Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa PDK1

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Sitter för tillfället med en D300 som mest används tillsammans med tamron 70-200/2,8.

Har märkt mer o mer att jag får ganska ont i nacke, skuldror och höger handled efter ett tag näsr jag fotar.

Trodde först detta berodde på vikten, men då jag provade mitt Tamron med en D3 så kände jag inte alls av samma besvär.

Kan de va som så att möjligheten tiil vertiklagrepp och en mer ballanserad viktfördelning är lösningen???

Funderar ju isåfall på BG till d300 och blev idag erbjuden PDK1 för 4000 :- sprillans nytt i butik, bör jag slå till??

Sitter för tillfället med en D300 som mest används tillsammans med tamron 70-200/2,8.

Har märkt mer o mer att jag får ganska ont i nacke, skuldror och höger handled efter ett tag näsr jag fotar.

Trodde först detta berodde på vikten, men då jag provade mitt Tamron med en D3 så kände jag inte alls av samma besvär.

Kan de va som så att möjligheten tiil vertiklagrepp och en mer ballanserad viktfördelning är lösningen???

Funderar ju isåfall på BG till d300 och blev idag erbjuden PDK1 för 4000 :- sprillans nytt i butik, bör jag slå till??

Vad jag vet så har inte PD-kitet sålts under hela sommaren, har utgått hos Nikon tror jag. Så har du kommit över ett PDK så är ju det bra. Frågan är om du behöver 8 bps? eller räcker D300'an vanliga seriebildstagning på 6 bps?

Det som ingår i PDK är:
- 1 st MB-D10
- 1 st EN-EL4e
- 1 st laddare till ovanstående batteri
- 1 st BM-1 (eller vad batteriflärpen nu heter igen?)

Du får alltså med ett batteri, samma som används till D3/D3x och det är därför du får fler bps.

Men det låter som att ditt huvudmål är tvärgreppet. Då kan du köpa MB-D10 löst, eventuellt med ett vanligt EN-EL3e, om du vill ha extra batterikapacitet.

Det är alltså en fråga om du behöver fler bilder per sekund eller inte.

Tvärgrepp är helt klart att rekomendera! Har det till båda min D300'or och har alltid på när jag kör med tele eller tung glugg och blixt. Det ger mycket bättre ergonomi.

Lycka till!

ANNONS