Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördelning av antalet sålda kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hej.

Vi har vid upprepade tillfällen diskuterat fördelningen av antalet sålda kameror. IE hur stora de olika segmenten egentligen är. Jag tror vi har fått svaret nu (i en intervju om den nya 35:an) från Robert Cristina, Manager of professional products, Europe and Ludovic Drean, Product Manager for lenses, Europe:

"Robert Cristina offers some context: "The main target is D40/D60/D90 owners. They make up 80% of our DSLR sales"

http://www.dpreview.com/news/0902/09021002nikoninterview.asp

Hej.

Vi har vid upprepade tillfällen diskuterat fördelningen av antalet sålda kameror. IE hur stora de olika segmenten egentligen är. Jag tror vi har fått svaret nu (i en intervju om den nya 35:an) från Robert Cristina, Manager of professional products, Europe and Ludovic Drean, Product Manager for lenses, Europe:

"Robert Cristina offers some context: "The main target is D40/D60/D90 owners. They make up 80% of our DSLR sales"

http://www.dpreview.com/news/0902/09021002nikoninterview.asp

Yes. Men tänk då på följande.

För att boosta varumärket krävs highend-kameror. Dessa dyra kameror gör att de billigare kamerorna får en varumärkesskjuts. Och de billigare kamerorna kan då säljas lite dyrare - bara på grund av de mer positiva associationerna som man får för varumärket Nikon.

Alltså - även om man lanserar en mkt dyr kamera, med få antal ex, som i sig själv är en förlustaffär kan denna kameran ändå till slut vara lönsam för Nikon då andra kameror säljs bättre.

Därför är lanseringen av D3X så oerhört viktig för Nikon, även om den enskilt är en "bi-produkt" rent ekonomiskt.

Att de stora drar upp försäljningen av de små har jag inga svårigheter med att räkna ut men jag är nog egentligen mer förvånad över att konsumentsegmentet inte var ännu större.

ANNONS
Götaplatsens Foto