Annons

Konstruktiv kritik sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
Trevligt med guider.

Konstruktiv kritik:

* Det känns konstigt att läsa i "vi-form". Du gjorde ju tricket då, jag gör det nu. Alltså gör inte "vi" något ihop. Skriv i jag-form eller du-form. Du kan minska problematiken genom att exempelvis göra så här:

Före: Vi lägger alla justeringar vi gör i en separat mapp för att enkelt...

Efter: Alla justeringslager läggs i en separat grupp för att enkelt...

* "Man" är också rätt trist att läsa. Byt alla "man" till "du".

* En före- och efter-bild i början hade inspirerat.

* Fotografen är inte nämnd så jag hoppas det är du själv.

* Inledningen är lite lång. Gå rakare på sak. Och det kursiva, som varnar, kan du bryta ut i en ruta eller nåt (och korta ner markant).

Lycka till med fler guider

tack så mycket.
hjälp från självaste mattias är ju kanon :)
ska försöka tänka på dessa punkter till nästa gång.

ang fotografen så ja, det är min bild.

Risken med "mannifieringen" kan inte nog understrykas - det är ett sätt att reservera sig för ansvar i kommande tider.

"Man kan tycka att ..." är inledningen till en mening som är till intet förpliktande - den ger utrymme för hur mycket duckande och undanglidande som helst. Vem är "man"? Frågeställaren? Betraktaren?

Bevaka tempus - antingen berätta vad Du gör, eller vad Du gjorde - blanda inte. Måste Du blanda, flagga med "Tidigare/innan gjorde/skapade/fixade jag ..." om Du hänvisar till förarbete.

Sätt ut byline på bilder.

Var noga med externa referenser.

tack så mycket.
jag har varken läst journalistisk eller pedagogik och vet således inte egentligen hur man bör skriva så jag uppskattar verkligen de kommentarer ni ger mig :)

Tyckte artikeln var föredömligt pedagogisk, det är lätt att följa varje steg. Om jag ska ha några synpunkter så är de:

1. "I denna artikel...." är lite nybörjaraktigt. Börja den lite mer spännande t ex "Har du problem med acne? I så fall får du nu chansen att göra något åt det genom dodge....". Om du inte vill vara fräcka Ville kan du kanske börja med något i stil med: Hudtoner och huddefekter är ett vanligt förekommande problem när det gäller porträtt...."

2. Längre ner i samma stycke skriver du: En hudretuschering som snarare hör hemma på omslaget till ett dyrt modemagasin som Vogue.
Det är en ofullständig mening: snarare än var?

3. Slutligen har du stavat fel till "trots" (trotts) lite längre ner i artikeln. Shit happens!

Hoppas att du inte tar illa upp, det är kritik i all välmening. Just början är svår, då man inte vet riktigt vad man ska skriva. Har läst hur många uppsatser som helst som börjar med: Denna uppsats handlar om.... Det blir lite segt och jag tycker att man ska fånga läsarens intresse från början.

Jag håller med ovanstående om kritiken och tycker att artikeln är överlag bra. Jag stör mig dock på att bilderna upplevs aningen suddiga. Men det kanske är bara på min skärm?

Bevaka Dina ismer - "när jag säger" kanske ska bytas mot "när jag skriver" - Du pratar ju inte, Du skriver.

Leta skräp - det sitter ett extra tecken efter den näst sista punkten.

Definiera definitionerna - "Slutgitig retusch 4 timmar" - är det vad som tillkommer, eller ska det stå "Total tid för retusch; fyra timmar".

Min "kritik":

Det förekommer två stycken "Först ska vi..." i övningen.
"Öppna först din bild och skapa en ny mapp (layer> new> group) "
... och:
"För att förenkla och snabba på tekniken lite så kommer vi först att skapa ett nytt lager (layer> new> layer)"
Säkert solklart för dom flesta, men för mig som gärna går igenom övningar som den här - sakta och punkt för punkt - blir det trögstartat.
(Här skulle jag även gärna ha med en bild som visar hur det ser ut med min nyskapade mapp och mina lager och allt det där.)

... vilket tar mig till nästa "kritik":
Jag skulle gärna se att dom olika momenten numrerades (eller något liknande).
Det gör det enklare att hoppa tillbaka till "Återupprepa föregående steg".

/ T
:)

Senast ändrad:
Tack så mycket till alla som tagit sig tid att läsa artikeln.
Alla kommentarer uppskattas hjärtligt :)

//D

ANNONS
Götaplatsens Foto