Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

skillnader mellan E-510 och E-3/30

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Mitt fotograferande har förändrats, har hittills fått ett par uppdrag och kanske behöver uppgradera mitt kamerahus i framtiden. Jag är ju inte den mest tekniska så jag behöver lite hjälp med vad som är de avgörande skillnaderna mellan mitt nuvarande hus E-510 och E-30/E-3. Vilka är de främsta argumenten för att uppgradera sig? Jag undrar förstås även vilken som är den huvudsakliga skillnaden mellan E-3 och E-30 förutom priset och megapixlarna? Jag är tacksam för era synpunkter!

Mitt fotograferande har förändrats, har hittills fått ett par uppdrag och kanske behöver uppgradera mitt kamerahus i framtiden. Jag är ju inte den mest tekniska så jag behöver lite hjälp med vad som är de avgörande skillnaderna mellan mitt nuvarande hus E-510 och E-30/E-3. Vilka är de främsta argumenten för att uppgradera sig? Jag undrar förstås även vilken som är den huvudsakliga skillnaden mellan E-3 och E-30 förutom priset och megapixlarna? Jag är tacksam för era synpunkter!

Hej,

Jag kan egentligen inte besvara din fråga, men har också ett intresse av svaret.
Anledningen till att jag skriver några korta rader är att jag varit inne i din bildpool och sett vilka toppenbilder du tar med en sk. instegsmodell.
... och till poängen, du är inte speciellt tekniskt intresserad och koncentrerar dig mer på bilden än tekniken du håller i handen. All heder, det borde jag (och säkert en del andra) lära av :)

Med preferenser och behov i fokus, så bör de väsentligaste skillnaderna kunna utkristalliseras, såsom t.ex. de detaljer som jag själv uppskattat hos E-3, markerade med + nedan. Fortfarande finns oftast behov av en mer kompakt kamera, så den ena modellen utesluter inte en annan som komplement.

+ Snabb AF i E-3/E-30 (11 Point-Full-Twin Cross AF Sensors)
+ Större sökare av typen pentaprisma (100% FOV & 1.15x mag)
• Kalibrering Front/Back-focus
+ Artikulerad LCD
+ Extern sensor för vitbalans
• PC-kontakt för studioblixtar
+ Trådlös blixtkontroll
+ AE bracketing med 5 exponeringar för HDR-foto
+ Större exponeringsbuffert
+ Snabbare exponeringsföljd 5fps
• Snabbare slutare 1/8000s
+ Snabbare sync 1/250s
• Hållbar slutare (E-3 testad 150000 cykler)
+ Två inmatningshjul
+ Förbättrad ergonomi hos E-30 baserad på E-3
+ E-3 Damm- och stänkskyddad
• E-30 Art Filters & Multi-Exposure

Fotosidan

... kanske behöver uppgradera mitt kamerahus i framtiden....

Själv har jag en E-3 och är väldigt nöjd med den. Fördelarna är bland annat en stor och mycket tydlig sökare och en snabb och säker autofokus. Den är också minst sagt robust, och damm- och regntät. För att dra nytta av det senare måste dock även objektivet vara damm- och regntätt. Man behöver inte heller oroa sig alltför mycket över slitaget, eftersom slutaren ska klara 150000 exponeringar (enligt Olympus).

Nackdelen jämfört med E-510 och E-30 (och alla andra Olympusar) är att E-3 är ett dyrt och tungt hus.

Den bildkvalitet som du får från din E-510 med Olympus-optik räcker långt. Så för din del torde det handla mer om att komplettera din E-510 än att ersätta den. Om robustheten och damm- och stänktätheten är väsentlig, köp en E-3. Annars – gå runt i butikerna och kläm på olika hus tills du hittar det som passar dina händer bäst.

/Per S

Stort tack för era synpunkter. Det som oroar mig mest är otydliga sökaren(främst i dåligt ljus) och AF i dåligt ljus där E-510 är rent ut sagt dålig. Hur är E-3/E-30 när ljusförhållandena är lite sämre?

... Hur är E-3/E-30 när ljusförhållandena är lite sämre?

Sökaren i E-3 är bra i skumt ljus, men jag vet inte hur den är i förhållande till E-30.

Tidigare använde jag en kamera med en riktigt bra elektronisk sökare. Den var suverän i dåligt ljus, Så det beror på vad man jämför med. För E-3 hänger det mer på att autofokusen träffar rätt i dåligt ljus än på hur bra man ser i sökaren (tycker jag - andra kan ha goda skäl att tycka annorlunda).

/Per S

ANNONS
Götaplatsens Foto