Annons

Canon ST-E2 IR sändare

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnutte

Aktiv medlem
Har en 50D tillsammans med en Canon 430EX. Vill prova fota hojar ståendes stilla på en del platser utomhus både mröka & lagom ljusa ställen. Har tittat på denna ST-E2 & blir inte riktigt klok på vilken spridningen den har.

Om jag har huset på stativ & t,ex blixten liggandes på marken, kommer ST-E2 kunna avfyra blixten pga den snäva vinkeln eftersom blixten ligger på marken & inte är i samma höjd som sändaren?

Vill kunna få med ETTL, har även tittat på andra lösningar. Vill inte kosta på alltför mkt då jag vill prova först.

Vad säger ni om denna sändare förutom den är kass vid starkt solljus & har inte råd att köpa en 550/580 som master.

Tack på förhand!

Det beror ju helt på hur långt från kameran som blixten ligger och hur högt stativet är och hur mycket "styrljus" som kan reflekteras från sändaren på något till slavblixten och på hur mycket störande annat ljus det finns i närheten.

Lång mening, men den förklarar förhoppningsvis att det inte finns något svar ristat i granit på den frågan.

Får man föreslå en enkel synksladd, adapter till blixtskon på din blixt och så köra blixten manuellt hela tiden? Det borde du hinna med, för de här hojarna står väl still när du plåtar, om jag förstod det hela rätt? Eller så får du prova ut en inställning som fungerar och trycka av när det passerar en hoj.

Jag kör själv med en ST-E2 och även fast jag älskar den som produkt så är jag inte heller helt klok över spridningen.
Eller rättare sagt, det verkar vara många variabler (som t ex hur omgivningen ser ut) som är med och påverkar om triggningen fungerar eller inte.

Exempelvis så har jag plåtat utomhus dagtid med rätt 'snäva vinklar' mellan sändare och blixt utan några problem.
En annan gång var jag i ett mörkt garage med inte så snäva vinklar och hade då betydligt svårare att få blixtarna att trigga.

En något omsändig nödlösning kan vara att köpa en ETTL blixtförlängningskabel till ST-E2:n. Då kan du ha kameran på stativet och flytta ST-E2:n och 'sikta' på din slavblixt. Inte optimalt, men kan vara en lösning.

Tackar för svaret.

Säg att motivet är ca 5-6meter ifrån kameran. Hur högt stativet kommer vara kan jag inte säga då jag inte provat ännu. Ja motivet kommer stå stilla utan förare med varierande bakgrund.

T,ex denna http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1674162&target=_blank

Jo kanske värt att prova med en synkkabel så får man se om man får blodad tand. Tänkte mer om det fanns någon spec hur många grader sändaren når vid normalt ljus mm.

Jag vet inte hur det är utomhus, men inomhus går blixten att trigga utan att rikta blixtsändaren mot blixten. Jag har testat att rikta blixt och blixtsändare mot varsitt motsatta håll så att de inte har någon som helst visuell kontakt samt hållit handen framför blixtsändaren, och blixten triggas ändå.

Det beror på, gissar jag, att blixtsändaren även sänder ut en svag ljudsignal som blixten reagerar på och triggas av. Av den anledningen fungerar det kanske inte så bra utomhus eftersom att det är mer omgivningsljud som kan störa funktionen.

Jag vet inte hur det är utomhus, men inomhus går blixten att trigga utan att rikta blixtsändaren mot blixten. Jag har testat att rikta blixt och blixtsändare mot varsitt motsatta håll så att de inte har någon som helst visuell kontakt samt hållit handen framför blixtsändaren, och blixten triggas ändå.

Det beror på, gissar jag, att blixtsändaren även sänder ut en svag ljudsignal som blixten reagerar på och triggas av. Av den anledningen fungerar det kanske inte så bra utomhus eftersom att det är mer omgivningsljud som kan störa funktionen.

Aha bra att veta men det är inte så att ljuset studsade mot någon vägg eller nåt?

Aha bra att veta men det är inte så att ljuset studsade mot någon vägg eller nåt?

Jag ska inte utesluta det, men eftersom att jag dels testade att hålla handen tätt framför och dels testade att hänga tät textil ovanför sändaren och rikta blixt/sändare åt motsatta håll så misstänker jag en ljudsignal i de fallen.

Men är det inte ljudsignalen somt riggar så studsar IR-ljuset friskt i rummet åt alla möjliga vinklar så inomhus bör man inte ha några problem hur man än står.

Nu är jag inte heller någon expert på ämnet men jag är tämligen säker på att IR-ljuset studsar runt mellan väggar.
Själv använder jag ST-E2 mestadels inomhus och där är triggningen 100% - fungerar jämt.

Utomhus är ju problemet att det inte finns några väggar för IR-ljuset att studsa på. Därför är blixtplaceringen svårare.

Jag ska inte utesluta det, men eftersom att jag dels testade att hålla handen tätt framför och dels testade att hänga tät textil ovanför sändaren och rikta blixt/sändare åt motsatta håll så misstänker jag en ljudsignal i de fallen.

Men är det inte ljudsignalen somt riggar så studsar IR-ljuset friskt i rummet åt alla möjliga vinklar så inomhus bör man inte ha några problem hur man än står.

En något omsändig nödlösning kan vara att köpa en ETTL blixtförlängningskabel till ST-E2:n. Då kan du ha kameran på stativet och flytta ST-E2:n och 'sikta' på din slavblixt. Inte optimalt, men kan vara en lösning.
Kör man med "riktig" blixt som sändare (580 EX II, exempelvis), och inte behöver ha den blixten med för att belysa motivet, har en sådan fördelen framför ST-E2 att man kan rikta den vart som helst, utom neråt. Det blir alltså lättare att få den att peka på slaven.

Men inomhus har det ingen större betydelse. Ljuset studsar på allt möjligt och triggar oftast slaven ändå.

Det här är dock rena fantasier:
Joakim sa:
Det beror på, gissar jag, att blixtsändaren även sänder ut en svag ljudsignal som blixten reagerar på och triggas av.
Det är bara ljus som används.

Ja ni har rätt. Jag blev så förvånad över den osannolika genomträngningsförmågan bara, den triggar blixten även fast man har väskan (i skinn) monterad på sändaren! Jag hade en aning svårt att föreställa mig något ljus ta sig igenom väskan, men tydligen ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto