Björn, berätta var du bor så att jag kan komma och stjäla din 20-200F/2.8L!!!
Whow!
Sophia:
Det första som du måste bestämma dig för är väl i vilket avsnitt du känner att dina existerande objektiv "inte räcker till"...? Vill du ha ett zoom, eller vill du ha ett fast objektiv med större bländare? Objektiven du redan har ska man verkligen inte förakta - om de inte är riktiga måndagsexemplar så kostar det en del att "bättra på" dem... Men det FINNS ju saker du inte kan göra med dem. Makro t.ex. Eller något med lite längre brännvidd nu när du har en FF-sensor. Saknar du tele-delen på ditt zoom? du kom ju "längre bort" med ditt 28-105 på din gamla 350D...
Nåja... Till djur på en 5D2 så är nog 100-makro lite för långsamt, men det är ett fantastiskt allround-objektiv när det inte rör sig riktigt så sjukt fort som en hund/busande tre-åring kan göra. vill man gå lite vidare så 85F/1.8, vill man gå lite mer tele så 135F/2L.
Av dessa två så är det nog 135'an som är mest lämplig just nu som komplement - den ligger ju "utanför" brännvidderna du redan har... 85'an ger dig "bara" större bländare än ditt 28-105.
Sen beror ju allt på vilka avstånd man tycker det är bekvämt att hålla sig på när man fotar, men nästa "komplement" till dina existerande objektiv jag direkt tänker på är 70-200F/4IS...
85F/1.2L rekommenderar jag verkligen inte. Sjukt mycket pengar för något som inte är speciellt "bra" - bara "speciellt"... Har man massvis med pengar över som man inte vet var man ska göra av så visst... Men "prisvärt" är nog ett av de sista adjektiven jag tänker på angående det här objektivet.
Är det bara extremt kort skärpedjup man är ute efter så är det mycket bättre att backa tre steg extra och ta ett 135L - som är ett mycket bättre/skarpare/mindre besvärligt objektiv rent tekniskt (och kostar ~hälften). Det är alltså lättare att ta skarpa/tekniskt bra bilder med ett 135L när man går mot helöppen bländare - och det är väl därför man köper ett objektiv med stor bländare?... 135'an blir som 85mm på din gamla kamera. Var det ett avsnitt du använde mycket?
Isf är 135F/2 längst upp på listan över vad jag skulle rekommendera.
70-200F/4IS kommer som tvåa.
Det finns massvis att välja på, men det ska man se som en tillgång, inte som ett problem... Man får helt enkelt se över vad man själv VILL HA eller tror man kan utvecklas av att använda - sen är det "bara" att ta det existerande alternativ som kommer närmast till det man kom fram till.
Lycka till!