Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

Patches

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en fråga angående en eventuell bildstöld/utebliven betalning.

För en vecka sedan fick jag ett samtal från ett företag som undrade om jag hade några bilder på min syster, Anna Bergendahl. Jag svarade ja, och frågade samtidigt vad för bilder som behövdes och hur de skulle användas. Det behövdes en bild på Anna (helst tagen under Idol-programmen) till en annons i en tidning.

Jag mailar iväg några bilder och tänker inte så mycket på betalning men jag ber om att i alla fall få mitt namn under bilden. Tänker att det kan vara en kul grej att få min bild publicerad i en tidning och jag hade ju ändå varit där och tagit bilderna, privat.

Nästa dag publiceras min bild, med mitt namn, i en annons i den lokala tidningen. So far so good.

Idag ser jag min bild igen, i en annons från samma företag (den här gången cropad annorlunda och i större storlek) fast utan mitt namn.

Nu till frågorna: borde jag ha tagit betalt även för den första bilden? Ska jag ta betalt för den bilden som publicerades utan mitt namn? Är det försent att ta betalt i efterhand? I telefonkonversationen hade vi inte kommit överens om något pris, men vi hade samtidigt inte kommit överens om att bilderna skulle vara gratis. Hur tycker ni att jag ska göra? Jag har nyligen börjat ta betalt för min fotografering och jag ansökte om f-skattesedel i förra veckan.

Jag bifogar nedan en bild på hur annonsen ser ut. Min bild är den längst upp till höger.

Bilagor

• DSC_0008.jpg
    DSC_0008.jpg
    83.1 KB · Visningar: 526
Senast ändrad:
Av det du skriver framgår det inte klart exakt vad ni från början diskuterade, och jag tycker de närmare detaljerna kan vara relevanta.

Hur som helst är det inte för sent att vilja ha pengar, åtminstone inte för den andra publiceringen. Och för den kan du begära dubbelt upp, eftersom de utelämnat ditt namn.

Av det du skriver framgår det inte klart exakt vad ni från början diskuterade, och jag tycker de närmare detaljerna kan vara relevanta.

Hur som helst är det inte för sent att vilja ha pengar, åtminstone inte för den andra publiceringen. Och för den kan du begära dubbelt upp, eftersom de utelämnat ditt namn.

Såhär i efterhand är jag inte helt klar på vad vi kom överens om, men så som jag uppfattade det så gällde det publicering EN gång (med namn) i en annons/tidning. Ersättning diskuterade vi inte överhuvudtaget, och då tror jag att hon antog att bilderna skulle vara gratis.

Idag publicerades bilderna (jag skickade flera) igen, fast med mitt namn den här gången. 3st bilder som tillsammans täckte mer än halva sidan.

Jag ska ringa imorgon och höra hur vi ska göra med betalning. Vad borde jag kräva? Kan jag kräva något öht?

Tacksam om jag får fler svar.

Jag ska ringa imorgon och höra hur vi ska göra med betalning. Vad borde jag kräva? Kan jag kräva något öht?
Klart du kan det. Det är du som äger rätten till bilden. Bara säg precis som det är: "Jag trodde det handlade om en bild en gång, då hade det varit okej att ni fick det gratis. Men när det är så här många bilder som publiceras flera gånger vill jag ha betalt."

Klart du kan det. Det är du som äger rätten till bilden. Bara säg precis som det är: "Jag trodde det handlade om en bild en gång, då hade det varit okej att ni fick det gratis. Men när det är så här många bilder som publiceras flera gånger vill jag ha betalt."

Ah precis, nåt sånt hade jag tänkt säga.

Jag tänkte kräva 1000kr per bild, dvs totalt 3000kr. Återkommer imorgon med resultat!

Tack för era svar btw.

ANNONS