Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver ny kamera, typ igår

Produkter
(logga in för att koppla)

fotonyfiken

Aktiv medlem
För drygt en vecka sedan så lade displayen av på min Nikon Coolpix L16. Jag tog 2 bilder och plötsligt blev det bara vitt flimmer i displayen. Kameran är inte tappad, har förvarats i kameraväska.
Vi hade först föregångaren L14, men den displayen sprack efter förvaring i en ficka.

Snabba köpråd önskas.

Vad ska jag satsa på för ersättare? Drömmer om digital systemkamera, men jag är bara en fattig student. Prisklass ca 1500 kr.

Jag är helt lost i den digitala kamera världen.

Det känns ju lite onödigt att en digital kompakt kamera stiger i priser över 2000 kr eftersom jag allra helst vill ha en digital systemkamera.

Jag kan ju nöja mig med att gissa när jag fotar med mina Nikon's, känns så dumt att inte kunna se foto resultatet direkt bara.

Om kanske 3-4 mån kan jag ha sparat ihop till en digital systemkamera. Känner dock att jag vill ha någon "billig" slit-och-släng kamera fram till dess.

Tack för tipsen! Vad ska man tänka på när man köper digital kompakt kamera? Det finns ju mängder utav märken, sorter och prisklasser. Jag kikade lite på Netonnet, Elgiganten, Komplett.se och InWarehouse. Jag blir bara snurrigare och snurrigare.

Begagnat?

Om du vill komma billigt undan och inte tänker behålla den så värst länge så kan en begagnad kompakt vara optimalt. Sök efter Canon Ixus begagnad. Bra kvalitet på kamera och bilder nästan oavsett modell. Den skall dock vara så ny som möjligt.

Det känns ju lite onödigt att en digital kompakt kamera stiger i priser över 2000 kr eftersom jag allra helst vill ha en digital systemkamera.

Jag kan ju nöja mig med att gissa när jag fotar med mina Nikon's, känns så dumt att inte kunna se foto resultatet direkt bara.

Om kanske 3-4 mån kan jag ha sparat ihop till en digital systemkamera. Känner dock att jag vill ha någon "billig" slit-och-släng kamera fram till dess.

Tack för tipsen! Vad ska man tänka på när man köper digital kompakt kamera? Det finns ju mängder utav märken, sorter och prisklasser. Jag kikade lite på Netonnet, Elgiganten, Komplett.se och InWarehouse. Jag blir bara snurrigare och snurrigare.

Tack för tipsen! Vad ska man tänka på när man köper digital kompakt kamera?

Generellt kan man väl säga att nästan alla kameror är ganska bra av de som kommer från de "kända" märkena, dvs Nikon, Canon, Olympus, Pentax, Sony osv. Det som kan skilja lite är ju funktioner och hastighet, där de billigaste kamerorna kanske ofta har förra generationens teknik och enbart har programautomatik, medan de något dyrare är lite snabbare och ibland har möjlighet till manuella kontroller osv. Bildresultatet brukar dock oftast vara ganska bra oavsett, även om det, såklart, finns skillnader. Sedan kan det ju, som Sven är inne på, vara värt att kolla begagnat om man vill komma billigare undan.
Canons IXUS-modeller är bra i stort sett genom hela serien. Jag har en IXUS50 och den känns, trots sin ålder, helt okej, men lite långsam jämfört med dagens modeller. Jag tycker även att Fujis F10, F11, F30, F50fd, F60fd är åxå bra kameror, med bra optik och bra prestanda på höga ISO-tal. Dessa kan vara värda att leta efter begagnat.

Nåt bra tips på vart jag letar efter begagnat?
Hej Mari!
Nog tror jag att du kan få tag på en helt ny digital kompaktkamera som är OK och dessutom i en prisklass som passar din plånbok. Dessutom så får du ju garanti på kameran, vilket kan vara värt en hel del om olyckan är framme.
Kollade på Pricerunner och där finns en hel del att välja på. Skickar dig en länk. När du kommer in på sidan är det bara att klicka på "Jämför priser" bredvid den kamera du är intresserad av, så kommer det upp en lista med försäljare. Och när du väl är inne på deras sidor så kan du ju passa på att kolla om dom har några REA-kameror i sitt sortiment.
Här är länken:
http://www.pricerunner.se/cl/29/Digitalkameror?sort=6&price_max=1000&price_min=
Ha det bra! Hoppas du får tag på en kamera!
Birgitta

Jo, garanti vore trevligt :)

Det är bara det där dåra att det finns typ mängder av märken och modeller att välja på... GAAAHHH, djungel!

Det är bara det där dåra att det finns typ mängder av märken och modeller att välja på... GAAAHHH, djungel!

Hahha, välkommen till kameraträsket ;P

Jag kan också rekomendera nån ixus modell, även om min har snart 3 år på nacken så tycker jag den håller bra.

Men den dagen du byter till system kommer ingen av dina kompakter duga... de är min gissning. (min kompaktkamera blev alltmer lämnad hemma)

Så tror du att en dag blir de system (eller nått lite större) som du kommer orka släpa med dig så tror jag de är bra om du kör nått lite billigare nu.

Men jag vill också säga att du kan få fina bilder med kompaktkameror också...

Lycka till

ANNONS
Götaplatsens Foto