Annons

40D Rikigt konstigt, Auto och P inte samma?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, det tror väl fasen det, när man ställer in något helt utanför normalläget. Jag menar naturligtvis att om man ställer parametrarna för Standard till samma värde i P som de alltid blir i grön ruta, då borde de inte skilja mycket.

Men återigen, eftersom jag inte vet om jag fick den poletten att trilla ner, kan det inte vara så att blixtljuset faktiskt är detsamma, men ALO efterbehandlar bilden så att det ser ut som om det vore starkare i grönruteläget?

Jo, polletten trillade ner när du berättade om det finstilta i manualen :)

ALO är väl detsamma som en utsräckning av histogrammet så kanske en liten kontrasthöjning i bildstilen skulle kunna ge samma effekt?

Vet inte riktigt vad de gör, men så enkelt tror jag inte det beskrivs om du frågar Canon. Såvitt jag har läst om sådana funktioner gör de något slags slug (?) analys av bilden, för att höja och sänka valda delar och helt automagiskt få bilden att se bättre ut.

Vet inte riktigt vad de gör, men så enkelt tror jag inte det beskrivs om du frågar Canon. Såvitt jag har läst om sådana funktioner gör de något slags slug (?) analys av bilden, för att höja och sänka valda delar och helt automagiskt få bilden att se bättre ut.

Kollade lite med 5DII. På en perfekt exponerad bild där exponeringen ligger som en normalfördelning över hela histogrammet gör ALO ingenting. På en överexponerad bild sänks svartpunkten något och på en undeexponerad bild höjs vitpunkten något.
På mej verkar det mest likna en liten kontrasthöjning och inte lika "slugt"som "autonivåer".

Tror nog att en höjning av kontrasten i bildstilen kan ge ungefär motsvarande effekt i 40D och jpg.

SÅÅÅÅÅ JA...

Nu har jag hittat det :0) Köpte en EOS 50D igår och sålde min 40:a

Jämförde Auto och P och gisa vad... Precis samma sak på 50D, Intensivare ljus/blixt samt större bilder (MB) i Auto än i P.

Slog igång ALO Automatic lightning Optimizer i P läget och vips!
Nu har bildera tagna i P och Auto lika mycket ljus och håller samma storlek.

Mysteriet löst...

Då är det bara att gratulera!

Tack! Så otroligt tråkigt bara att det inte går at aktivera ALO på en 40D manuellt.

Detta betyder ju att kameran helt enkelt inte kan dra nytta av ALO annat än i autoläge om man har en 40D.

Jag tycker iaf att bilderna blir betydligt "bättre/trevligare" med ALO än utan och tycker ju att Canon borde släppa en firmware till 40D som tillåter manuell aktivering av ALO. Kameran har ju faktiskt ALO så det borde ju inte vara annat än en firmware ändring för att få detta att lira.

Tack! Så otroligt tråkigt bara att det inte går at aktivera ALO på en 40D manuellt.

Detta betyder ju att kameran helt enkelt inte kan dra nytta av ALO annat än i autoläge om man har en 40D.

Jag tycker iaf att bilderna blir betydligt "bättre/trevligare" med ALO än utan och tycker ju att Canon borde släppa en firmware till 40D som tillåter manuell aktivering av ALO. Kameran har ju faktiskt ALO så det borde ju inte vara annat än en firmware ändring för att få detta att lira.

Jo det är nog lite feltänk från Canon att inte ha med den i P, Tv, Av och M-lägena för 40D och jpeg-fotografering.

Men fotograferar man i raw så gör ALO ingenting om man inte använder Canons egen rå-konverterare DPP som läser av den inställningen i exif-datat och tillämpar den. Använder man andra råkonverterare kan man fixa samma sak själv och i de flesta fall bättre och därför är ALO inget man använder sej av, liksom de flesta andra bildjusteringar som finns i kameran enbart för jpeg-fotografering, t.ex brusreducering.

Det finns ju somliga som använder jpeg också.

Känns lite kul att jag lyckades lista ut vad det var som var skillnaden, utan att ens sett bilderna. <Klappar sig själv belåtet på ryggen./>

ANNONS
Götaplatsens Foto