Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kan inget!

Produkter
(logga in för att koppla)

SannaHahne

Ny medlem
Hej! Jag kan nästan inget om objektiv men nu vill jag investera! Jag har en canon 450D med ett vanligt 18-55 objektiv. Nu vill jag ha ett som jag kan ta närbilder med som på insekter, blommor, reptiler m.m Och ett som jag kan zooma ganska bra med typ upp 70-300 eller vad heter det? De ska helst inte kosta mer än 4000st är detta möjligt? Har ni tips på vad jag ska ha? MVH

För insekter krävs en brännvidd på 100+ mm och dår ligger nypriset över din budget. Canon 100mm 2,8 eller Tamron 90mm 2,8 är bra makroobjektiv, som du borde kunna hitta begagnade för 4000kr. Båda är bra köp, särskilt begagnade eftersom du kan sälja dem och få tillbaka pengarna om du inte är nöjd.

Telezoom av ba kvalitet för 4000 är lite knepigare, men en begagnad Canon 70-200 f4 är snorskarp och kan kanske hittas för lite drygt 4000 begagnat.

Hej! Jag kan nästan inget om objektiv men nu vill jag investera! Jag har en canon 450D med ett vanligt 18-55 objektiv. Nu vill jag ha ett som jag kan ta närbilder med som på insekter, blommor, reptiler m.m Och ett som jag kan zooma ganska bra med typ upp 70-300 eller vad heter det? De ska helst inte kosta mer än 4000st är detta möjligt? Har ni tips på vad jag ska ha? MVH

Ja det finns ett objektiv som heter 70-300 som faktiskt är riktigt bra. Begagnat kan du hitta det för 4000 eller mindre. Men ditt kitobjektiv - om det är IS-varianten - är bättre än vad många tror på att ta tex blombilder, närgränsen är helt ok och skärpan riktigt bra. På låga F-tal får du fin bokeh. Bara att öva :) För insekter behöver du däremot ett makroobjektiv, det är en annan femma.

Har fotat blommor och insekter med 55-250 is och det är riktigt bra tycker jag.Det är för lång närgräns på 70-200 tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto