Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bajonettfattning på Nikon 18-105 VR... i plast?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scuttle

Ny medlem
Ok, jag har precis lyckats med konststycket att knäcka av alla tre "flärparna" i bajonettfattningen på mitt Nikon 18-105-objektiv (kit-objekiv till min D90).

När jag tittade lite noggrannare så är alla tre snyggt avknäcka längs med, fina brottytor. Det hände när min kameraryggsäck gled ner från en stol och gick i golvet, en i mina ögon inte värst allvarlig olycka.

Ett par frågor uppenbarar sig;

Varför i hela friden gör man en bajonettfattning i plast? Och uppenbarligen i en tämligen bräcklig plast. Jag har ett fast 50mm-objektiv som jag köpte för 1600 spänn, där är fattningen i aluminium.

Jag antar att det här inte går att få som ett garantiärende?

Är det dyrt/svårt att reparera? Man kanske till och med kan "uppgradera" till en aluminiumfattning? Vad finns det i så fall för bra och kunniga (gärna billiga) firmor som kan fixa sånthär? Känner mig inte riktigt bekväm med att skruva i optiken på egen hand... Jag finns i Malmötrakten så om det finns lokala fotoverkstäder är det ju onekligen ett plus...

Ok, jag har precis lyckats med konststycket att knäcka av alla tre "flärparna" i bajonettfattningen på mitt Nikon 18-105-objektiv (kit-objekiv till min D90).

När jag tittade lite noggrannare så är alla tre snyggt avknäcka längs med, fina brottytor. Det hände när min kameraryggsäck gled ner från en stol och gick i golvet, en i mina ögon inte värst allvarlig olycka.

Varför i hela friden gör man en bajonettfattning i plast? Och uppenbarligen i en tämligen bräcklig plast. Jag har ett fast 50mm-objektiv som jag köpte för 1600 spänn, där är fattningen i aluminium.

Är det dyrt/svårt att reparera? Man kanske till och med kan "uppgradera" till en aluminiumfattning? Vad finns det i så fall för bra och kunniga (gärna billiga) firmor som kan fixa sånthär? Känner mig inte riktigt bekväm med att skruva i optiken på egen hand... Jag finns i Malmötrakten så om det finns lokala fotoverkstäder är det ju onekligen ett plus...

Råkade ut för samma sak för ett sekel seda känns det som. Lyckades knuffa till yngsta grabbens F65 i golvet ca en månad efter han köpten och knäckte bajonetten på samma sätt. Efter kontakt med Nikon då så visade det sig att det inte är ett garantiarbete. Då, ca 8 år sedan, kostade det ca 600 kr att byta bajonett hos Nikon och det på ett objektiv som kostade ca 2000 kr nytt (28-80/3,5-5,6) Vid detta tillfälle frågad ejag Nikon om det går att få en metallbajonett men det skulle kosta mer än att köpa ett nytt objektiv med metallbajonett.

Vet inte hur det är med fotoverkstäder i Malmöregionen men Mattsons foto i lund har, så länge jag bodde kvar där, alltid varit trevliga och kunniga och kunnat hjälpa till med dylika ärenden.

Enkelt svar med en motfråga: vad betalade du för din 18-105? :)

En 18-105 är utformad enligt principen "bra optiska prestanda för minimalt med pengar". För att uppnå det tvingas man snåla in på detaljerna. Det är samma sak med alla billiga saker: de gör sitt jobb, men tål väldigt lite utanför "normal användning".

Troligen inte, man kan tycka att händelsen är vardaglig, men jag misstänker att de inte ser det som något objektivet är byggt för.

Här hade de möjligen (men inte säkert) kunnat resonera annorlunda om du t.ex. haft en 24-70/2,8 för drygt 15000 kr - för ett sådant objektiv har nog "normal användning" en lite vidare innebörd, det är bland annat det man betalar extra för.

1) Prata med Nikon, det kan hända att de är på PR-humör den dagen du ringer och åtar sig att fixa det som garanti. Det kostar ju inget att ringa och fråga ... :)
2) Kontakta Lasses Kameraservice (http://www.lassesks.se), de brukar vara fantastiskt hjälpsamma och bra att ha att göra med. Nackdelen är då förstås att de är strax söder om Stockholm så du tvingas skicka objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto