Annons

EOS 5D MKII - Vi som inte har problem.

Produkter
(logga in för att koppla)

NPA

Aktiv medlem
Med alla egenhändiga tester och inlägg om 5D MKII:ans vara eller icke vara, så undrar jag helt sonika hur många av oss som inte upplever problem med exempelvis AF? Låt oss försöka ställa antalet nöjda kontra "missnöjda" mot varandra och få en någorlunda bra gissning på om det är ett hus att rekommendera eller inte.

Senast ändrad:
Jag har inga problem och har slutat fota streckkoder. Har använt kameran till det jag köpte den för i stället som var att ta bra bilder i dåligt ljus och det gör den ypperligt. Även AF funkar kanonbra i dessa svåra praktiska situationer.

Är helnöjd med kameran, hade höga förväntningar och dom har inte kommit på skam.

Jag har inte gjort några utförliga tester utan bara använt kameran för vanligt bruk men har då inte märkt av några problem med den.
så jag är nöjd :)

Jag är också otroligt nöjd med kameran. Fotar mycket tele och när inte objekten rör på sig allt för fort så tycker jag nog att focusen fungerar minst lika bra som min 1DmkIII. Sen så är det underbart att kunna skruva upp ISO när det börjar skymma lite ute i skogen.
Tack Canon för denna nya favorit....

/Krister

Hej!
Jag fotar med 3 olika objektiv och har inget att klaga på,
Jag kanske skulle bli missnöjd om jag började fota streckoder, så jag avhåller mig från det.

/Christer

Kameran är mycket bra men AF är lite klen jämfört med exv 50d och har problem med vissa avläsningar , vilket också kan ses vid jämförelse.DET behöver alltså inte vara streckkoder, det kan vara en så enkel sak som att ta ett porträt i motljus.

Precis som med att en Canon 16-35 kan ses som mycket bra objektiv av andra så anser jag att objektivet är ganska mediokert, och speciellt i jämförelse med ett bättre objektiv.

Alltså, AF är bra men inte så bra som jag hade förväntat mig, samma sak med gamla 5d som jag känner väl, i jämförelse med exv d2x så är den inte lika bra.
Är AF i 5d lika bra som i 50d, eller 1dsmk3??
Svårare än så är det inte..

För övrigt är jag nöjd med kameran, det är därför jag har två.

Kameran är mycket bra men AF är lite klen jämfört med exv 50d och har problem med vissa avläsningar , vilket också kan ses vid jämförelse.DET behöver alltså inte vara streckkoder, det kan vara en så enkel sak som att ta ett porträt i motljus.

Precis som med att en Canon 16-35 kan ses som mycket bra objektiv av andra så anser jag att objektivet är ganska mediokert, och speciellt i jämförelse med ett bättre objektiv.

Alltså, AF är bra men inte så bra som jag hade förväntat mig, samma sak med gamla 5d som jag känner väl, i jämförelse med exv d2x så är den inte lika bra.
Är AF i 5d lika bra som i 50d, eller 1dsmk3??
Svårare än så är det inte..

För övrigt är jag nöjd med kameran, det är därför jag har två.

Jag förstår vad du memar Mikael!

Som du förstår va det lite ironi i mitt inlägg, du har säkert tagit en hel del lyckade bilder med dina 5or.
Jag tycker det vore lite rättvisare om du också visade några av dessa lyckade foton i stället för att smitta av dig med bara det negativa.
Det finns säkert det som går att förbättra men jag tror att många är nöjda med sina 5or

/Christer

Kan man/du inte selektera bort att det är en spcifik sak som diskuteras? AF i jämförelse med andra kameror, vi är några som möjligtvis har större erfarenhet än de flesta andra.
Varför har då jag två kameror om jag inte i övriga saker tycker kameran är utmärkt, höga iso,lågt brus, bra upplösning. lätt och smidig etc .

Jag har ju en tråd som har läst 80000 eller mer gånger som handlar om utmärkta 5dmk2

fungerar bra för mig, men jag har bara hunnit ta den utomhus 1ggr för en snabbtest. Ska mest använda den för produktfotografering och små produktfilmer. Annars kör jag 1dmk3 för fotografering som kräver lite mer snabbhet.

