Annons

Teleobjektiv till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

RasmusR

Ny medlem
Är intresserad av att skaffa ett teleobjektiv till min 400D. Har provat min kompis CANON EF 70-300/4-5.6 IS USM och den verkar vara ett bra alternativ. Framförallt gillar jag att den har IS.

Undrar ändå vilka andra teleobjektiv det är värt att fundera på. Har t.ex. sigma eller tamron några motsvarande alternativ som det är värt att fundera på (t.ex. p.g.a priset)? Utöver kitobjektivet har jag canons 17-85. Några andra objektiv har jag inte.

Tacksam för alla råd!

I den prisklassen är Canons EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM bra, tycker jag. På 300 mm är det vanligtvis inte lika skarpt som på kortare brännvider.
Största bristen med det tycker jag är att man inte kan fokusera manuellt också, utan att koppla om till MF. Det var därför jag bytte till EF 70-200 mm f/4L IS USM. Finns också exempelvis EF 100-400 mm f/4,5-5,6 IS USM, plus en hel del annat, men för alla dessa gäller att de kostar massor, jämfört med 70-300. En av de få som är billigare är EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS.

Övriga fabrikat har jag ingen erfarenhet av.

Enligt tester är 55-250 bättre optiskt sett än 70-300. Dessutom är bildstabiliseringen en generation nare vilket inebär 1 - 1½ steg bättre skakreduktion.
Skillnaden från 250 till 300 är försumbar.

Det stod mellan Sigmas och dessa 2 Canons och det blev 55-250 efter andras rek och recensioner. Dessutom är den billigare och enda nackdelen är väl att den känns billig! Plastig alltså. Fast det påverkar inte handhavande eller egenskaperna

/Stefan

Fokuseringen lär vara ännu tråkigare i EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS än vad den är i EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM.
För min del var det enklare, för när jag köpte 70-300 fanns inte 55-250.

Jag har också EOS400D och är väldigt nöjd med min Canon EF 75-300 mm f/4-5.6 IS USM även om AF är seg i sämre ljus. Jag tycker bildkvaliteten är helt ok på tanke att jag betala bara 5k för den.

Sigma 120-400 DG HSM APO OS är ett mycket bra ojetiv skilnaden i skärpa mella den och canon 100-400 är inte så stor

Jag håller med, köpte Sigman för några veckor sedan och är väldigt glad i bildkvaliteten, även på 400 mm. Och då jämför jag även med mitt 100-300L och 70-200/4L IS. Sigman har kanske lite tristare gul ton i bilderna som Sigma oftast har, men skärpan och kontrasten står faktiskt inte alls långt efter de andra på motsvarande brännvidder. för 7500 spänn är det ett fynd, och nu finns de ju begagnade för runt 5000. Kan vara idé att provfota i så fall, eftersom Sigma dras med ryktet om ojämn kvalitet. Kanske därför denna optik ibland får sämre omdömen.

Jag har också EOS400D och är väldigt nöjd med min Canon EF 75-300 mm f/4-5.6 IS USM
Skrev du rätt nu? Det finns äldre optik med omfånget 75-300 mm, men de är inte alls lika bra som det nuvarande 70-300 mm, så skillnaden (om det var ett skrivfel) är tyvärr inte försumbar.

Skrev du rätt nu? Det finns äldre optik med omfånget 75-300 mm, men de är inte alls lika bra som det nuvarande 70-300 mm, så skillnaden (om det var ett skrivfel) är tyvärr inte försumbar.

kolla i hans profil, han skrev rätt. Vad gäller den gamla så var den väl bra till drygt 200mm, innan skärpefallet börjar

Hahaha fan va ställd jag blev var tvungen att kika på kameran och det är ett 70-300 så klart, skrev fel och måste ändra i profilen :D

ANNONS
Götaplatsens Foto