Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slött CS4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har ett litet problem med Photoshop CS4.

Vet ej om jag gjort nån inställning fel eller om nått annat som spökar!

Gick problemfritt på min Stationära förut, vilket det borde (8 gb ram, Intel Core 2 Quad, 2,66mhz, 64 bits os etc), sen ominstallerade jag Vista vilket såklart innebar att jag fick ominstallera Photoshop.

När jag gjorde det går vissa saker, inte allt, men vissa saker grymt slött, t.ex. att bara dra ut Crop Verktyget går "hackigt" som bara den!

Provade att installera det på min bärbara med betydligt sämre prestanda och där flyter det bra som bara den.

Avinstallerade och installerade igen på den stationära, men samma problem kvarstod.
Dock såg jag att vissa inställningar ändå låg kvar. Kan jag ha ändrat nått till en nackdel? Vart skall jag börja titta?
Tips?

Hur avinstallerar jag det TOTALT, dvs får bort ALLA spår av det så jag kan köra en 100% ren installation av PHotoshop (är hela CS4 master Collection)

/Jocce

Har ett litet problem med Photoshop CS4.

Vet ej om jag gjort nån inställning fel eller om nått annat som spökar!

Gick problemfritt på min Stationära förut, vilket det borde (8 gb ram, Intel Core 2 Quad, 2,66mhz, 64 bits os etc), sen ominstallerade jag Vista vilket såklart innebar att jag fick ominstallera Photoshop.

När jag gjorde det går vissa saker, inte allt, men vissa saker grymt slött, t.ex. att bara dra ut Crop Verktyget går "hackigt" som bara den!

Provade att installera det på min bärbara med betydligt sämre prestanda och där flyter det bra som bara den.

Avinstallerade och installerade igen på den stationära, men samma problem kvarstod.
Dock såg jag att vissa inställningar ändå låg kvar. Kan jag ha ändrat nått till en nackdel? Vart skall jag börja titta?
Tips?

Hur avinstallerar jag det TOTALT, dvs får bort ALLA spår av det så jag kan köra en 100% ren installation av PHotoshop (är hela CS4 master Collection)

/Jocce
Har du provat att trycka Alt+Ctrl+Shift vid starten? När du svarat på frågan om återställning så startas Photoshop med alla "defaultvärden" aktiva.

Har du provat att trycka Alt+Ctrl+Shift vid starten? När du svarat på frågan om återställning så startas Photoshop med alla "defaultvärden" aktiva.

Tackar!

Nollställde allting, dock kvarstår problemet :(

Kan det vara nån annan inställning, alternativt nått på datorn som blivit konstigt inställt?

/Jocce

Inte så att det har med grafikkortsinställningarna att göra? Antar att du passade på att installera senaste drivrutinerna till ditt grafikkort i samband med ominstallationen och har kontrollerat att du har Open GL-accelerationen påslagen i PS CS4?

Och du ska avinstallera och verkligen verkligen plocka bort alla spår så rekommenderar jag att använda gratisprogrammet Revo Uninstaller för att starta Adobes egna (och patetiska usla) avinstallerare. Fördelen med Revo är att den också jagar reda på övergivna filer på egen hand och kollar register.

http://www.revouninstaller.com/

Sen kan du även behöva Adobes egna CS4 Clean Script:
http://www.adobe.com/support/contact/cs4clean.html

Och avsluta med gratisprogrammet CCleaner som rensar ännu fler nycklar, lagar registret och jagar temporära filer.

http://www.ccleaner.com/

Är man riktigt seriös så bör man dessutom göra en manuell sökning på allt som heter något med Adobe, man ska inte underskatta hur mycket skräpfiler deras programvaror strör omkring sig i systemet.

Men det ska iallafall ge ett rent system som utan problem klarar en komplett ominstallation och avhjälper kraschade installationer, det lilla problemet att Adobes installerare utan förklaring kraschar under installation och vid uppgradering från trial-version till riktig licens.

Heja Adobe!

Tackar!

Nollställde allting, dock kvarstår problemet :(

Kan det vara nån annan inställning, alternativt nått på datorn som blivit konstigt inställt?

/Jocce
En vild gissning, men som du beskriver att Crop-verktyget uppför sig så tycker jag det verkar som om grafikkortet och dess drivrutiner är boven i dramat. :)

Jag hade liknande problem, slutade med att jag avaktiverade Open GL accelerationen och nu fungerar Photoshop hur bra som helst.

segt photoshop

Hej jag vet inte om problemet har löst sig för dig, men jag upplevde något liknande för ett tag sen. Jag insåg då att Adobe släppt en uppdatering för att lösa just problemet att det utför vissa operationer segt, jag saxar in ett urklipp från deras sida och bifogar länken. hoppas det kan hjälpa dig. Den nya versionen heter iaf 11.0.1 så du ser lätt om du har den senaste uppdateringen.

"Adobe Photoshop CS4 11.0.1 update - multiple languages

February 24, 2009
The Adobe® Photoshop® CS4 11.0.1 update addresses a number of issues discovered after Adobe Photoshop CS4 and Photoshop CS4 Extended (11.0) software were released.The most significant fixes in the Photoshop CS4 11.0.1 update include the following:

* A number of issues that could cause slow performance have been addressed.
* Pen barrel rotation with Wacom tablets now works correctly.
* Photoshop now correctly recognizes 3D textures edited by a plug-in.
* The quality of the results of Auto-Blend Layers (Stack Images) has been improved.
* A problem that could result in a crash when pasting formatted text has been fixed.
* A crash that could result from a corrupt font no longer occurs.
"

här har du länken.

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4292

länken går till Windowsversionen

Misstänker nått sånt också.

Men har dragit ner senaste drivrutinerna och slagit på OpenGL grejen i PS men samma problem :(

/Jocce

De senaste drivrutinerna är av någon väldigt konstig anledning inte alltid de som passar bäst, testa dig runt med äldre versioner och se om det löser problemet.

Jag fick problem med Lightroom som slöade ner sig ordentligt, oberoende om jag installerade om eller inte. Fick ett råd att ta bort config-filen, för att den kunde ha blivit "fragmenterad". Jag tyckte det lät som väldigt mycket hokus pokus, men efter att ha tagit bort den och sen startat om så fungerade det mycket bättre.

Låter lite som du kanske kan ha samma problem, även om Lightroom och CS4 inte är samma program, så är det ju endå Adobe som gör bägge.

/Björn

Jag upplevde också att CS4 är segt, irriterande segt emellanåt faktiskt.
Körde 11.0.1 uppdateringen och det blev bättre, men fortfarande lite segt då och då.
Här är en lista på av Adobe testade grafikkort inför releasen av CS4: http://kb2.adobe.com/cps/405/kb405711.html
Det här betyder ju inte att alla andra kort inte fungerar, men jag kunde trots det konstatera att mitt GeForce 8500 inte finns med på listan...

ANNONS
Götaplatsens Foto