75mm. Plötsligt kan man få ca 50mm (lite drygt) för runt 2000kr...med bländare 1.8.

Och med tanke på den optiska kvaliten jag läst om 50 1.4 AF-S så kanske inte denna är helt tokig heller?

Vad är det som retar vem? Sen kanske det lanseras fler optiker framöver?

Tänk alla D60 ägare som nu kan köpa en "normal" för "normala pengar" :)
 

JohanAxelsson

Aktiv medlem
Lite besviken igen då. Sist var det AF-S 50/1.4G som jag förväntade mig vara lite mer påkostad, t.ex. med Nanocoating och ED-glas, som vi ju ser i t.ex. Micro-Nikkor 60/2.8G är bra för prestandan även vid 50-60mm. Trots detta köpte jag ju en AF-S 50mm/1.4G, och är klart nöjd med den. Efter köpet är det bara autofokus-hastigheten som stör mig.

Så, vad är jag besviken på nu? DX och bara 7 bländarlameller. Om den har samma tröga fokusering som 50/1.4G kommer jag inte köpa den, oavsett pris. Om den är (klart) snabbare och presterar bra skärpemässigt blir det mer aktuellt med köp. Rent realistiskt så kommer jag vara kvar i DX-segmentet flera år till säkert, men ändå så hade jag ju inte tänkt köpa fler DX-gluggar... Svårt Nikon.
 

JohanAxelsson

Aktiv medlem
Kom på också att det ju ryktades om den här AF-S 35/1.8 redan i höstas, då nämndes den väl tillsammans med en 135/1.8. Man kan ju hoppas på att de släpper en sån med snart isf :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det vill till att det här objektivet är bra på full öppning med tanke på hur Nikon skriver i sin pressrelease:

"Nikon lanserar idag ett nytt DX-NIKKOR-objektiv med fast bländare: AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G."

Svårt det där med att översätta från engelska :)
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Vad är det för klantskalle som skrivit texten!!!

jag har ägnat ca 45 sekunder åt att skumma infon om gluggen på nikons hemsida och har redan hittat två avgörande fel!

1. Bländaren anges i texten som fast, jag höll på att sätta i halsen och skrollade ner till specarna och mycket riktigt, inte är den fast utan variabel från 1,8-22. Enda nikkor-objektiven som jag kommer på på rak arm som har fast bländare är spegeltelen.
Mycket klantigt!

2. Man kallar gluggen för en vidvinkel...50mm på FX motsvarar 32,8mm på DX, lägg där till att 50mm endast ses som en standard normal när det gäller småbildskameror (i andra fall brukar man räkna att normal brännvidd motsvarar diagonalen på formatet, för småbild/FX ca 43,2mm och för DX ca 28,4mm) så att det är någon vidvinkel har någon praoelev fått om bakfoten...

Möjligen kan man se det som en vidvinkel ur konstruktionssynpunkt rent optiskt men det har liten betydelse för fotagrafen som köper den då det är sällan objektiven pressas till de gränserna på sådant sätt idag.

Statistiskt sett borde det finnas fler fel men jag har tröttnat på att läsa på nikons taskiga sidor för länge sedan.

Klantigt nikon...mycket klantigt!

Kanske borde de hålla sig till att göra kameror och låta andra skriva om dem, för göra kameror kan dem.
 
ANNONS