Annons

Vilket program fixar färgbruset i D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pentapix

Aktiv medlem
Jag hamnar ofta i lägen där det krävs högt ISO. Helst hade jag löst det mha en D3:a eller två men nu använder jag D300. När jag toppar den på 6400 ISO så tycker jag att materialet är i stort sett oanvändbart. Det kan såklart variera något mellan olika ljus-situationer, men oftast blir det kraftigt "färg-brus". Jag misstänker att jag själv inte behärskar/vet om tekniken till fullo. Idag använder jag LR 2.3, kör RAW. Har ni erfarenheter från olika/andra program? Vilket tyckte ni som "plåtar mörker" funkar bäst? Eller ska man inte räkna med nå´t användbart från det huset uppåt de ISO:na? /// Daniel

Noise Ninja, Neat Image är två fristående program som även funkar som plugins till PS.

Annars gör faktiskt Nikons eget Nikon View NX ett fantastiskt jobb och det är gratis. Följde med kameran alternativt så är det nerladdningsbart. Nikon View använder samma algoritmer för brusreducering som det dyra Nikon Capture NX2

Senaste versionen av DxO är också grym när det gäller höga ISO. Tyvärr ett segt program, men man kan gott använda det i speciella fall. Annars tycker även jag att Nikons egna program är väl så bra som några andra.
Mvh
JB

Noise Ninja, Neat Image är två fristående program som även funkar som plugins till PS.

Annars gör faktiskt Nikons eget Nikon View NX ett fantastiskt jobb och det är gratis. Följde med kameran alternativt så är det nerladdningsbart. Nikon View använder samma algoritmer för brusreducering som det dyra Nikon Capture NX2

Var hittar du brusreduceringen i View NX? Capture NX tycker jag dock gör ett bra jobb.

/Karl

Var hittar du brusreduceringen i View NX? Capture NX tycker jag dock gör ett bra jobb.

/Karl

Den är automatisk! Dvs den använder de inställningar som du gjort i kameran men kraften i datorn i stället för kamerans.

Måste faktiskt be om en halv ursäkt. Jag och Tore mfl testade View, Capture mfl intensivt för en tid sedan och vi kom fram till att View gör samma trevliga jobb med bruset som Capture. Dock var jag aldrig inblandad i själva gränssnittet på just View utan vi tittade bara på slutresultatet. Som jag ser det nu när jag dykt djupare i View så verkar det vara så att i Capture kan du påverka brusreduseringens inställningar i efterhand medan i View så måste du göra det vid fotograferingstillfället. Dock verkar bägge programmen göra samma arbete. Bilderna blir identiska, givetvis under förutsättning att du inte pillar på något i Capture i efterhand.

i Capture kan du påverka brusreduseringens inställningar i efterhand medan i View så måste du göra det vid fotograferingstillfället. Dock verkar bägge programmen göra samma arbete.
Är det verkligen vederhäftigt att påstå att resultaten blir identiska med båda programmen? Jag menar - mina bilder i råformat och kamerans brusreducering avstängd kan väl rimligen inte se likadana ut efter konvertering till 16-bitars tiff om jag hade använt någon sorts autoläge i Capture NX?

Är det verkligen vederhäftigt att påstå att resultaten blir identiska med båda programmen? Jag menar - mina bilder i råformat och kamerans brusreducering avstängd kan väl rimligen inte se likadana ut efter konvertering till 16-bitars tiff om jag hade använt någon sorts autoläge i Capture NX?

Vi kanske pratar om varandra men vad jag menar är att om du bara öppnar en råfil i något av programmen och konverterar direkt till tiff så kommer du inte märka någon skillnad beroende på om du använt View eller Capture. Om du däremot trycker på någon sort autoknapp i dem så är det en helt annan sak.

Både View och Capture läser av de inställningar du gör i kameran till skillnad från tex PS. Gör du ingen förändring i någon av programvarorna utan bara konverterar direkt till Tiff så blir de identiska då inställningarna medskickade från kameran var lika. Har du stängt av NR i kameran kommer varken Capture eller View att lägga på någon sådan. Hade du NR påslaget så använder bägge samma algoritmer för den men med datorns kraft istället för den klenare kamerans. Hade du istället öppnat bilden i PS så hade valt läge av brusreducering i kameran inte spelat någon som helst roll. PS läser inte dessa taggar i bilderna utan lägger dit egna utifrån de du själv alternativt Adobe skapat.

Inget av Capture eller View ändrar alltså någon av de inställningar du har gjort i kameran på eget bevåg. PS gör det däremot samt de flesta på markanden förekommande program

Identisk, vad är det föresten? Vad vi gjorde var att jämföra en råfil konverterad i respektive program till jpg. Både okulärt på skärmen och via diverse olika verktyg i PS. Brusnivån brukar ju som bekant påverka filstorleken rätt mycket i jpg och jag vill minnas att filen var nästintill lika stor oavsett Capture eller View. För mig så gav de i alla fall ett så pass identiskt resultat att jag kan använda vilket som helst av dem. Så pass lika att jag och många andra gladeligen skulle klara oss med View om det bara är brusreduceringen jag ville åt.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto