Annons

Canon EOS 7D

Vapo

Aktiv medlem
BG=BluffGaranti?
Du har alltså köpt en kamera i Sverige?

jag var bara tvungen :)

Jag tycker att det är synd att så många går på överpriser som 19.000
(Nu vet jag ju inte vad du har beställt för men jag tänker i allmänhet på de som beställer från cyberphoto etc)
Det finns säljare i Sverige som ligger tusenlappar under det priset och som tidigare avhandlat så blir det 12.000 i USA :)
Tror du tilldelningen blir stor till butikerna som ligger billigast på t ex Prisjakt?
Vanligt är att butikerna som ligger billigast på prisjagar-siterna antingen inte har beställt några produkter till eget lager, eller så stämmer inte ens priset. Ta "billigast" (utan att nämna ett namn) som ligger billigast idag på Prisjakt till 15869. Går du in på deras site och söker kostar den 17443 - imponerande! Sen att dem bara erbjuder kontant vid avhämtning eller förskottsbetalning är ju inte heller direkt till kunden fördel.

Min "vilda" gissning är att butiker som ligger någonstans +18400 kr ligger närmast att inom rimlig tid kunna leverera en kamera till konsument så fort de finns tillgängliga för marknaden.

Men skit samma hur det är med svenska butiker, har du fått leveransbesked från din snart USA-köpta kamera och till vilket pris?? Åker du dit själv eller ska du frakta hem den med UPS inkl kostander för frakt, tull och moms? Eller får du den skickad som gift från moster i Dallas?
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag har beställt min på Kungsholms Foto, billigast av dom seriösa fotohandlarna jag hittat. Haken är att man får lägga en rejäl handpenning när man förhandsbokar där så dom vet att men verkligen tänker köpa den där och inte bokar på flera ställen.
 

sundis73

Aktiv medlem
BG=BluffGaranti?
Du har alltså köpt en kamera i Sverige?

jag var bara tvungen :)

Jag tycker att det är synd att så många går på överpriser som 19.000
(Nu vet jag ju inte vad du har beställt för men jag tänker i allmänhet på de som beställer från cyberphoto etc)
Det finns säljare i Sverige som ligger tusenlappar under det priset och som tidigare avhandlat så blir det 12.000 i USA :)
Jag tycker inte att 19.000:- är något överpris för 7D med tanke på att det rekommenderade priset för Nikon D300s är 21.000:-

Sedan när kameran börjar komma på lager så lär nog priset krypa ner till strax över 16.000:-
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag bokade mig på kul samma dag som lanseringen av 7D och hade då plats 2 hos Fotokungen men hoppades sedan av.
Har ju 40D samt 1D3
 

sundis73

Aktiv medlem
Men skit samma hur det är med svenska butiker, har du fått leveransbesked från din snart USA-köpta kamera och till vilket pris?? Åker du dit själv eller ska du frakta hem den med UPS inkl kostander för frakt, tull och moms? Eller får du den skickad som gift från moster i Dallas?
Bra skrivet! :)
Det går inte att stirra sig blind på att jämföra priser.
 

johann1983

Aktiv medlem
Men skit samma hur det är med svenska butiker, har du fått leveransbesked från din snart USA-köpta kamera och till vilket pris?? Åker du dit själv eller ska du frakta hem den med UPS inkl kostander för frakt, tull och moms? Eller får du den skickad som gift från moster i Dallas?
Det finns ingen tull på dessa kameror.

Det är alltid någon kompis som åker till USA så den biten är löst.
Däremot har jag inte bestämt mig för om jag vill ha en 7D ännu.
 

johann1983

Aktiv medlem
Tror du tilldelningen blir stor till butikerna som ligger billigast på t ex Prisjakt?
Vanligt är att butikerna som ligger billigast på prisjagar-siterna antingen inte har beställt några produkter till eget lager, eller så stämmer inte ens priset. Ta "billigast" (utan att nämna ett namn) som ligger billigast idag på Prisjakt till 15869. Går du in på deras site och söker kostar den 17443 - imponerande! Sen att dem bara erbjuder kontant vid avhämtning eller förskottsbetalning är ju inte heller direkt till kunden fördel.

Min "vilda" gissning är att butiker som ligger någonstans +18400 kr ligger närmast att inom rimlig tid kunna leverera en kamera till konsument så fort de finns tillgängliga för marknaden.
Dustin Home har studentrabatt, jag minns inte på hur mycket men det nämns tidigare i tråden och det är ändå några tusenlappar.
Dustin är ett företag som jag tror mig kunna lita på
 

johann1983

Aktiv medlem
Jag tycker inte att 19.000:- är något överpris för 7D med tanke på att det rekommenderade priset för Nikon D300s är 21.000:-

Sedan när kameran börjar komma på lager så lär nog priset krypa ner till strax över 16.000:-
Jämfört med 12.200 (dollarn har sjunkit) från USA så är det ett rejält överpris.
Vad Nikon D300s kostar har jag dock inte läst in mig på.
Hur är videofunktionen på D300s i jämförelse med Canon 7D?
 

apersson850

Aktiv medlem
Jämfört med 12.200 (dollarn har sjunkit) från USA så är det ett rejält överpris.
Det är ju det vi har försökt få dig att begripa: Det är inte alls något överpris.

Ta med den svenska momsen på 25% (amerikansk försäljningsskatt är ju inte inräknad i deras angivna priser) och sedan skillnad i försäljningsvolym, så har du hela förklaringen.

Att det sen är dyrare här är en annan sak. Men det är inget överpris, alltså inget oskäligt pris.
 

sundis73

Aktiv medlem
Jämfört med 12.200 (dollarn har sjunkit) från USA så är det ett rejält överpris.
Vad Nikon D300s kostar har jag dock inte läst in mig på.
Hur är videofunktionen på D300s i jämförelse med Canon 7D?
Anders Persson har postat ett svar som jag håller med om.

Sedan anpassas nog priserna på kontinenten efter den genomsnittliga köpkraften.
Tror medelsvensson här i Sverige har mer pengar över när allt är betalt än vad våra bröder och systrar på andra sidan Atlanten har.

Kollar man specifikationerna så verkar videofunktionen i 7D vara bra mycket bättre än den i D300s.
Bildkvalitetsmässigt så tror jag att 7D står sig väldigt bra också.
 

sundis73

Aktiv medlem
Jag gissar på att du har mycket bättre ekonomi än mig
Det vet jag inget om iof men jag vill bara säga att jag på sätt och vis tycker att du jämför äpplen och päron när du jämför priserna i Sverige och Usa.

Men är du inställd på att du gör en bättre affär på att beställa eller köpa en kamera från Usa så ska du ju absolut göra det.
Alternativet är ju att vänta tills priserna sjunkit något eller vänta in en 60D.
Nu har du väl redan en bra kamera?

Jag fotar fortfarande med min gamla 30D eftersom jag hittills inte har tyckt att det har varit värt pengarna att uppgradera om jag ser på mig själv vad jag presterar bildmässigt. :)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Så... nu kan LR konvertera 7D-filer. Samma jämförelse i stort sett, en gång till. ISO3200 (vilket i verkligheten är 1/3Ev lägre på 7D och 5D2), LR2.5, minimal efterbehandling utöver färgmatchning genom kalibrering av profilen i LR. Lite mer färgbrus i Canon-kamerorna, men detta beror till stor del på LR's sätt att konvertera filer.

Nåväl...

7D är svårkalibrerad, åtminstone med beta-profilen som ligger i grund. Grön grundfärg är klart bredare än "balanserat", och kräver nästan -30% i mättning för att färgkartan ska gå ihop. Detta stämmer ganska väl med brusmätningar på raw-kanalerna - grönt har under HALVA brusmängden jmf med blått och grönt, vilket innebär ett färgfilter med nästan dubbla genomsläppet (sämre färgseparation).

Bilderna är skalade till samma utstorlek, och Canon-kamerorna hade gått att brusreducera en del innan nerskalning utan att detaljering hade gått förlorad. Framför allt färgbruset är ganska lätt att göra något åt, men även utan detta så är 7D bättre än D5000 (som är likvärdig med D90/D300...). Efter nerskalningen är bruset mer finkornigt, och alltså både lättare att göra något åt, och mindre iögonfallande.

Bilden finns på:
http://pici.se/pictures/FXouHqbQV.jpg
(Varning... ca 1Meg stor, 2048x1024)

Får se om det blir någon 40D/50D/7D senare.

[EDIT!] länkning ändrad pga felaktig bildtext... :) [END EDIT]
 
Senast ändrad:

sundis73

Aktiv medlem
Så... nu kan LR konvertera 7D-filer. Samma jämförelse i stort sett, en gång till. ISO3200 (vilket i verkligheten är 1/3Ev lägre på 7D och 5D2), LR2.5, minimal efterbehandling utöver färgmatchning genom kalibrering av profilen i LR. Lite mer färgbrus i Canon-kamerorna, men detta beror till stor del på LR's sätt att konvertera filer.

Nåväl...

7D är svårkalibrerad, åtminstone med beta-profilen som ligger i grund. Grön grundfärg är klart bredare än "balanserat", och kräver nästan -30% i mättning för att färgkartan ska gå ihop. Detta stämmer ganska väl med brusmätningar på raw-kanalerna - grönt har under HALVA brusmängden jmf med blått och grönt, vilket innebär ett färgfilter med nästan dubbla genomsläppet (sämre färgseparation).

Bilderna är skalade till samma utstorlek, och Canon-kamerorna hade gått att brusreducera en del innan nerskalning utan att detaljering hade gått förlorad. Framför allt färgbruset är ganska lätt att göra något åt, men även utan detta så är 7D bättre än D5000 (som är likvärdig med D90/D300...). Efter nerskalningen är bruset mer finkornigt, och alltså både lättare att göra något åt, och mindre iögonfallande.

Bilden finns på:
http://pici.se/pictures/UkTWqsVTr.jpg
(Varning... ca 1Meg stor, 2048x1024)

Får se om det blir någon 40D/50D/7D senare.
Jag är inte så kunnig när det gäller sådant här men när jag tittar på bilden du lagt upp så ser Nikon D5000 mycket bättre ut än de tre andra kamerorna. D700 är klart sämst.
Med tanke på skillnaden i pixelstorlek på 7D och 5D mk2 så ser ju 7D ut att klara sig riktigt bra.

Som sagt var så är inte jag tillräckligt kunnig för att väga olika faktorer men det är min personliga slutsats bara när jag tittar på bilden.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vad tror du, Joakim? Hann din felskrivna bildtext ligga kvar länge nog för att hamna på canonrumours, månne?
Jag skulle kunna tänka mig krigsrubrikerna...
 

hvenafoto

Aktiv medlem
Det vore intressant.
Bara om 40D ser lika bra ut som 7D inte annars...*s*

(uselt) skämt o sido var det ett bra och upplysande exempel som också visar att D700 och 5D mk II är ena riktigt bra kameror. Får nog skriva till tomten att jag önskar mig en 5D till julen och om den är slut får jag väl stå ut med en 7D. :-D
 
ANNONS