Annons

Autofokusproblem D90

Produkter
(logga in för att koppla)

frostymason

Ny medlem
Hej !
Jag har en D90 med AF-s 18-105 /3,5-5,6G ED VR objektivet. Jag undrar om ringen för manuell focus ska gå att snurra runt runt obegränsat ? Det finns ett litet "hack" vid vissa punkter där jag kan tro att det egentligen ska vara stopp men så är inte fallet.
Tycker även att autofocusen låter konstigt och är långsam när jag kör i liveviewläget, som om det vore dåligt med ström typ.

Mvh
Mattias

Jag har samma "problem" men jag har en Sigma glugg
tydligen så är den väldigt seg i Live view

Ja, det är som det ska. Eller är, rättare sagt. Tekniken för autofokus i LV är mycket långsammare. Det är samma teknik som kompaktkameror använder.

Beträffande fokusringen så är det likadant på min 18-70, vilket beror på att man när som helst kan fokusera manuellt utan att behöva koppla ur fokusmotorn.

Per.

Var in i butik idag o kände på andra objektiv och de gick oxå att snurra obegränsat så tydligen är det som det ska.

Hej!
Anledningen till att det går att justera fokusringen är att du när som helst kan avbryta kamerans autofokus och justera manuellt. Detta är med AF-S objektived dock, och inte den äldre typen med skruvfokus, där fokus kommer drivs av kamerahuset, och inte inbyggda fokusmotorn som det är i AF-S objektiven.

Live-view fokuseringen är grymt långsam, och jag reommenderar inte att köra den när du behöver snabba bilder. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto