Annons

Nu får det vara nog med skit i huset

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Trött jag blir ! Jag är alltid försiktig när jag byter objektiv men lyckas av någon outgrundlig anl få in skit i huset med jämna mellanrum (får säga till att tanten städar bättre här hemma) :0)

Upptäcker till min fasa några småfläckar uppe i högra hörnet när jag glor genom kameran idag, antar att det sitter på spegeln eftersom jag kan se det i sökarn?

Nej nu har jag köpt ett Canon EF-S 18-200IS som får sitta på alltid utom vid högtid (typ om kungen kommer på kaffe eller nåt)

Till frågan,

Sitter skiten på spegeln om man ser prickarna i sökaren?

Damm på spegeln kan man normalt aldrig se. Är det stora kockor kan de kanske minska ljusheten och kontrasten. Förresten är spegeln ytterst känslig och får möjligen vidröras med en mycket mjuk pensel men varför ska man göra det?
Mattskivans damm påverkar inte bildens kvalitet. Står man inte ut med dammet så kan man kanske blåsa bort det om det sitter på undersidan. Sitter det på översidan får man ta bort den och rengöra… Kolla i manualen hur man tar i och ur mattskivan!
/Harald

Damm på spegeln kan man normalt aldrig se. Är det stora kockor kan de kanske minska ljusheten och kontrasten. Förresten är spegeln ytterst känslig och får möjligen vidröras med en mycket mjuk pensel men varför ska man göra det?
Mattskivans damm påverkar inte bildens kvalitet. Står man inte ut med dammet så kan man kanske blåsa bort det om det sitter på undersidan. Sitter det på översidan får man ta bort den och rengöra… Kolla i manualen hur man tar i och ur mattskivan!
/Harald

OK, så du menar att jag kan förstöra spegeln om man drar försiktigt med en bommulstops över den?

Exakt vad som händer är svårt att ha någon uppfattning om. Dessutom är det svårt att säga när en spegel är förstörd. Även om den blir repad så funkar den ju. Gnor man mycket och det åker med ett sandkorn så kanske den till slut blir förstörd. De fall jag stött på där spegeln fått bytas är när perfektionister försökt rengöra spegeln med vissa vätskor.
/Harald

Man vänjer sig vid skräp i sökaren, efter ett tag så tänker man inte på det.

Ja eller så lider man av tvångstankar och inre röster som säger "du måste få bort skiten i skökaren du måste få bort skiten i skökaren du måste få bort skiten i skökaren du måste få bort skiten i skökaren du måste få bort skiten i skökaren"

HAHA... Nej skämt o sido, skitirriterande med små prickar uppe i hörnet när man glor i sökaren ju ! Får nog ta och läsa på hur man plockar ut mattskivan och rengöra den.

Mattskivan sitter rakt ovanför spegeln. Ljuset reflekteras på spegeln och studsar upp på mattskivan där bilden projiceras så att man kan se den genom sökaren. Borsta lite där upp i "taket" i stället så försvinner antagligen prickarna.

Mattskivan sitter rakt ovanför spegeln. Ljuset reflekteras på spegeln och studsar upp på mattskivan där bilden projiceras så att man kan se den genom sökaren. Borsta lite där upp i "taket" i stället så försvinner antagligen prickarna.

Tog precis ut skivan och blåste lite lätt över den. Prickarna verkar vara borta nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto