Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ubuntu... igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Försökte få hem KDE miljön till min dator nu, men tji fick jag... fungerar inte på AMD 64...

visserligen trodde jag att jag hade en Intel 64 4 kärning processor, men det kanske blev en AMD ialla fall, minns inte riktigt.

"KDE4 kan inte installeras på din datortyp (amd64). Antingen kräver programmet speciella hårdvarufunktioner eller så har tillverkaren valt att inte erbjuda stöd för din datortyp"

Ja då får man väl sitt med det man har då.
 

Nicklas Eriksson

Aktiv medlem
Jag upplever KDE 4.22 som jag kör som stabilt. Det är en klar förbättring mot tidigare. Firefox verkar låsa sig ibland, är bara att vänta en stund så kommer den oftast igång igen. Kdenlive, videoredigering, buggar mer. Men den är ju bara på version 0,72...

KDE 4.22 verkar vara rätt resursslukande, men bra. Vill man ha ett skrivbord som är lättare så är xfce bra och snyggt. Kommer som standard i Xubuntu.

Konstigt att det inte går att installera, jag kör 64-bitars Intel Core2Duo på min burk. Men det är i och för sig Kubuntu, men det borde inte vara nåt problem att intallera. Testa med att uppdatera hela systemet först. Enklast från terminalen

sudo apt-get update

skriv in lösenord och låt den jobba

sudo apt-get upgrade

svara ja på frågan om du vill uppdatera, testa sen igen att installera KDE. Kolla också att du har valt rätt paket, det är antagligen nått beroende som saknas, eller så måste du aktivera programförråd.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Försökte få hem KDE miljön till min dator nu, men tji fick jag... fungerar inte på AMD 64...

visserligen trodde jag att jag hade en Intel 64 4 kärning processor, men det kanske blev en AMD ialla fall, minns inte riktigt.

"KDE4 kan inte installeras på din datortyp (amd64). Antingen kräver programmet speciella hårdvarufunktioner eller så har tillverkaren valt att inte erbjuda stöd för din datortyp"

Ja då får man väl sitt med det man har då.
http://ubuntuforums.org/
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Försökte få hem KDE miljön till min dator nu, men tji fick jag... fungerar inte på AMD 64...
KDE 4 bör gå att installera på AMD 64.

Här finns en installationshandledning: http://www.ubuntugeek.com/how-to-install-kde-42-stable-in-ubuntu-810-intrepid-ibex.html
Den är dessvärre baserad på kommandon som ges i ett terminalfönster, förmodligen för att det är enklare att beskriva den metoden än motsvarande grafiska, men det handlar inte om särskilt många kommandon som man behöver klippa och klistra in i terminalfönstret.
 

xely

Medlem
Försökte få hem KDE miljön till min dator nu, men tji fick jag... fungerar inte på AMD 64...

visserligen trodde jag att jag hade en Intel 64 4 kärning processor, men det kanske blev en AMD ialla fall, minns inte riktigt.

"KDE4 kan inte installeras på din datortyp (amd64). Antingen kräver programmet speciella hårdvarufunktioner eller så har tillverkaren valt att inte erbjuda stöd för din datortyp"

Ja då får man väl sitt med det man har då.
Blev minst sagt förvånad när jag läste ditt inlägg. Det finns ingen anledning till att KDE inte skulle fungera på ett 64bitars-system. Speciellt eftersom kubuntu (ubuntu med KDE som förvald fönsterhanterare) finns tillgänglig för 64bitars-burkar.

Hur som helst fick jag lov att testa på min egen burk eftersom även jag sitter med en amd64-propp. Och hör och häpna, KDE installerades smärtfritt!

Jag har ingen aning om vad du lyckats med, men sparka igång terminalen igen och knattra in följande:
Källkod:
sudo apt-get install kde
När installationen är klar loggar du ut. När du loggar in igen ser du till att välja KDE som fönsterhanterare.

Eftersom dina tidigare inlägg i den här tråden till större delen handlat om att du beklagar dig över att Linux inte uppför sig och ser ut som Windows tror jag KDE kan vara ett bra alternativ för dig. Av alla de skrivbordsmiljöer som finns till Linux är KDE förmodligen den som till största delen påminner om Windows!
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Tackar för hjälpen! skall försöka lite senare. Jag gjorde inget speciellt, letade reda på KDE via lägg till/ta bort program och försökte installera.

Men jag kör via terminalen så får vi se.
 

larsak

Aktiv medlem
Den här tråden illustrerar ganska tydligt vilka vanemänniskor vi som datoranvändare är (no offense Kalle). Vi vill gärna byta operativsystem och testa något nytt, åtminstone så länge det fungerar precis som det vi är vana vid och kan gör precis samma saker på precis samma sätt.

Alla linuxforum är fulla av frågor i stil med "nu har jag laddat hem setup.exe till XX, men jag kan inte starta den, varför fungerar det inte? Linux är ju bara skit!".

När man byter operativsystem måste man vara beredd på att det fungerar annorlunda, man måste vara beredd att läsa, prova och lära sig. Är man inte det utan vill att allt bara ska fungera som man är van vid kanske man inte ska byta? Det här gäller naturligtvis inte bara för windowsanvändare som byter till linux.

Själv gick jag från att uteslutande ha kört ubuntu till os X för ett tag sen, gissa om jag blev ställd när jag inte hade en pakethanterare utan var tvungen att googla mig fram till bra program. ;-)

Hoppas att det löser sig för dig Kalle, det tar en stund att komma in i ett nytt system! Får du problem är det, som tidigare nämnts i tråden, en bra idé att söka eller fråga i dedikerade forum som t.ex. ubuntuforums.org eller linux.se

Vänliga hälsningar
Lars - som ibland driver iväg lite framför tangentbordet...
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Utan att hoppa på någon individ tror jag att alla som provar Linux (eller som undrar varför Linux inte är mer likt Windows) borde läsa den här artikeln:

http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Den är hyfsat lång, men väl värd att läsa, och den förklarar med detalj varför Linux är så annorlunda jämfört med Windows.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Utan att hoppa på någon individ tror jag att alla som provar Linux (eller som undrar varför Linux inte är mer likt Windows) borde läsa den här artikeln:

http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Den är hyfsat lång, men väl värd att läsa, och den förklarar med detalj varför Linux är så annorlunda jämfört med Windows.
Det är precis därför jag tycker man gör helt fel när man marknadsför sig som ett alternativ till Windows. Att vara ett alternativ duger inte, man måste vara bättre, påvisa varför annorlunda är bra (enligt dem) och definiera varför kalle kallesson i kallestad ska byta. Hittills har ingen distribution kunnat komma ens nära och det är troligtvis därför dom inte växer speciellt fort.
Kollade på Ubuntus hemsida (dit folk förmodligen söker sig för information när dom för höra om det från vänner och bekanta).
"Ubuntu is a community developed, Linux-based operating system that is perfect for laptops, desktops and servers."
Förväntar dom sig att någon ska förstå det där?
 

Zewrak

Aktiv medlem
Utan att hoppa på någon individ tror jag att alla som provar Linux (eller som undrar varför Linux inte är mer likt Windows) borde läsa den här artikeln:

http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Den är hyfsat lång, men väl värd att läsa, och den förklarar med detalj varför Linux är så annorlunda jämfört med Windows.
För att summera. Vill du sätta dig ner vid en dator och köra igång en applikation och arbeta, använd ett kommersiellt OS. Har du tid och vilja att pyssla med konfigurering och operativsystem, kör ett OSS alternativ.

Största problemet är att OSS alternativen tar för mycket tid från arbetet till pyssel med saker som man inte vill syssla med.

Ska man redigera foton, se på film, skriva ett dokument eller vad som helst, vill man sätta sig vid datorn, öppna den applikationen och börja arbeta omedelbart. Varje gång.

Man vill inte slå på datorn, öppna sin fönsterhanterare och få ett medelande om att man ska uppdatera sin nvidia-xzy-1-2.32.1 drivrutin och sedan få en svart skärm. Man vill inte läsa 106 meter text om hur man ska fixa en inconsistency i sina ports/paket och få den havererade xorg.conf att fungera igen. Man vill inte stirra in i ett shellfönster och vänta på att Per 14 ska komma och fixa ens problem.

Ett alldeles utmärkt exempel var när jag och min dåvarande rumskompis skulle se på film i hans rum. Han ropade in mig och sa att vi skulle börja titta. Kommer inte ihåg vad det var, men mplayer strulade. Efter 2 timmar gick jag ut och sa att han fick ropa när han var klar. 16(!) timmar senare hade han kompilerat om och friserat sitt system så vi kunde börja titta.

Så ska det inte vara. Helt enkelt. Och det säger jag som programmerare och nörd. Skulle _aldrig_ falla mig in att sätta en som inte är intresserad av datorer vid en *nixburk, KDE, gnome eller inte.

(och ja. Jag kör windows på två datorer en laptop och en desktop. Har 1st FreeBSD server. 1 OpenBSD server. 1 HTPC med Debian och en avdankad testmaskin med ... ehm en blandad sak med Linux kärna i alla fall ;))
 

perstromgren

Aktiv medlem
Utan att hoppa på någon individ tror jag att alla som provar Linux (eller som undrar varför Linux inte är mer likt Windows) borde läsa den här artikeln:

http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Den är hyfsat lång, men väl värd att läsa, och den förklarar med detalj varför Linux är så annorlunda jämfört med Windows.
En lysande artikel! Jag kan bara hålla med i rekommenationen.

Per, som använder både Windows och Linux.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Största problemet är att OSS alternativen tar för mycket tid från arbetet till pyssel med saker som man inte vill syssla med.

Ska man redigera foton, se på film, skriva ett dokument eller vad som helst, vill man sätta sig vid datorn, öppna den applikationen och börja arbeta omedelbart. Varje gång.
Det är lustigt hur olika man upplever saker. Jag är precis som du programmerare och nörd och din erfarenhet oss/komersiellt(windows) är precis motsatt min och de flesta av mina kamraters.

Min dator står alltid på, applikationerna jag använder är alltid igång. Det strular aldrig utan att jag själv klantar till det, vilket är lätt att undvika. Windowsmaskinerna jag haft har varit instabila, mjukvara har övergivits av utvecklarna, trasigheter dyker upp helt utan att användaren har gjort några ändringar av systemet.

... och det är bara användandet. Att utveckla för unix-system är en dröm jämfört med att utveckla för windows-maskiner (har ingen erfarenhet av att utveckla för andra komersiella system).
 

Zewrak

Aktiv medlem
Det är lustigt hur olika man upplever saker. Jag är precis som du programmerare och nörd och din erfarenhet oss/komersiellt(windows) är precis motsatt min och de flesta av mina kamraters.

Min dator står alltid på, applikationerna jag använder är alltid igång. Det strular aldrig utan att jag själv klantar till det, vilket är lätt att undvika. Windowsmaskinerna jag haft har varit instabila, mjukvara har övergivits av utvecklarna, trasigheter dyker upp helt utan att användaren har gjort några ändringar av systemet.

... och det är bara användandet. Att utveckla för unix-system är en dröm jämfört med att utveckla för windows-maskiner (har ingen erfarenhet av att utveckla för andra komersiella system).
Hehe. Tycker att varenda gång jag ska programmera något på en *nix burk hamnar jag mer i ett träsk med att installera dependencies, leta bibliotek, reda ut licenser och gud vet allt. Bara en enkel sak i någon fönsterhanterare kan bli ett helvete när man sätter igång, tycker jag då. :) Tycker inte heller att det finns någon utvecklingsmiljö som är trevlig att använda. Utan hamnar alltid i vim, vilket är bra, men det är ofta samma sak där, saknar något skript etc. Och spenderar timmar med att sätta upp vim konfigurationer, hjälpfiler och vet inte vad. Har iofs bara testat några få IDEr. Anjuta gillade jag, men det krashade varenda gång jag sparade eller laddade ett projekt. Men det var bra om man inte behövde det, efter att man rett ut alla dependencies för att få något make system att fungera.

Nåja. Jag tror att det inte krånglar för oss, för att vi vet vad vi gör. Redan i denna tråden har vi sett folk som försökt installera mediaspelare etc och misslyckats. SKulle jag installera det linux åt brorsan, kan jag garantera att jag var där inom 2 dagar och konfigurerade om X eller liknande. Finns inte en möjlighet på denna jord att han skulle kunna så mycket som få ett textdokument visat på skärmen om X bailade i starten.
 

Mesch

Aktiv medlem
SKulle jag installera det linux åt brorsan, kan jag garantera att jag var där inom 2 dagar och konfigurerade om X eller liknande. Finns inte en möjlighet på denna jord att han skulle kunna så mycket som få ett textdokument visat på skärmen om X bailade i starten.
Skulle han få mycket gjort om samma sak hände i Windows, det borde vara ekvivalent med en blåskärm. Om X funkar och sedan lägger av så har man pillat på något. Samma sak händer i Windows.

Då skulle han svära lite(eller mycket) men sedan installera om hela Windows alla applikationer och tycka det var rätt ok trots allt.
Det räknar folk med när de kör Windows och accepterar att det händer då och då.

Helt otroligt om man tänker efter :-/
 

Zewrak

Aktiv medlem
Skulle han få mycket gjort om samma sak hände i Windows, det borde vara ekvivalent med en blåskärm. Om X funkar och sedan lägger av så har man pillat på något. Samma sak händer i Windows.
Har _aldrig_ varit med om att jag installerat tex en mediaspelare eller liknande mjukvara som fått windows att inte komma längre än till en prompt. ;) Skillnaden är att när du i *nix sabbar något, gör du det ordentligt. Kan vara en skitsak som du installerar som har en dependency som inte är kompatibelt med något annat du har. Eller att du ska installera en liten skitsak som en systray eller något som sedan installerar hela KDE som dependency. Visst, bror min i det här fallet, kanske borde veta att han inte ska installera hela KDE 4 som en dependency. Men han vill surfa på blocket. Inte hålla reda på vad olika saker är för något i datorvärlden. Han skiter fullständigt i vad flash är och vilka dependencies eller vilken version han ska ha, så länge sidan han går in på laddas in som den ska.

Då skulle han svära lite(eller mycket) men sedan installera om hela Windows alla applikationer och tycka det var rätt ok trots allt.
Det räknar folk med när de kör Windows och accepterar att det händer då och då.

Helt otroligt om man tänker efter :-/
Han skulle ringa mig och jag fick tala om för honom över telefonen vilka knappar han skulle trycka på. I *nix skulle det ta tvärstopp när jag sa:

- Logga in som root.
- va?
- Skriv root och tryck på enter
- jaha?
- skriv ditt lösenord.
- va?
- Skriv "volvo12".
- ja?
- Sen skriver du vim /etc/X/org.conf och trycker enter.
- Det står "Login incorrect."
- Tryckte du enter efter lösenordet?
- Nej, det sa du inget om.
- Ok. Skriv root.
- Gjort.
- Tryck enter.
- Ok.
- Skriv ditt lösenord.
- Va?
- Skriv "volvo12"
- ok.
- Tryck enter.
- Gjorde jag.
- Skriv vim /etc/X/xorg.conf
- Ok.
- Tryck enter.
- Japp.
- Vad händer?
- Det är svart.
- Ser du text?
- Ja.
- Ok. Scrolla ner 3 sidor.
- Ok.
- Är du där?
- Det står "[n[p[n[n"
- Ok. tryck på escape.
- jaha?
- Du skrollar ner med ctrl-n eller med j.
- Varför?
- Sätt på kaffe. Jag kommer.
 

tozz

Avslutat medlemskap
"Dependency hell - när du har tråkigt en lördagskväll" (för det är fan alltid då det händer) :p

Minns hur en polare satt en helg och skulle installera Python 2.6.x men han ville inte ha 2.5.x liggandes och skräpa. Slutade med att han fick göra egna paket för pakethanteraren ballade ur.

Tur jag bara kör linux för command line tillämpningar :)
 

xely

Medlem
...
- Sen skriver du vim /etc/X/org.conf och trycker enter.
...
Du menar på fullaste allvar att vim är en lämplig texteditor för någon som inte ens begriper att man trycker enter efter att lösenordet knappas in!?

Hur som helst. Nu måste försöka klargöra vad Linux egentligen är. Linux är INTE ett operativsystem, det är en kärna som man sen kan bygga ett operativsystem kring. De så kallade linux-distributionerna kan man däremot kalla för operativsystem.
Ska Linux jämföras med något ska det inte vara windows. Jämför istället med NT(kerneln, inte os:et), darwin m.m.
Ska windows jämföras med något bör det istället vara med ubuntu, debian, slackware, gentoo mfl.
I dagens läge när de flesta som kommer i kontakt med linux gör det via ubuntu blir det rätt fel när någon som gjorde ett försök att förstå sig på slackware för 7 år sen blandar sig in i debatten och berättar sin verklighet av vad "linux" innebär.
Den som ska testa ubuntu i dagens läge har ingen nytta av att veta hur mycket cli-knackande en installation av gentoo, slackware eller *BSD innebär. Han/hon behöver bara veta vad det innebär att köra Ubuntu.

Jag körde själv under många år främst slackware och gentoo. Terminalen var vardagsmat liksom redigerande av conf-filer och installation från källkod. Att köra ett sådant system krävde en del kunskap och var rätt tidsödande, men det passade mig ypperligt eftersom jag hade tiden, var intresserad och hade full kontroll över mitt system.
För ca 1,5 år började dock intresset för att hacka operativsystem minska och jag bestämde mig för att testa ubuntu istället. Det var som natt och dag. De enda conf-filer jag behövt redigera sen dess är för php och apache. Det enda program jag installerat utanför operativsystemet är en mjukvaru-vocoder, och det var visserligen från källkod. All annan mjukvara som jag behövt har funnits i ubuntus repositorys. På min mac vet jag inte hur många program jag tvingats leta rätt på ute på nätet, laddat ner och installerat manuellt.
Terminalen arbetar jag visserligen rätt ofta i, men det beror inte på att det saknas grafiska alternativ till det jag vill göra, utan att jag trivs med terminalen. Jag använder terminalen ungefär lika mycket på min mac faktiskt.

Distributioner som gentoo är knappast något som jag skulle rekommendera till en nybörjare. Men sen är gentoo inte heller riktat till nybörjare, utan istället till personer med kunskap som vill ha full kontroll över sitt system.

Ubuntu däremot är ett system som jag gärna rekommenderar till en nybörjare. Det krävs i princip ingen handpåläggning alls och systemet är efter enkel installation klart att använda för vardagliga sysslor som ord- och bildbehandling, filmtittande, musiklyssnande, eopst m.m.
Anledningen till att mycket av hjälpen folk får på forum innefattar knattrande i terminalen, beror på att det är mycket lättare instruera någon den vägen, än att försöka beskriva någonting i stil med "den gröna knappen i högra hörnet och den tredje checkboxen nedifrån".

Blev lite rörigt inlägg här, men det jag försöker få fram är att det är stor skillnad på "linux" och "linux".

Visst har även ubuntu sina problem och visst mekk krävs för få allt att fungera. Men det gäller alla operativsystem. Min senaste erfarenhet av windows var när jag skulle hjälpa en kompis att koppla in internet. Efter en hel dels lurande och googlande kom vi fram till att senaste servicepacket behövdes installeras för att datorn skulle klara att ta emot ip från just den specifika dhcp-kofigurationen (andra datorer fungerade mot uppkopplingen och hans dator fungerade mot andra dhcp-servrar). Efter installationen av servicepacket vägrade datorn att starta. Tydligen installerades strömsparningsfunktioner för intel på datorn som var utrustad med en amd-propp. Enligt MS var det sånt som kan hända på HP-burkar, men det löste man "lätt" med lite registerhackande. Informationen var skriven på engelska och installationen var på svenska, en del översättande krävdes alltså innan datorn gick att starta.

I morgon ska jag hjälpa en kollega med en vista-installation. En användare har försvunnit spårlöst och datorn är ur hennes perspektiv oanvändbar. När hon kontaktade supporten fick hon till svar att det är sånt som händer med vista ibland och det är bara att installera om allt igen.
 

xely

Medlem
Absolut inte. Precis som jag sa, det funkar inte.
Nä, exakt. Men skulle jag komma på mig själv med att föreslå vi till en total nybörjare utan intresse för att lära sig, skulle jag nog först fundera över min egen pedagogik.
Nano eller pico vore ett vettigare förslag på editor, då har dom i alla fall en sportslig chans.

Men visst, jag håller med dig. Ett os där du lär knacka configfiler för att få allt att fungera är precis lika olämpligt för ointresserade nybörjare som ett os där du lär hacka register efter senaste uppgraderingen för att över huvud taget kunna boota burken.

Att de system som bygger på linux måste vara svåra att använda är idag lite av en myt. Att du någon gång kan komma att behöva ändra i en config-fil är idag inte orsaken till att folk inte kör linux. Problemet ligger istället i att drivrutiner kan saknas och att spel och vissa andra program inte finns för linux.
 

Mesch

Aktiv medlem
Har _aldrig_ varit med om att jag installerat tex en mediaspelare eller liknande mjukvara som fått windows att inte komma längre än till en prompt. ;) Skillnaden är att när du i *nix sabbar något, gör du det ordentligt. Kan vara en skitsak som du installerar som har en dependency som inte är kompatibelt med något annat du har. Eller att du ska installera en liten skitsak som en systray eller något som sedan installerar hela KDE som dependency. Visst, bror min i det här fallet, kanske borde veta att han inte ska installera hela KDE 4 som en dependency. Men han vill surfa på blocket. Inte hålla reda på vad olika saker är för något i datorvärlden. Han skiter fullständigt i vad flash är och vilka dependencies eller vilken version han ska ha, så länge sidan han går in på laddas in som den ska.
Du har rätt i sak och LOL till ditt exempel :)
 
ANNONS