Hej,
för fotobruk har jag 2 eksterna USB diskar och en D-Link NAS, förutom en e-SATA som jag arbeter emot.
Om du inte provat Memeo (
http://www.memeo.com/abprem.php ) så kan jag rekommendera att du testar deras 30 dagars prova på. Memeo Backup är mycket enkelt i bruk och fungerar otroligt bra.
Mitt uppsätt är som följer:
(A) 1 stk E-sata disk som jag arbetar emot. Den är på när dator är på.
(B) 1 NAS disk som alltid är på.
(C) 2 USB diskar som jag slår på när jag tycker.
Har ställt in Memeo att göra backup av (A) när ändringar sker. Då jag är backup tokig så låter jag samma backup utföras till (B) och båda (C). Det fina med Memeo är att den nästan fungerar som syncronisering. Dvs den gör backup direkt den känner av ändringar. Det finns därför inget behov av att ställa in backupprogrammet enligt sk Schedules. Då de båda (C) diskarna inte alltid är påslagna så fungerar dom som en "annan tidsson". Dvs, när dom blir inkopplade så uppdateras dom genom Memeo direkt. Detta fungerar därför mycket bra som offsite backup. Då NASen alltid är på så har den alltid backup av de senaste ändringarna.
Har valt att inte jobba direkt mot NAS för RAW arbeten och scannade TIFF på 130 MB, det är alldeles för långsamt även med gigabit nätverk. Jag arbetar därför emot en e-sata disk istället.
På huvuddisken (A) så sparar jag numera både en uppsättning originalfiler (rå filer från systemkameror och JPEG från diverse kameror och telefoner), och ett gäng filer (.DNG) som jag arbetar med i Adobe Lightroom. Man kan välja hur detta skall gå till (samma eller olika disker) när man gör import i Lightroom (mycket enkelt). Enda problemet är att man får dubbelt upp med filer. Men jag har altså valt att behålla originalfiler (som jag i princip alldrig skall behöva röra sen). Med dagens stora disker så är inte detta något oöverkommligt problem.
Et normal bra förfarande vid lagring/backup av foto ser ut som så här (förutsätter Adobe Lightroom och Memeo Backup eller liknande programvara):
- Vid import från kamera/minnekort: genom Adobe Lightroom lagra simultant originalfilerna på en disk och arbetsfilerna (.DNG) på en annan. På detta viset har man ju i princip en backup också. Kan ju göras på samma disk till olika foldrar också, fast då är "backup vinsten" inte den samma.
Har själv två foldrar på samma disk (ORIGINAL och LIGHTROOM).
- Vid backup: Låta Memeo göra backup på både original och arbetsfilerna. Beroende på storlek på disk antigen tillsammans eller var för sig. Använd gärna en NAS till detta då den alltid är på.
- Om man vill vara än säkrare så kan man även ta backup till flyttbara USB diskar. Även det fixas lätt genom Memeo. (Använder själv två diskar, BACKUPSET A och BACKUPSET B.
- Vid visning på TV. Sparar alltid de bästa fotona (1920x1080) under en särskilt mapp på NAS disken som nås enkelt från PS3'an (btw förträfflig som "DIA projektor".)
Hoppas detta kan ge några ideer. Det är enklare att genomföra än att läsa det...