Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon 18-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Ztorma

Ny medlem
Som amatör kommer jag att ångra mig om jag beställer CANONS 18-200 stället för ett 70-300. Kommer att fota lite fåglar samt lite ponnyhoppning i ridhus o utomhus. Tacksam för svar/Stefan

Hela frågeställningen beror på vad du har för "grundobjektiv" just nu. Har du ett 18-55 skulle jag direkt gå på ett 18-200. Men om du har ett 28-105 så blir valet svårare.

Tror inte att du kommer att bli besviken på ett 18-200 då detta är ett utomordentligt fint val som första hands allround-objektiv.

Dock så är ju frågan om hur nära du har möjlighet att komma när du ska fota fåglar/hästar. Vid sådana tillfällen är varje millimeter i brännvidd värdefull.

Varför inte komplettera 18-200:at med en converter 1,4 eller 2,0?

STORT Tack för hjälpen! Det blev ett 18-200 som jag vad det lider kommer att komplettera med en konverter.

Svarar på min fråga själv.
Testade just att montera mitt EF-S 60 Macro på 1.4x och det gick iaf inte. Diffade säkert 2 cm.
Det lär säkert inte gå med EF-S 18-200 heller.
/L

Tacksam

Jätte tacksam för alla kommentarer som kan vägleda mig fortsättningsvis. Hälsningar Nybörjaren Stefan,

ANNONS
Götaplatsens Foto