Annons

Stationär PC för filmredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

NPA

Aktiv medlem
Denna fråga kan te sig orelevant här på FS, men i takt med att allt fler av oss kan filma HD med våra DSLR och gör det, så blir frågan i allra högsta grad relevant.

Jag skall till att redigera en film. Den är dels filmad i korta delar med 5DMKII, men framförallt med en SONY HDV1080i kamera vars mod. beteckning jag ej kommer på just nu (semi-pro dock). Eftersom jag redan sitter i PC miljö och har redigeringsprogram + skärm, så behöver jag bara skaffa en ny, kraftfullare, stationär PC. Förslag? Priset är viktigt, vill helt enklet få med det som krävs och gärna då över "minimikravet" samt dubbla hårddiskar (för backup), men kan inte hosta upp hur mycket lök som helst. Kom gärna med konkreta förslag och butiker.

Stort tack på förhand,

N.

Eftersom du kommer jobba med ganska kraftigt komprimerat material så bör du satsa på en ganska snabb CPU.
Core i5 har nyligen kommit ut vilket gör de ganska billigt att få en väldigt kraftfull processor.
Till de bör du välja ett S1366 moderkort från Asus eller Gigabyte, som jag anser gör bäst moderkort.
Beroende på ifall du väljer ett 32 bit / 64 bit OS kan du antingen sätta in 3GB eller 6/12GB DDR3, från Corsair.

Vad gäller hårddisk är de ändå alltid bäst att köra RAID när man videoredigerar, så kör därför en hårddisk till OS, och 2st i RAID0 (där hårddiskarna jobbar tillsammans istället för individuellt).
Den tillverkaren jag anser gör bäst hårddiskar är Western Digital, satsa på deras "Black" serie.

Nu förklarar jag detta som dig som om du skulle bygga datorn själv (vilket jag ej vet om du ska göra) men försök annars att gå i dessa riktlinjer. Ifall du köper en färdigmonterad dator (eller bygger själv), se till att ha bra luftflöde i den, det är väldigt viktigt.

Ska du bygga själv så handla delarna från Komplett / Dustin, de är bäst imho.

Eftersom du kommer jobba med ganska kraftigt komprimerat material så bör du satsa på en ganska snabb CPU.
Core i5 har nyligen kommit ut vilket gör de ganska billigt att få en väldigt kraftfull processor.
Till de bör du välja ett S1366 moderkort från Asus eller Gigabyte, som jag anser gör bäst moderkort.
Beroende på ifall du väljer ett 32 bit / 64 bit OS kan du antingen sätta in 3GB eller 6/12GB DDR3, från Corsair.

Vad gäller hårddisk är de ändå alltid bäst att köra RAID när man videoredigerar, så kör därför en hårddisk till OS, och 2st i RAID0 (där hårddiskarna jobbar tillsammans istället för individuellt).
Den tillverkaren jag anser gör bäst hårddiskar är Western Digital, satsa på deras "Black" serie.

Nu förklarar jag detta som dig som om du skulle bygga datorn själv (vilket jag ej vet om du ska göra) men försök annars att gå i dessa riktlinjer. Ifall du köper en färdigmonterad dator (eller bygger själv), se till att ha bra luftflöde i den, det är väldigt viktigt.

Ska du bygga själv så handla delarna från Komplett / Dustin, de är bäst imho.

Här snackar vi! Fantastiskt svar, tar till mig av dina kunskaper och har faktiskt redan börjat plocka delar på Komplett. Justerar lite efter dina riktlinjer - STOR TACK!

Här snackar vi! Fantastiskt svar, tar till mig av dina kunskaper och har faktiskt redan börjat plocka delar på Komplett. Justerar lite efter dina riktlinjer - STOR TACK!

Ingen fara.
Notera bara det som Lars skriver, det är helt korrekt att core i5 / i7 800 serien går under s1156.

Köpt dator än? Annars får du bättre tips här:
Jag vill ställa mig på andra sidan av Arclight.
Köp en core i7 920. Den är mycket bättre på beräkningar än motsvarande i5 för samma peng. Core i7 920 kan dessutom enkelt klockas mycket med originalkylning. Dessutom får du stöd för tripplechannel minne.

Raid ska du givetvis ha. Dock raid 1 och inte raid 0. Raid 1 är en spegling vilket är supersäkert. Raid 0 ökar hastigheten men också risken. Går en av diskarna sönder i en raid 0 så är informationen borta. Går en av diskarna sönder i en raid 1 så har du fortfarande kvar informationen på den andra disken.
Två speglade Western Digital fast inte i Black-serien utan Blue som är billigare och i mätningar i princip lika snabb.
Sedan bör du ha två speglade Western-diskar i Green-serien som lagring. Dessa är tysta, svala, strömsnåla och billiga.

3x2Gb minne minimum. Corsair är ett stabilt val.

Moderkort? Rekommenderar Asus före Gigabyte. Gigabyte har ofta problem med stöd för ramminnet.

