Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Översätta finjustering av WB

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Kan man "översätta" den finjusterade delen av vitbalansverktyget i Adobe Camera Raw till ett värde i Kelvin?

När jag fotar t.ex. hockey i en viss hall så är det snudd på regel att en bra vitbalansering med ena kameran hamnar på 2850 i temperatur och reglaget Tint på +11

Hur mycket i grader är den finjusterade delen?

Kan man "översätta" den finjusterade delen av vitbalansverktyget i Adobe Camera Raw till ett värde i Kelvin?

När jag fotar t.ex. hockey i en viss hall så är det snudd på regel att en bra vitbalansering med ena kameran hamnar på 2850 i temperatur och reglaget Tint på +11

Hur mycket i grader är den finjusterade delen?

Färgtemperaturen är ett sammanslaget värde på det tre grundfärgerna och tinten som är balansen i den tredje färgkanalen mellan grönt(grundfärg) och magenta(komplementfärgen till grönt) så kontentan blir som svar på frågan är att man kan inte definiera balansen mellan två färger i grader utan detär bara en skala där 0 är mitt i mellan.

Mvh
Nikolaj

Färgtemperaturen är ett sammanslaget värde på det tre grundfärgerna och tinten som är balansen i den tredje färgkanalen mellan grönt(grundfärg) och magenta(komplementfärgen till grönt) så kontentan blir som svar på frågan är att man kan inte definiera balansen mellan två färger i grader utan detär bara en skala där 0 är mitt i mellan.

Mvh
Nikolaj
Det var något sådant jag misstänkte, tack för ditt svar Nikolaj

ANNONS
Götaplatsens Foto