Annons

Ubuntu... igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Ja, då har man installerat Ubuntu, gick ju väldigt smidigt. Gränssnittet är helt ok, dock lite torftigare än Vista. Har installerat en rad program via "Lägg till och ta bort program" Smidigt som sjutton!

Hämtade hem VLC för video visning och här dyker mitt första och enda problem upp... vid videovisning så "hackar/flimrar" bilden! själva filmen hackar egentligen inte, den spelas upp som vanligt, men det blir svarta störande flimmer effekter där bilden blir svart några microsekunder, men ljudet spelas upp som det skall...

Vad kan nu detta vara? Denna gången sökte jag på ubuntu.se men där fanns inte mycket att hämta... kan det vara codecstrul? jag har laddad hem andra likvärdiga program med samma resultat.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Har du bra drivrutiner till ditt grafikkort? Är X rätt konfigurerat för ditt grafikkort? Den änden skulle jag börja luska i.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Kan du få filmen uppspelad ordentligt med någon annan spelare? Om inte annan borde du testa mplayer. Jag vill minnas att man måste installera den från källkod, men det är inget större problem.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Installera med källkod kan jag inte, är helt ny på detta med linux...

Ang drivrutiner så är jag nog lite fast... Är van mid Windows lista med installerade hårdvaror och därigenom kunna fixa och trixa. Gick till något som hette "Hårdvarudrivrutiner" under system och där fick ajg bara fram information om 1 drivrutin, det råkar vara just till grafikkortet och det är en sk "Proprietär" Drivrutin för AMD/ATI 3D accelerator.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Haha... återigen får man en knäpp på nosen gällande sökning... jaja, det fungerar perfekt nu Jim, tacka! Men satan va tråkigt det blev nu... inga effekter...
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Har du inte installerat någor från källkod?!? WOW! Då har du något att se fram emot!

Börja med att tanka hem "source snapshot" från den här sidan: http://www.mplayerhq.hu/design7/dload.html
Sedan använder du filhanteraren för att packa upp filen (du klickar dig fram till filen du sparat, högerklickar på den och väljer "Packa upp här").

Sedan behöver du ett terminalfönster, och i detta använder du
"cd XXXX"
för att komma till mappen som du precis packat upp. Du måste byta ut XXXX mot passande mappnamn. Om jag inte minns fel sparar Firefox automatiskt alla filer på skrivbordet, så det första kommandot blir "cd Desktop" och sedan borde du kunna skriva "cd mpla" och sedan trycka på TAB följt av Enter.

Väl där ger du ett kommando "./configure" och väntar tills det slutat rulla förbi text på skärmen. När det slutat rulla måste du läsa de sista raderna, och försöka avgöra om det är felmeddelanden eller inte.

Är det felmeddelanden brukar det vara att man saknar ett paket. I så fall använder du pakethanteraren synaptic (finns i menyn) för att installera det saknade paketet. Sedan börjar du om från "./configure" och upprepar denna del tills du inte får fler felmeddelanden.

Nästa steg, när "./configure" säger att allt har gått bra, är att kompilera källkoden: "make". Efter det kan du gå och fika, det kommer att ta ett tag.

Sedan skall resultatet installeras: "sudo make install". Du kommer troligen att få ange roots lösenord.

Klart.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Har du inte installerat någor från källkod?!? WOW! Då har du något att se fram emot!

Börja med att tanka hem "source snapshot" från den här sidan: http://www.mplayerhq.hu/design7/dload.html
Sedan använder du filhanteraren för att packa upp filen (du klickar dig fram till filen du sparat, högerklickar på den och väljer "Packa upp här").

Sedan behöver du ett terminalfönster, och i detta använder du
"cd XXXX"
för att komma till mappen som du precis packat upp. Du måste byta ut XXXX mot passande mappnamn. Om jag inte minns fel sparar Firefox automatiskt alla filer på skrivbordet, så det första kommandot blir "cd Desktop" och sedan borde du kunna skriva "cd mpla" och sedan trycka på TAB följt av Enter.

Väl där ger du ett kommando "./configure" och väntar tills det slutat rulla förbi text på skärmen. När det slutat rulla måste du läsa de sista raderna, och försöka avgöra om det är felmeddelanden eller inte.

Är det felmeddelanden brukar det vara att man saknar ett paket. I så fall använder du pakethanteraren synaptic (finns i menyn) för att installera det saknade paketet. Sedan börjar du om från "./configure" och upprepar denna del tills du inte får fler felmeddelanden.

Nästa steg, när "./configure" säger att allt har gått bra, är att kompilera källkoden: "make". Efter det kan du gå och fika, det kommer att ta ett tag.

Sedan skall resultatet installeras: "sudo make install". Du kommer troligen att få ange roots lösenord.

Klart.
öh?

Det var länge sedan ajg slutade med cd kommandon... känns inte lockande att börja igen, men jag skall spara tråden ifall jag blir mer sugen på linux... just nu är jag i stadiet att jag kör linux/vista i samma burk och bara testar lite... om ajg gillar detta så blir det en ny installation med bara Ubuntu...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kalle, om du lägger ner mer jobb kan du säkert få både video och bling att funka parallellt.

Det är ju garanterat grafikkortsberoende i alla fall. Antingen sunkiga drivrutiner från ATI eller något i din xorg.conf som behöver petas till.

Jag har nog aldrig haft grafik som funkat perfekt rakt ur lådan med linux. Senast blev det till och med att jag fick slänga ut grafikkortet och köpa ett nytt som jag visste var beprövat.

Fast att köra linux men inte vara beredd på att jobba med kommandoraden... Ja, jag tror det kan bli lite ... motströms? :) Det är bara båg att linux funkar som windows på skrivbordet. Det kan göra det tills du får problem, men problemen löser man på helt andra sätt.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om du är van Windows-användare kommer det säkert att kännas konstigt med textkommandon, men det är något du förr eller senare kommer att vilja/behöva lära dig, då det är ett väldigt kraftigt verktyg.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
jag ger fan upp snart... skulle se ett inslag på youtube, fattades då flash visade det sig. Klickar på länken om installation om senaste flashinstickningsprogram.

förslag för Linux kommer fram, men ingen konkret fil, utan man måste välja bland 5 olika... jaja, bara o testa sig fram, 2 fungerade, dom andra gick inte alls.

väljer att packa upp med pakethanteraren, väljer var ajg vill lägga paketet, väljer packa upp.. då får jag 3 förslag. använd terminalen, visa, Kör

klickar jag på kör händer inget, visa då får jag ett fönster med massa kod, kör i terminal, då blinkar det bara till på skärmen och sedan händer inget mer...

logiskt som fan. Gick på allt detta tjat om att ubuntus senaste skulle vara så användarvänligt, bara o installera o köra. ja tjena... nu är man bitter
 

j777

Aktiv medlem
jag ger fan upp snart... skulle se ett inslag på youtube, fattades då flash visade det sig. Klickar på länken om installation om senaste flashinstickningsprogram.
Vanesak, det är upp till var och en om de tycker det är värt att lära om.

Med Ubuntu ska man nog i första hand titta i pakethanteraren om något saknas, dvs (på engelska) System -> Administration -> Synaptic Package Manager. Där finns en flashplugin som borde vara lättare att installera.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Ja jag får väl bita mig i tungan och tacka för hjälpen igen, nu fungerar det... smidigt som fan var det. MEN... jag tycker inte det är helt logiskt för en total nybörjare.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Finns det _något_ system som är rakt igenom logiskt för en total nybörjare? Det gäller egentligen bara att lära sig hur systememt man använder fungerar.

Jag minns en bisarr sak från tidiga Macen: om du ville radera en fil drog du den till ikonen för papperskorgen, och släppte den där. Funkade skitbra: filen raderades. Men om du drog dit ikonen för en diskett, så raderades inte disketten utan den matades ut istället. Hur logiskt är det??
 

bengt-re

Aktiv medlem
Om du är van Windows-användare kommer det säkert att kännas konstigt med textkommandon, men det är något du förr eller senare kommer att vilja/behöva lära dig, då det är ett väldigt kraftigt verktyg.
Vista låtsas vara användarvänligt,men är helt kass att instllera program under. Sudo apt-get spöar vista alla gånger och det fungerar ju också!

Vista ÄR början till slutet för pyttemjuk - sämre skit till OS har aldrig skådats.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Vista låtsas vara användarvänligt,men är helt kass att instllera program under. Sudo apt-get spöar vista alla gånger och det fungerar ju också!

Vista ÄR början till slutet för pyttemjuk - sämre skit till OS har aldrig skådats.
Det är en del av anledningen till att jag gör ett nytt försök med Ubuntu... första gången var när XP kom... Anser att Windows 2000 är det stabilaste och bästa OS Microsoft har släppt...

Jag vet iof inte om det är krångligt att installera program i VIsta just.. mer drygt med tanke på alla säkerhetsfrågor som dyker upp... nu ser jag att ubuntu kräver lösenord innan man kan göra endel saker, men inte lika jobbigt som i Vista.

Överlag vill jag endå mena att Windows är ganska lättanvänt trots allt, visserligen har jag över 20 års försprång på Microsoft, men tycker nog endå att Ubuntu inte känns helt självklart... än i alla fall.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
En del saker som Linux gör kan kännas lite underligt, tex så får jag inte, på min egen dator, ändra klockan utan att logga in som root. Men det har en vettig anledning: Linux har rötter i stordatorvärlden, där kanske flera hundra användare (samtidigt!) använde en och samma dator. Då funkar det inte att låta alla ändra systemets klocka.

Mitt heta tips vad gäller kommandoprompten är att du lär dig den. När man lärt sig den är den ett ohyggligt effektivt verktyg, långt bättre för vissa saker än alla världens grafiska gränssnitt. Och om du vill ge Linux en ärlig chans, är det något du måste bekanta dig med.

De kommandon jag tycker man bör lära sig är:
- kommandon för att flytta omkring i mappstrukturerna (cd)
- kommandon för att döpa om/flytta filer (mv)
- kommandon för att kopiera filer/mappar (cp)
- kommandon för att länka mappar/filer (ln)
- kommandon för att lista innehållet i mappar/filer (ls, cat)
- kommandon gör att döda program/processer (kill, xkill)
- kommandon för att undersöka vilka program/processer som är aktiva (ps, top)
- diverse andra nyttigheter (grep)
 

Kalle_B

Aktiv medlem
En del saker som Linux gör kan kännas lite underligt, tex så får jag inte, på min egen dator, ändra klockan utan att logga in som root. Men det har en vettig anledning: Linux har rötter i stordatorvärlden, där kanske flera hundra användare (samtidigt!) använde en och samma dator. Då funkar det inte att låta alla ändra systemets klocka.

Mitt heta tips vad gäller kommandoprompten är att du lär dig den. När man lärt sig den är den ett ohyggligt effektivt verktyg, långt bättre för vissa saker än alla världens grafiska gränssnitt. Och om du vill ge Linux en ärlig chans, är det något du måste bekanta dig med.

De kommandon jag tycker man bör lära sig är:
- kommandon för att flytta omkring i mappstrukturerna (cd)
- kommandon för att döpa om/flytta filer (mv)
- kommandon för att kopiera filer/mappar (cp)
- kommandon för att länka mappar/filer (ln)
- kommandon för att lista innehållet i mappar/filer (ls, cat)
- kommandon gör att döda program/processer (kill, xkill)
- kommandon för att undersöka vilka program/processer som är aktiva (ps, top)
- diverse andra nyttigheter (grep)

Jag är inte främmande för att lära mig nya saker, men jag måste se en praktisk användning för det.

I DOS kunde ajg en massa kommandon, gjorde BAT filer osv.

kommandot move *.gif c:\bilder <-- jätte bra eftersom det inte fanns någon direkt motsvarighet såvida man inte använde DOSSHELL eller NC tree eller likvärdigt, men sedan kom Windows du bara drog filerna dit dom skulle, alltså försvann nyttan med move kommandot. samma med CD.. eller DIR *.EXE /P elelr vad man nu ville göra....

Det är detta jag menar, du rabblade upp en massa kommandon, men det måste väl finnas en smidig filhanterare som fungerar som utforskaren i Windows? isåfall finns ju inte poängen med att kunna kommandon.. eller?
 
ANNONS