Annons

Gråkort för blommor

Produkter
(logga in för att koppla)

agnetag

Aktiv medlem
Jag fotar en del blommor och har särskilt bekymmer med vita blommor. Har nu konstaterat att det är dags att pröva gråkort. Jag vill snabbt kunna ställa in val genom att använda gråkortet. Har tittat på digigrey och lastolite. Har även tittat på Nikons pappkort och Kodaks, som ett billigt alternativ och som en present till en kamrat som också fotar växter. Önskar synpunkter och råd.

Agneta G
 
Hej
Att fotografera vita blommor är oftast inte så lätt.
Förklara hur du tänker när det gäller gråkortet.
Med ett gråkort ställer du in vitbalansen och jag är inte riktigt med på hur det skall lösa ditt problem. Fotograferar du i rå kan du ju alltid ändra i efterhand.
Håll koll på histogrammet så du får en riktig exponering, kamerans display är ofta inte tillräcklig för att visa nyanserna i det vita.
A och O är hur du lägger ljuset. Bifogar en länk till några orkidébilder.
Den vita blomman tog längst tid att göra.
Lycka till
G
http://www.bildjouren.se/orkide/orkide.html
 
Hej
Att fotografera vita blommor är oftast inte så lätt.
Förklara hur du tänker när det gäller gråkortet.
Med ett gråkort ställer du in vitbalansen och jag är inte riktigt med på hur det skall lösa ditt problem.
G
http://www.bildjouren.se/orkide/orkide.html

Gråkort är framför allt till för att ställa in rätt exponering. Det är inte förrän nu på digitalkamerornas tid som men har haft nytta av det till att ställa vitbalansen. Förr användes det bara till att ställa in rätt exponering.

Jag tror att ett gråkort kommer att lösa många av dina problem med exponeringen. Det viktiga är att du mäter på gråkortet i samma ljus som blomman.
 
gråkort av typ qp-card med tre fält eller 4 fält är betydligt bättre om du skall RGB balansera=vitbalansera en digitalkamer eller RGB balansera upp en rawfil , båda sakerna görs bättre mot en yta som är ljusare än vad ett rent gråkort innehåller.
Läs Lars Kjellbergs eminenta förklaringar och hur olika qp-kort kan användas.
www.qpcard.com
 
Senast ändrad:
Gråkort är framför allt till för att ställa in rätt exponering. Det är inte förrän nu på digitalkamerornas tid som men har haft nytta av det till att ställa vitbalansen. Förr användes det bara till att ställa in rätt exponering.

Jag tror att ett gråkort kommer att lösa många av dina problem med exponeringen. Det viktiga är att du mäter på gråkortet i samma ljus som blomman.

Jag förstår att jag måste ha varit otydlig men upplever nog att du
bl a förstår problematiken eftersom det rätt exponering jag söker.Jag tänkte att man kunde mäta ljuset på samma plats och vinkel som blomman med gråkortet. Är inte intresserad av efterjustering i datorn. Duger modell pappskiva. en dum fråga: Vad använder man vit baksida till?

Agneta G
 
Agneta:"en dum fråga: Vad använder man vit baksida till?"

Om du har ett Kodak gråkort som ju är en kartongbit nästan lika stor som ett A4 (det finns också ett mindre som är som ett litet vykort) så kan man enligt Kodak använda den vita baksidan att vitbalansera t.ex. videokameror med.

Ett annat användningsområde är att använda det som en liten reflexskärm.

Jag har ibland använt gråkortet med den grå sidan nedåt (mot objektivet) som extra motljusskydd i besvärliga situationer för att undvika nedsatt kontrast eller reflexer beroende på att det funnits någon stark ljuskälla alldeles utanför bild.
 
Vit baksida kan du RGB balansera mot om den vita ytan är vit och har ett lämpligt reflexionsvärde. Nu är det så att ett vitt papper oftast inte är vitt utan har en blåton vilket ger en för gulaktig balansering.
Läs mer om vithet på www.qpcard.com
 
Jag förstår att jag måste ha varit otydlig men upplever nog att du
bl a förstår problematiken eftersom det rätt exponering jag söker.Jag tänkte att man kunde mäta ljuset på samma plats och vinkel som blomman med gråkortet. Är inte intresserad av efterjustering i datorn. Duger modell pappskiva. en dum fråga: Vad använder man vit baksida till?

Agneta G

Att mäta ljuset på samma plats med ett gråkort, som blomman, kommer att ge rätt exponering.
Det ska inte vara någon direkt skillnad i ljusmätning om du använder "pappskiva" eller ngn av de dyrare varianterna. Fördelen med de dyrare är att de är lite mer tåliga, det kan ju vara bra om man ofta släpar det med sig i fotoväskan. Jag tror att baksidan är vit för att det är billigast att tillverka det med vit baksida.
 
Att mäta ljuset på samma plats med ett gråkort, som blomman, kommer att ge rätt exponering.
Det ska inte vara någon direkt skillnad i ljusmätning om du använder "pappskiva" eller ngn av de dyrare varianterna. Fördelen med de dyrare är att de är lite mer tåliga, det kan ju vara bra om man ofta släpar det med sig i fotoväskan. Jag tror att baksidan är vit för att det är billigast att tillverka det med vit baksida.

Inte alls säkert, beroende på hur kamera så kan det skilja steg från medelgrått till exv utfrätt vitt och när det sker.
Det har med andra ord med dynamiska omfånget att göra och hur kameratillverkaren har ställt in sin exponeringsmätning och hur uttaget sker från sensorn, exponera därför efter histogrammet för att undvika utfrätta högdagrar och lägg därefter en lämplig kontrastkurva.
 
Senast ändrad:
Men om man använder gråkortet som mall, så är det ju bara att finjustera sen. Bör ju knappast slå på mer än max ½ steg upp eller ner.
 
Jo. Men risken är att det slår på över ett steg om man mäter på en helt vit blomma, smidigare att mäta på ngt medelgrått i så fall... Men smaken är ju som baken. Var och en får göra som den vill, bara det blir rätt i slutändan. ;)
 
Jo. Men risken är att det slår på över ett steg om man mäter på en helt vit blomma, smidigare att mäta på ngt medelgrått i så fall... Men smaken är ju som baken. Var och en får göra som den vill, bara det blir rätt i slutändan. ;)

om du förstår att läsa histogramet( eftersom medelgrått inte har någon mer inverkan än just att du mäter medelgrått)och kameror har ca 3.5 steg upp till klippning så har du likväl ett histogram som talar om hur ett ev jpg uttag ser ut vad det gäller det ljusaste och mörkaste i ditt motiv och du kan exponera efter detta, dvs korrigera din exponering om exv du prioriterar högdager eller lågdager om det är önskvärt och inte dynamiska omfånget täcker kontrastomfånget i motivet.
 
Senast ändrad:
Gör såhär:

Använd spot mätning genom fokuspunkten istället så får du en bättre exponering.
bättre exponering för vadå, mäta medelgrått? Återigen kolla histogrammet och har du högdagervarning, använd den.
Kameror har olika dynamiskt omfång och är kalibrerade olika vad det gäller uttag/klippning och om man utgår från medelgrått eller med spot på det vitaste vilket kan rendera till stark underexponerad bild med ökat brus eftersom spot just går mot en medelgrå exponering.
Finessen med en digitalkamera är att du har ett histogram som talar om all information du behöver, därefter kan du -+ kompensera.
 
Senast ändrad:
bättre exponering för det vita vs det mörkare som brukar vara bakgrunden. en ljusmätning inställd på det största som jag nu inte kommer ihåg vad det heter. Spot är minst område, centrum medel och sen, ja...

jag fotar själv mycket blommor och det har varit svårt att få rätt exponering utan att använda spot (eller centrum, beroende på hur mycket plats blommar har i bilden).

Om inte man använder spotmätning så blir histogrammet inte en bra lösningn iaf om man vill ha en ljusmätning på objektet.
Jämför med ett porträtt i motljus, samma problematik. ansiktet ska vara rätt exponerat, inte bilden i helhet.
 
bättre exponering för det vita vs det mörkare som brukar vara bakgrunden. en ljusmätning inställd på det största som jag nu inte kommer ihåg vad det heter. Spot är minst område, centrum medel och sen, ja...

jag fotar själv mycket blommor och det har varit svårt att få rätt exponering utan att använda spot (eller centrum, beroende på hur mycket plats blommar har i bilden).

Om inte man använder spotmätning så blir histogrammet inte en bra lösningn iaf om man vill ha en ljusmätning på objektet.
Jämför med ett porträtt i motljus, samma problematik. ansiktet ska vara rätt exponerat, inte bilden i helhet.
då får du lära dig att tolka histogrammet och högdagervarning och exponera efter detta eftersom det talar om det absolut vitaste som kan återges innan klippning i bilden, resten handlar om att lägga rätt kurva för medeltoner/lågdager
 
jag kan redan tolka ett histogram du.

mäter du motsatsen till spotmätning när du vill ha rätt exponering på ett objekt som inte fyller hela bilden så blir det fel ändå.
 
ANNONS