Annons

Kort fråga om tredjepartare och garanti

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Vet att många säger att Tamron, Sigma et al har svajig kvalitet, där fokus och annat är ojämn.

Detta verkar vara en sak man får räkna med, måndagsexemplaren verkar vara ganska många.

Men gäller inte garantin på dessa fel? Om ja, varför tas det ideligen upp som ett stort hot att de har sviktande kvalitet.

Sedan är det ju inte kul att lämna in något på service, men i slutändan måste väl producenten ansvara för en 100% korrekt produkt?

Jag tror faktiskt att du har missuppfattat det hela. Det var länge sedan jag läste ett ord om att tredjepartstillverkarna har "svajigare" kvalitet än Canikon mfl. Dvs att produkterna har en större variation mellan olika exemplar. Däremot är det ofta som Canikon mfl ger sina prylar en "bättre" kvalitetskänsla. Det också väldigt sällan som en Canikon faller igenom totalt och hamnar sist i ett test. Det händer betydligt oftare med en tredjeparttillverkare. Sen kan man ju ställa sig frågan om bottennoteringen verkligen är ett problem. Tex senast när 2,8-telezoomarna testades. Canikon vann som vanligt och Sigmas 70-200 kom sist. Men läste du mer noggrant så var även Sigman bra rent optiskt. Däremot var den byggd i ett "sämre" material och saknade VR/IS. Priset var dessutom ett helt annat. Glöm inte heller att det finns rätt många pirater som är riktigt bra. Tex Sigmas 17-50 f2,8.

När det gäller variation i AF så är det inte enbart kopplat till tredjepartstillverkare. Canikonanvändare har lika STORA problem med att få AF att fokusera korrekt som Sigmaanvändare. Sök på frontfokus eller bakfokus så får du se. Däremot är det avsevärt enklare att få det tillrättafixat om hela din utrustning är av samma fabrikat. det är ju bara en enda verkstad inblandad. I fallet med en Sigma så är det två. Teknikerna rör inte andra fabrikat än sina egna. Problemet är egentligen hur AF är uppbyggt. Det räcker inte med att justera in huset och gluggen perfekt var för sig. De måste justeras tillsammans och då säger det ju sig själv att det blir avsevärt svårare om du måste blanda in fler verkstäder än en enda. Själv så har jag fått justera in samtliga mina 5st DSLR och de flesta av mina Nikkor AF-S objektiv. Är nog uppe i 9-10 st nu. Inget utom ett har alltså klarat att fokusera korrekt med ett stillastående motiv med den centrala fokuspunkten i kameran. Efter några resor till verkstande så har alla blivit 100%

Mankan har rätt. Det är enklare med orginal då det enbart är en verkstad inblandad. Jag har även jag justerat samtliga mina objektiv och det är bara 2 st som jag inte behövt detta med och det är Nikons 300/2.8VR och 500/4VR vilka kanske behandlas lite annourlunda vid tillverkning.

// Maxe

Ja, de är ju lite dyrare så det är möjligt. Mina två drömobjektiv just nu.

En annan orsak är hanteringen faktiskt, allt skickas ju med post/paket. Om tredjepartsobjektiven inte är lika robust byggda kanske de drabbas värre av hårdare hantering.

ANNONS
Götaplatsens Foto