Köp en datorlåda utan nätagg och väl sedan ett Corsair HX 620W.

Ljudkort och grafikkort får någon annan tipsa om.

Operativsystsem? Vista 64bit! Du behöver 64 bitar för att utnyttja ramminnet. XP x64 är skit och du kan räkna med att nya Win7 64 kommer ha en del barnsjukdomar. Vista 64 är färdigt och har kommit att bli mycket stabilt. Tanka ej operativsystemet, det är något värt att spendera pengar på om något. Inga problem med uppdateringar osv.

Köp sedan från Inet och inte Komplett. Komplett är dyrare och har drygare kundtjänst. Hos Inet kan man dessutom få gratis frakt om du söker efter koden hos Sweclockersforumet.

Svaret är baserat på egna erfarenheter.

Jag valde Core i7 860 (LGA1156) framför i7 920 (LGA1366) tack vare dess lägre värmeutveckling (95W mot ~130W). Alltså blir maskinen tystare pga mindre krav på kylning. Dessutom har 860 (2,8GHz) ett agressivare turboläge där den beroende på belastning och hur många kärnor som används själv ökar frekvensen upp till ~3,3GHz.

Enda ickesyntetiska testet där den ökade minnesbandbredden hos i7 9-serien (LGA1366=X58 chipset) ger märkbart bättre resultat än 8-serien är i WinRAR som skalar väldigt bra i just den grenen men i övrigt är det försumbart.

Jag utgår ifrån att om man ställer frågan här så är man inte ute efter att ställa upp i SM i överklockning ;-)

Själv har jag kört Windows7 x64 RC1 (och tidigare även betan) på flera datorer och kommer att köpa det inom någon månad. Funkar oerhört bra och jag är inte orolig för barnsjukdomar.

Schysst val men 920 klockar upp till din turbofart enkelt och gratis. Dessutom klockar den ner automatiskt när det inte behövs mer.
Värmen är inget att snacka om egentligen heller.

Men bra val att du kör core i7 iaf!

Det är bara vid rendering som det är riktigt riktigt superdupertrevligt med en riktigt snabb dator. Om du har en budget att passa så går det att banta priset genom att köra på en AMD-baserad dator. Visst den är inte lika snabb, men det spelar faktiskt ingen roll under större delen av arbetet med video redigering. Men renderingarna går märkbart långsammare. Om valet faller på en AMD så är det en Phenom II X4 som gäller, helst 940 eller snabbare, men Athlon II X4 funkar med, då bantas priset rn del till. Fördelen med ett AMD-system är att det går att välja en integrerad grafikkrets som klarar HD bra. Ett mobo med 780G eller 785G funkar riktigt hyggligt, speciellt den senare. Jag kör med ett Asrock A780GMH/128M (OBS! för ddr2-minne) med en Phenom II 940, funkar riktigt bra med 8 gb ram. Enda skiten med det mobot är att det är mATX och saknar firewire. Så firewire tar en PCI-plats, men det finns andra moderkort med de här kretsarna som har det inbyggt. AMD är riktigt bra, men har inte den där maxprestandan som i7 och i5 har men det räcker, oftast, och det går att bygga bra budgetsystem baserade på AMD. Kan ju vara så att en billigare prolle, moderkort och minne gör att man kan köpa de där diskarna för raid 1 eller det där grafikkortet som kanske gör spelandet njutbart. Grafikkort är en djungel, men just nu är det nog ATI som gäller oavsett prisklass. De nya 5870, 5850, 5770 och 5750 verkar vara riktigt bra, inte minst på strömförbrukningen i idle... Blev ett rörigt inlägg, men ville bara ge ett tips som kanske kan spara några kronor. Finns pengarna, köp Intel, har man tålamod att låta renderingar ta lite längre tid så är AMD ett gott val, dessutom med överlägsen integrerad grafik så man inte behöver köpa grafikkort annat än för spel.

Redigering

Jag valde Core i7 860 (LGA1156) framför i7 920 (LGA1366) tack vare dess lägre värmeutveckling (95W mot ~130W). Alltså blir maskinen tystare pga mindre krav på kylning. Dessutom har 860 (2,8GHz) ett agressivare turboläge där den beroende på belastning och hur många kärnor som används själv ökar frekvensen upp till ~3,3GHz.

Enda ickesyntetiska testet där den ökade minnesbandbredden hos i7 9-serien (LGA1366=X58 chipset) ger märkbart bättre resultat än 8-serien är i WinRAR som skalar väldigt bra i just den grenen men i övrigt är det försumbart.

Jag utgår ifrån att om man ställer frågan här så är man inte ute efter att ställa upp i SM i överklockning ;-)

Själv har jag kört Windows7 x64 RC1 (och tidigare även betan) på flera datorer och kommer att köpa det inom någon månad. Funkar oerhört bra och jag är inte orolig för barnsjukdomar.

Det roliga blir sen när du märker att det trots hög prestanda fortfarande inte går att redigera filerna natively i vare sig premiere pro eller på mac med för den delen.
5d mk 2 h264 kodning är alldeles för cpukrävande. Blir till att konvertera. Det lär ju åtminstone funka snabbt.
Ett klockrent program, dessutom gratis är mpeg streamclip.
Slår det mesta jag provat.
peace

Det roliga blir sen när du märker att det trots hög prestanda fortfarande inte går att redigera filerna natively i vare sig premiere pro eller på mac med för den delen.
5d mk 2 h264 kodning är alldeles för cpukrävande. Blir till att konvertera. Det lär ju åtminstone funka snabbt.
Ett klockrent program, dessutom gratis är mpeg streamclip.
Slår det mesta jag provat.
peace

Jag har inte provat att redigera film från en 5d MKII men väl 1080/25p (AVCHD) från en Canon HF100. Går alldeles utmärkt att redigera i t ex Power Director 7 utan konvertering före. Dock är kvaliteten på previewen av det som finns på tidslinjen med övergångar etc klart begränsad, "high" -läget skulle kunna vara betydligen bättre utan att maskinen skulle gå på knäna.

Jag kan förstå att man inte väljer detta program för professionella ändamål, speciellt som stabiliteten är klart tveksam, men när jag köpte det var det det enda som jag hittade som hade stöd för CUDA och det gör en avsevärd skillnad vid rendering. Gränssnittet är i mina ögon lika mycket lekstuga som Premiere Elements t ex.

ang. preview

Jag har inte provat att redigera film från en 5d MKII men väl 1080/25p (AVCHD) från en Canon HF100. Går alldeles utmärkt att redigera i t ex Power Director 7 utan konvertering före. Dock är kvaliteten på previewen av det som finns på tidslinjen med övergångar etc klart begränsad, "high" -läget skulle kunna vara betydligen bättre utan att maskinen skulle gå på knäna.

Jag kan förstå att man inte väljer detta program för professionella ändamål, speciellt som stabiliteten är klart tveksam, men när jag köpte det var det det enda som jag hittade som hade stöd för CUDA och det gör en avsevärd skillnad vid rendering. Gränssnittet är i mina ögon lika mycket lekstuga som Premiere Elements t ex.

Preview i premiere pro görs inte per automatik. Vill man så kan man konvertera filerna till ett nedbantat format , klippa och sedan länka materialet till originalfilerna. Mac har ett format som kallas pro res som löser problemet hyfsat bra.
Problemet är att h264 är ett färdigt slutresultat långt ifrån rawfilerna man önskar vid redigering.

Ska man kolla filerna funkar det hyfsat med en dualcore och VLC player. Se bara till att h.264 inställningen för kodekar är inställd på alltid i loop filtering.

daniel

Vi ska inte glömma värmen som i7 920 producerar.
Ska man klocka den någorlunda mycket med originalkylning bör man ha en satans bra kylning i lådan i sig. Det är nästan ett måste att man sätter på en bättre kylare (typ Noctua eller Coolermaster) för att få vettiga temperaturer efter överklockning.
Och jo, RAID 0 hjälper till avsevärt i videoredigering. Självklart också beroende på format men de är oftast ett måste.
Sen kan du isåfall ha en disk till i datorn som du kastar över och backupar filer på. Utöver de kan du ju även ha en extern hårddisk som du emellanåt kastar över filerna på för att sedan ha på ett annat ställe.

Preview i premiere pro görs inte per automatik. Vill man så kan man konvertera filerna till ett nedbantat format , klippa och sedan länka materialet till originalfilerna. Mac har ett format som kallas pro res som löser problemet hyfsat bra.
Problemet är att h264 är ett färdigt slutresultat långt ifrån rawfilerna man önskar vid redigering.

Ska man kolla filerna funkar det hyfsat med en dualcore och VLC player. Se bara till att h.264 inställningen för kodekar är inställd på alltid i loop filtering.

daniel

Verkar primitivt att konvertera innan redigering ;-) Slipper man konvertera så kanske man får plats med materialet på en SSD och då behöver man kanske inte hålla på och trixa med RAID, mindre filer = lägre krav på disksystemet, både utrymmesmässigt och sett till rå prestanda.

H.264 är det ju direkt ur kameran för min del (AVCHD) så där är man redan körd.

Senast ändrad:
Hårddiskhastigheten har MYCKET lite att göra med realtidsprestandan vid redigera av hårt komprimerat material som h.264, t om vid 5D Mark II:ans höga bitrate. Prestandavisten med ett RAID eller SSD-system är försumbar, betydligt viktigare att välja rätt programvara för redigeringen.

Eller OS.

Man kan gå efter denna riktlinjen:

Hårt komprimerat material - snabb CPU.

Svagt komprimerat material eller okomprimerat - snabba hårddiskar.

Givetvis behöver man snabba delar för övrigt men de går att få en hum om inom vilka riktlinjer man ska tänka vid ev. köp.

ANNONS
Götaplatsens Foto