Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

sarnor

Avslutat medlemskap
Ser det inte ut som om det har skett någon form av brusreducering i D5000 bilden?

Noterade annars att dcraw nu har stöd för 7D, kanske lättare att göra en neutral jämförelse med.
 

johann1983

Aktiv medlem
Anders Persson har postat ett svar som jag håller med om.

Sedan anpassas nog priserna på kontinenten efter den genomsnittliga köpkraften.
Tror medelsvensson här i Sverige har mer pengar över när allt är betalt än vad våra bröder och systrar på andra sidan Atlanten har.

Kollar man specifikationerna så verkar videofunktionen i 7D vara bra mycket bättre än den i D300s.
Bildkvalitetsmässigt så tror jag att 7D står sig väldigt bra också.
USA är ett större land än Sverige och förmodligen så pressas priserna av konkurens samt tillgång och efterfrågan.
Men om man jämför priserna mellan 50D och 7D i sverige så är skillnaden större än i USA.

Hur som helst så kollade jag upp D300s, 720p och bara 24fps
Det verkar inte som något revolutionerande direkt. Kanske mer jämförbart med 500D
 

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Tycker Canon 7D ser mycket intressant ut måste jag säga.

Skärper inte Nikon sin videodel till D400/D95 så är inte Canon 7D långt borta från min horisont.

Efter att jag upplevt att Nikon haft en edge över Canon i mellansegmentet i några år (läs: 2007 och D300), verkar det som om Canon nu minst är ifatt. Och snart förbi.

Planerar att uppdatera min D90 2010, vi får se vad som finns då. Spännande detta :)
 

PMD

Aktiv medlem
Så du menar att be en kompis köpa en kamera i en butik, skattad och momsad i USA är fullt jämförbart med att stjäla en kamera?
Om kompisen deklarerar varuinförsel vid ankomsten till Sverige (dvs "går på rött" i tullfiltret) så är det inte alls jämförbart.

Om kompisen däremot smugglar in kameran i Sverige så finns det likheter men även olikheter jämfört med att stjäla en kamera.

Likheterna är att i båda fallet är det ett brott som begås. Olikheterna är att det i första fallet är ett brott som drabbar en privat juridisk person, medan det i andra fallet är ett brott som drabbar staten (och i förlängningen det svenska folket, även om det påverkar varje enskild person ytterst lite).
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
ade jag upp D300s, 720p och bara 24fps
Det verkar inte som något revolutionerande direkt. Kanske mer jämförbart med 500D
Specarna säger ingenting om bildkvaliteten. Vissa kameror som Eos 500D förstör mycket av skärpan, den verkliga upplösningen, genom kraftig komprimering. Ännu värre är det i Nikon D90/D5000. I Panasonic GH1 och särskilt Canon 5D Mark II ser det mycket bättre ut.

Vissa kameror, som Panasonic GH1, ger bättre kvalitet i 720p eftersom filmerna i 1080p är mer komprimerade.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Ny testbild/jämförelsebild ISO3200, denna gång med DCraw.

Nej, de båda gröna verkar ha väldigt lika färgrespons, tyvärr en väldigt bred sådan.

Nu drabbas raw-filen av det motsatta problemet som fanns för Canon-kamerorna i LightRoom-konverteringen... :) Jag har inte orkat göra en egen ICC-profil för 7D, så omvandlingen sker i "default RGB-space", vilket inte heller är bra för färgbruset. Framför allt gul/orange blir övermättad/överseparerad om man inte använder rätt profil i framkallningen av nyare Canonkameror. Jag har bara grovkorrigerat färgton/mättnad i linjärgamma aRGB.

Nikon D700, D5000 och Canon 7D, 5D2 - framkallade i DCraw med "patterned pixel grouping" algoritm, vilket är lite snällare mot färgbrus än den vanliga AHD-algoritmen.

http://pici.se/pictures/CJmETBEhV.jpg
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Joakim vill du ta en titt på 7d + d300 rawfiler med DCraw.
Imaging-Resource skriver att Nikon inte hänger med i pixelhysterin och att d300 har antagligen den bästa högisoprestanda APS sensorn (fram till idag???.)
Jag testade därför att öppna 3200iso raw från 7d och d300 med Camera raw.
7d bilden sedan nerräknad till samma storlek som d300.
Jämfört med 7d så har med camera raw d300 en synlig utsmetning/brusreducering och vissa detaljer och texture ser vattenfärgsmålade ut i jämförelse.Nikon har en default påverkan, inställningarna är desamma i Camera raw för de båda.
Slutsats: jag får bättre resultat med 7d tillsammans med camera raw än vad jag får med camera raw och d300 och det som motsvarar 3200iso och I-R bildfiler.
Alltså ett gott betyg åt Canon nya sensor/rawfil/3200iso/camera raw
 

Bilagor

Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Tillägg till ovan, var och en kan roa sig att jämföra d300 och 7d rawfiler från I-R
skilnaden i upplösning/detaljer är ganska stor till 7d fördel.
OBS det gäller Imaging-Resource rawfiler 3200iso och med Camera raw som konverter, alltså inte någon dedikerad konverter för varken Nikon eller Canon.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Ett annat utsnitt därtillsmetningen ses tydligt i penseln, se även mm , obs detta är tillsammans med camera raw, Nikon överst, Canon 7d underst.
 

Bilagor

macrobild

Avslutat medlemskap
Överst Nikon 300, det saknas strängar på fiolen,underst canon 7d , obs detta är en jämförelse med camera raw som rawkonverterare och 3200iso rawfiler från Imaging-Resource
 

Bilagor

Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Till sist , lågdager, svarta handdukar som ligger travade på varandra, man kan skönja de olika lagren i bilden underst=7d. lilla rutan illustrerar hur det ser ut i det svarta med identiskt lyft med kurvverktyget. Obs detta är rawfiler från d300 och 7d och tillsammans med camera raw.

Det börjar lukta bra kamera, speciellt om man som jag inte använder en dedikerad Nikon eller Canon DPP konverter i sitt bildflöde utan använder camera raw.
 

Bilagor

Senast ändrad:

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jupp, så långt jag kan se så är 7D både mindre brusig OCH mer detaljerad som helhet sett. Jag tror inte jag antytt nåt annat? eller har något jag sagt pekat på det? :)

Menar du färgbruset som jag påpekat så menade jag snarast att man bör välja färgprofilen man använder omvandlingen med lite försiktighet. Canons egen kommer högst antagligen stämma bra, Camera Raw använder än så länge en beta-profil som verkligen inte gav något lysande bra varken färgbrusresultat på högre ISO eller färgsäkerhetsresultat på lägre ISO. En uppdaterad variant kommer säkert ganska snart.

Jag har undvikit att kommentera de senaste jämförelserna just för att folk själva skulle bilda sig en uppfattning. MIN uppfattning är att Canon 7D nog kommer vara ledande på både upplösningssidan och hög-ISO-sidan hos crop-kamerorna - iaf en stund... :)

I jämförelsen (jämförelserna) i LR2.5 och DCraw anser jag att 7D är bättre än D5000, som är likvärdig/bättre än D300 om man bara ser till bildresultaten enligt mig.

Min gissning är att nästa Nikon kommer vara en vidareutveckling av den 14.2MP-sensor som sitter i Sony A550, och ifall förbättringen från flytten Sony>Nikon är lika markant som den i fallet mellan A700>D300 så kommer nog 7D sitta löst... :) Redan A550 ser mycket bra ut.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Kul med 7d att den verka hålla.
detaljupplösning , denna gång är d300 bildfil interpolerad till 7d bildfilsstorlek, 3200iso, camera raw osv
7d underst har på 3200iso högre upplösning, se VIN etc
 

Bilagor

Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Min gissning är att nästa Nikon kommer vara en vidareutveckling av den 14.2MP-sensor som sitter i Sony A550, och ifall förbättringen från flytten Sony>Nikon är lika markant som den i fallet mellan A700>D300 så kommer nog 7D sitta löst... :) Redan A550 ser mycket bra ut.
Och det är ju bara bra för oss som fotograferar
Godnatt.
 
ANNONS