Om du Niclas vill stärka din självkänsla och rättfärdiga 5dmk2 så läs Bertils test av d700, sony 900 och 5dmk2 i senaste Ljud & Bild. (bättre på höga iso än d700)vilket kan diskuteras.
Mycket på fotosidan handlar ju om att försvara sina egna val - eller hur.

Jag tycker alltså att 5dmk2 är en mycket bra kamera (äger 2st) men att AF har sina svagheter i jämförelse

Om du Niclas vill stärka din självkänsla och rättfärdiga 5dmk2 så läs Bertils test av d700, sony 900 och 5dmk2 i senaste Ljud & Bild. (bättre på höga iso än d700)vilket kan diskuteras.
Mycket på fotosidan handlar ju om att försvara sina egna val - eller hur.

Jag tycker alltså att 5dmk2 är en mycket bra kamera (äger 2st) men att AF har sina svagheter i jämförelse

Är 5an "sämre" ,enligt din mening, än de andra kamrena som du jämför med.
Då menar jag TOTALT SETT, AF inräknat

/Christer

Kan man/du inte selektera bort att det är en spcifik sak som diskuteras? AF i jämförelse med andra kameror, vi är några som möjligtvis har större erfarenhet än de flesta andra.
Varför har då jag två kameror om jag inte i övriga saker tycker kameran är utmärkt, höga iso,lågt brus, bra upplösning. lätt och smidig etc .

Jag har ju en tråd som har läst 80000 eller mer gånger som handlar om utmärkta 5dmk2

Du har två 5DMkII därför att du köpte dom innan du kom fram till dina slutsatser om en mycket inkonsekvent af-sensor , det är nog närmare sanningen eller har jag fel.

Tror knappt du skulle köpt exemplar två idag.

Denna tråden var meningen att stå i kontrast till din "missnöjjestråd" om man nu kan kalla den för det kan du inte respektera det.

Visst ni är ju några som möjligtvis har större erfarenhet än de flesta andra ;-) (trevligt för er kan jag tycka)

//Peter

Du har två 5DMkII därför att du köpte dom innan du kom fram till dina slutsatser om en mycket inkonsekvent af-sensor , det är nog närmare sanningen eller har jag fel.

Tror knappt du skulle köpt exemplar två idag.

Denna tråden var meningen att stå i kontrast till din "missnöjjestråd" om man nu kan kalla den för det kan du inte respektera det.

Visst ni är ju några som möjligtvis har större erfarenhet än de flesta andra ;-) (trevligt för er kan jag tycka)

//Peter

AF och vissa fynd har jag redogjort sedan lång tid tillbaka, se tråden 5dmk2 och 5d.AF frågan är inte ny på något sätt. Även gamla 5d hade problem men då fanns inte microjustering

Jag startade sedan en tråd om AF eftersom ämnet dominerade stort i tråden som handlar om 5dmk2 jämfört med gamla 5d .

Jag har därefter långt senare köpt nr 2 .

Mycket nöjd. Har fotat streckkoder, små batteri (LR6) som var uppställda på rad med lite förskjutning,mm, horisontellt, vertikalt ja till och med diagonalt med 100/2,8 macro och 24-105/4L. Skärpan sitter 100%. Det enda än så länge som verkar störande är exponeringen med blixt 580EX II. Man måste justera exponeringskompensationen på blixten varje gång man tar en ny bild, mestadels +1 steg. Men detta är inte konstant för då hade det inte varit några problem. Har använt Nikon innan jag bytade till Canon och här fungerade Nikons blixtar nästan 100% utan kompensering.

Jag plåtade kitesurfing o ena gången körde jag med gamla 5an sedan med nya 5an o jag upplevde nya 5an som avsevärt bättre. Hade inga som helst problem bilderna satt varje gång. Nu har min 24-70 fått sin sista smäll går knappt att få på ett polfilter längre så nu har beställt en ny. Min 16-35 version 2 har helt plötsligt börjat lägga oskärpa i ena hörnet så det ser ut som en nerbländad 100mm optik till f4, så den lämnade jag hemma o tog med mig en kollegas 17-40 o den är inte heller bra i hörnen funkar säkert till webb o katalog bilder etc om motiven inte är för detaljerade. Efter att jag börjat köra med fasta zeiss optik så inser man att Canon/Nikon har problem antingen med motljusegenskaper eller sämre skärpa bla.
Nu väntar jag bara på zeiss 21mm så man både kan fota i motjus o ha skärpa över hela bilden.
Åter till ämnet kameran har jag inga problem med utan bara optiken.
Det som är positivt med kameran tycker jag är följande
Upplösningen (du kan croppa bilderna kraftigt o kommer långt med 70-200)
Live view kör du kameran på stativ får du grymt bra koll på skärpeplan etc

Dammrengöringen funkar riktigt bra

Menyerna är riktigt bra lättarbetad har knappt öppnat bruksanvisningen
Liten lätt o bättre grepp än på tex D700 som har kortare grepp för fingrarna.
Brusegenskaperna

Dom enda FRÅGETECKNEN jag har är

svårt att ställa manuella objektiv ibland (behöver nog en snittbildsökare)

Kameran blir fort ful färgen skrapas av lätt på prismat. Det innebär att jag kommer få en spottstyver när jag säljer den eftersom mina kameror slits rejält på utlandsjobben.

Dynamiska omfånget hittills så har jag inte haft några större problem men jag upplevde att D700 har något större.

Mycket nöjd. Har fotat streckkoder, små batteri (LR6) som var uppställda på rad med lite förskjutning,mm, horisontellt, vertikalt ja till och med diagonalt med 100/2,8 macro och 24-105/4L. Skärpan sitter 100%. Det enda än så länge som verkar störande är exponeringen med blixt 580EX II. Man måste justera exponeringskompensationen på blixten varje gång man tar en ny bild, mestadels +1 steg. Men detta är inte konstant för då hade det inte varit några problem. Har använt Nikon innan jag bytade till Canon och här fungerade Nikons blixtar nästan 100% utan kompensering.

Har samma erfarenhet av blixtautomatiken, inget stort problem med ändå en brist.

Däremot delar jag inte Mikaels negativa erfarenhet av AF, jag jämför med gamla 5D och finner denna mycket bättre och till och med riktigt bra. Fast i och för sig fick jag inte samma inkonsekventa resultat med streckkoder heller, den sätter till och med dom.

Min kamera har nu gjort två bröllop i kyrkor med uselt ljus och fokus sitter där det ska på varenda bild. Ett har jag fotat själv och för det andra har den lånats ut till en kollega som också fann det lika bra.Dessutom har den använts till hockey på både knatte och elitnivå och AI fokus hänger med jättebra.

Men låt oss inte få denna tråd att bli en förlängning av AF diskussionen, den har redan sin tråd.

Jag är också supernöjd!

Det är en 5D mkII som mer än väl möter mina förväntningar. Tillsammans med min 1D så finner jag mig till rätta i de flesta situationer.

Jag ler när jag ser resultaten :)

Nöjd (som f'n) med kameran. Gillar alla fördelar med live view, som att jag nu lättare kan göra ett bakstycke av kameran för storformat. Ett projekt som legat nere med första femman.

Har samma erfarenhet av blixtautomatiken, inget stort problem med ändå en brist.

Däremot delar jag inte Mikaels negativa erfarenhet av AF, jag jämför med gamla 5D och finner denna mycket bättre och till och med riktigt bra. Fast i och för sig fick jag inte samma inkonsekventa resultat med streckkoder heller, den sätter till och med dom.

Min kamera har nu gjort två bröllop i kyrkor med uselt ljus och fokus sitter där det ska på varenda bild. Ett har jag fotat själv och för det andra har den lånats ut till en kollega som också fann det lika bra.Dessutom har den använts till hockey på både knatte och elitnivå och AI fokus hänger med jättebra.

Men låt oss inte få denna tråd att bli en förlängning av AF diskussionen, den har redan sin tråd.

om jag nu svarar -jag har inga problem med 2 blixtar och 2 hus, inga felexponeringar alls. hur skall vi då tolka detta.Är era kamerahus felställda, blixtarna?

hur skall vi tolka resultat med 2 kamerhus jag har haft samt att Aspmans uppträder likadant vad det gäller AF samt att dagen före jag lämnade in mina kameror så hade en 5dmk2 justerats för exakt samma fel som mina och Aspman.
Seriefel i serier som börjar med 02 och 04 ? Aspmans börjar på 03.
Björn, jag har absolut inga problem med mina blixtbilder,delar inte alls dina negativa erfarenheter av 5dmk2.

resten kan vi ta i AF tråden.

ANNONS
Götaplatsens Foto