Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

40D Rikigt konstigt, Auto och P inte samma?

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Testade Auto läget för första gången idag på min 40D och upptäcker att bilderna var ljusare och framför allt ca 1MB större än motsvarade bild tagen i P.

Blev lite nyfiken så jag nollställde kameran för att bli av med eventuella ändringar jag gjort i P men... samma sak, bilderna blir ljusare, eller inte ljusare kanske men det verkar som att blixten (Speedlite 430EX) öser på mer när kameran står i Full Auto grönt (på ratten) mot när det står i P. Kollade EXIF info på filerna och kameran använder exakt samma mätmetod, iso, bländare och slutartid. Samma upplösning färgdjup, färgrymd m.m. allt verkar vara identiskt när man jämför bilderna men dom är som sagt alltid runt 1MB större plus att det ser ut som att blixten har mer styrka i auto läge mot P

Bildkvalité är inställd i bästa Jpeg läge i både Auto och P

Någon?

Nu har jag ingen Canon, men P ställer bara bländare och tid. Auto fixar förmodligen till något mer på något sätt i och med att det heter Auto.

Låter som om du har lite exponeringskompensation på i P-läget, antingen den vanliga eller exponeringskompensationen för blixten.

Att en ljusare bild blir större är inte så konstigt, den innehåller mer detaljer och kan därför inte komprimeras lika mycket. Det är i skuggorna som jpeg går hårdast åt bilderna.

I full auto väljer väl kameran själv vilken/vilka fokuspunkt som är intressant, då borde väl ljusmätningen kunna bli annorlunda, förutsatt att du fotar som jag genom att alltid ha en fast fokuspunkt (mitten)?

Nu har jag ingen Canon, men P ställer bara bländare och tid. Auto fixar förmodligen till något mer på något sätt i och med att det heter Auto.

I läge "P" ha man ju oxå 24 custominställningar att laborera med själv (bl.a. brusinställningar), vilket du inte har möjlighet till i "Gröna rutan"/Auto. För att inte tala om AF och mätning, som tidigare nämnts i tråden. M.a.o. att få Auto och P exakt lika i alla parametrar är nog en väldigt trixig historia.

I läge "P" ha man ju oxå 24 custominställningar att laborera med själv (bl.a. brusinställningar), vilket du inte har möjlighet till i "Gröna rutan"/Auto. För att inte tala om AF och mätning, som tidigare nämnts i tråden. M.a.o. att få Auto och P exakt lika i alla parametrar är nog en väldigt trixig historia.

Jag har inte olika picturestyle inställningar, custom inställningarna är inte ändrade i P (nollställde allt) alltså ingen brusreducering igång osv

Sen blir ALLTID bilderna ljusare och ca 1MB större, dom blir helt enkelt bättre (iaf i mina ögon) i full auto. Det retar mig eftersom jag vill köra i P för att kunna ändra det jag vill.

Är i P Pragramed auto? alltså full auto med möjlighet att göra egna inställningar?

Jag har inte olika picturestyle inställningar, custom inställningarna är inte ändrade i P (nollställde allt) alltså ingen brusreducering igång osv

Sen blir ALLTID bilderna ljusare och ca 1MB större, dom blir helt enkelt bättre (iaf i mina ögon) i full auto. Det retar mig eftersom jag vill köra i P för att kunna ändra det jag vill.

Är i P Pragramed auto? alltså full auto med möjlighet att göra egna inställningar?

Kan du välja/justera "picture style" i Auto? Vet du hur vald "picutre style" i Auto är inställd? De enda du kan välja i Auto är singelexponering eller tidsfördröjd dito samt kvalitet. Du har alltså inte en susning om hur japanerna ställt in kameran åt dej.

P är ett läge som motsvarar Av/Tv tillsammans, med möjlighet till programförskjutning så du kan styra kombinationen av tid/bländare, där du har tillgång till kamerans alla inställningsmöjligheter.

Senast ändrad:
Man kan alltså inte ändra bildstil i grönruteläget. Enligt kameran använder den Standard 3,0,0,0. Det kan man ju ställa in själv i läge P, för att jämförelsen ska bli korrekt.

Notera att 40D kör alltid med Auto Lighting Optimizer när du ställer in på grön ruta, med aldrig när du kör på P. Det kan ju påverka hur bilden ser ut, även om många påstår att ALO inte har någon märkbar effekt.

Man kan alltså inte ändra bildstil i grönruteläget. Enligt kameran använder den Standard 3,0,0,0. Det kan man ju ställa in själv i läge P, för att jämförelsen ska bli korrekt.

Notera att 40D kör alltid med Auto Lighting Optimizer när du ställer in på grön ruta, med aldrig när du kör på P. Det kan ju påverka hur bilden ser ut, även om många påstår att ALO inte har någon märkbar effekt.

Hur vet du att det är 3,0,0,0 för "Standard" i Auto? Men det borde ju gå att kolla om "stilen" påverkas genom att ändra den i läge P och se om samma ändring slår igenom i Auto, vilket inte är fallet!

ALO? finns de i 40D eller menar du Högdagerprio?

Hur får jag igång ALO i P läge på en 40D då?

Kan ju vara värt och testa för att se om bilderna närmar sig autoläge.

Alltså, Det är en märkbar/stor skilldnad i ljusintensitet/blixtstyrka när man kör i auto jämfört med P. Att bilderna är ca 1MB större (ALLTID) i auto har ju då säkert att göra med att blixten öser på med mer ljus och mer detaljer i bilden då avslöjas, ergo större storlek.

MEN VARFÖR?????? Jag blir tokig!!!!!! Jag vill inte köra i autoläge med alla begränsningar det innebär men jag vill inte få mörkare/mindre detaljrika bilder bara för att jag slår över den i P.

Nu har jag kontaktat canon och öppnat ett ärende så vi får väl se när någon av "kameraexperterna" ringer mig.

Alltså, Det är en märkbar/stor skilldnad i ljusintensitet/blixtstyrka när man kör i auto jämfört med P. Att bilderna är ca 1MB större (ALLTID) i auto har ju då säkert att göra med att blixten öser på med mer ljus och mer detaljer i bilden då avslöjas, ergo större storlek.

MEN VARFÖR?????? Jag blir tokig!!!!!! Jag vill inte köra i autoläge med alla begränsningar det innebär men jag vill inte få mörkare/mindre detaljrika bilder bara för att jag slår över den i P.

Nu har jag kontaktat canon och öppnat ett ärende så vi får väl se när någon av "kameraexperterna" ringer mig.

har du läst om exponeringskompensation i manualen? värt att testa...

Standard bildstil i Auto är INTE samma som Standard bildstil i P.

I P kan du alltså ställa upp skärpningen, justera kontrast, justera färgmättnad och färgton så att du får den bild du vill ha. Dessa ändringar slår inte igenom i Auto.

Vad gäller blixten så borde den visa vilka inställningar som används för blixten i Auto resp P. Är det någon skillnad?

Att den har Standard 3,0,0,0 i grönruteläget är lätt att se. Ta en bild och titta på den sen med all info i displayen.
Om man då väljer Standard och sätter den till 3,0,0,0 i läge P vore det ju synnerligen märkligt om det inte vore samma sak.

ALO:s vara eller icke vara kan man inte styra i en 40D. Det är alltid på i krumelurlägena och alltid av i bokstavslägena. Där finns alltså en definitiv skillnad mellan grön ruta och P.

Auto Lighting Optimizer är alltså inte detsamma som högdagerprioritet. 40D var Canons första kamera med ALO, men det är det inte många som vet, för man kan inte ställa in något som har med ALO att göra (det går på 50D, exempelvis) och det är bara nämnt i en fotnot i manualen till 40D.

Är du säker på att det är blixtens styrka som skiljer, eller är det efterbehandlingen (ALO) som gör att det verkar så?
Däng på en 580 EX II eller nåt liknande, som går att ställa manuell blixtstyrka på, och prova. Några inställningar för blixten visas aldrig. Inte i någon Exif-tag som jag känner till, i alla fall.

Standard bildstil i Auto är INTE samma som Standard bildstil i P.

I P kan du alltså ställa upp skärpningen, justera kontrast, justera färgmättnad och färgton så att du får den bild du vill ha. Dessa ändringar slår inte igenom i Auto.

Vad gäller blixten så borde den visa vilka inställningar som används för blixten i Auto resp P. Är det någon skillnad?

Jag har medvetet nollställt alla inställningar i P för att det inte ska skilja något på auto, när man tagit bilden kan man trycka på infoknappen (vid bildvisning) tills att man ser inställningarna för picturestyle, dom är identiska.

Vad gäller blixt så vet jag inte vart man kan se vilken styrka och inställningar kameran använt. Hur jag kan se detta? Om jag tittar på bilderna så kan jag bara gissa mig till att det ser ut som att kameran använder mer/starkare blixt i auto läge mot P.

Vilket mysterium detta är!!!! Skitirriterande

Jag har medvetet nollställt alla inställningar i P för att det inte ska skilja något på auto, när man tagit bilden kan man trycka på infoknappen (vid bildvisning) tills att man ser inställningarna för picturestyle, dom är identiska.

Vad gäller blixt så vet jag inte vart man kan se vilken styrka och inställningar kameran använt. Hur jag kan se detta? Om jag tittar på bilderna så kan jag bara gissa mig till att det ser ut som att kameran använder mer/starkare blixt i auto läge mot P.

Vilket mysterium detta är!!!! Skitirriterande

Gör en test!
Ställ in detta för Standard i P-läget
Skärpan på 7
Kontrasten på +4
Färgmättnad på -4
Färgton på -4

Ta sedan en bild i P-läget och en i Auto.
Ta upp bilderna och kolla med Info så ser du att de två bilderna inte har samma värden på "Standard".

Du vet alltså eg inte ett smack om vad Standard innebär i Auto eftersom japanerna kan ha helt andra parametrar inlagda som inte visas i info. edit: Typ ALO som finns i motivlägena för 40D enligt Anders ovan
Du har oxå alla möjligheter att ställa in Standard som du vill ha bilden om du använder P-läget.

Vad gäller blixten borde du se vad den har för inställningar i blixtens info-display på baksidan för Auto resp P.

Senast ändrad:
Gör en test!
Skärpan på 7
Kontrasten på +4
Färgmättnad på -4
Färgton på -4

Ta upp bilderna och kolla med Info så ser du att de två bilderna inte har samma värden på "Standard".

Du vet alltså eg inte ett smack om vad Standard innebär i Auto eftersom japanerna kan ha helt andra parametrar inlagda som inte visas i info. edit: Typ ALO som finns i motivlägena för 40D enligt Anders ovan
Du har oxå alla möjligheter att ställa in Standard som du vill ha bilden om du använder P-läget.

Vad gäller blixten borde du se vad den har för inställningar i blixtens info-display på baksidan för Auto resp P.

ALO Verkar ju vara en hyffsat säker gissning på varför bilderna verkar ha mer blixt i autoläge. Kan man inte på nåt sätt slå på det i P-läge ?

Skärpan på 7
Kontrasten på +4
Färgmättnad på -4
Färgton på -4

Nä, det tror väl fasen det, när man ställer in något helt utanför normalläget. Jag menar naturligtvis att om man ställer parametrarna för Standard till samma värde i P som de alltid blir i grön ruta, då borde de inte skilja mycket.

Men återigen, eftersom jag inte vet om jag fick den poletten att trilla ner, kan det inte vara så att blixtljuset faktiskt är detsamma, men ALO efterbehandlar bilden så att det ser ut som om det vore starkare i grönruteläget?

ANNONS
Götaplatsens Foto