Annons

Reparera ett objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Hej, jag har fått tag på en kamera där det följer med ett pentax 16-45. Problemet är att autofokuseringen i objektivet slutat fungera. Är det något som är möjligt att laga utan att det behöver kosta mer än ett nytt objektiv?

Nu gissar jag bara, men tror det blir svårt att komma under 1000-1500:- för en reparation, men det kan också bli mer. Ett begagnat DA 16-45 går nog att hitta för ca 2500:-.

Det bästa är att ta kontakt med kameraservice och se om de kan uppskatta kostnaden.
http://www.kameraservice.se/

Hej, jag har fått tag på en kamera där det följer med ett pentax 16-45. Problemet är att autofokuseringen i objektivet slutat fungera. Är det något som är möjligt att laga utan att det behöver kosta mer än ett nytt objektiv?

Jag antar att du testat kameran med andra objektiv eftersom du säger att det är fel på objektivet?

Funkar manuell fokus på objektivet? I så fall kanske du skall nöja dig med att använda manuell fokus. Du kan lura kameran att objektivet är inställt på manuell fokus. Jag har för mig man kan tejpa en av kontakterna på objektivet. Detta är ju iofs bara aktuellt om kameran försöker fokusera (surrar) men inget händer. Om kameran är tyst så är det troligen här felet sitter, kameran tror objektivet är manuellt. I så fall är det troligen fel på den kontakten jag nämnde, kolla så de är rena och att fjädringen fungerar som den skall. Jämför med annat fungerande objektiv.

16-45 är ett fint objektiv, men klart tveksamt om det är värt en reparation. Om du är lite händig kan det kanske vara värt att kika lite själv, har du tur är det ett uppenbart fel som är enkelt att fixa. Jag skulle dock inte ge mig på att öppna ett modernt zoomobjektiv själv, såvida objektivet inte var helt obrukbart, vilket jag inte tror ditt är. Massor av mekanik och elektronik packat i liten formfaktor. Är felet i elektroniken så lär du inte kunna hitta det, och inte reparera det, och det är stor risk att du inte får ihop objektivet igen.

Har du sökt ordentligt på internet ifall detta problem har uppstått för någon annan som kanske löst probelemt? Kan vara värt att ägna en halvtimme åt.

Om du inte kan fixa problemet, försök se det hela positivt. Det enda sättet att veta exakt var fokus hamnar är att fikusera manuellt. Och ett F4 objektiv är perfekt för detta eftersom mattskivan kommer visa skärpedjupet efter F4 även om du har ett ljusstarkare objektiv. Fokushjälp får du ju i kameran om du vill när det är svårt att ställa manuellt.

Senast ändrad:
Hej, tack för svaren. Det är en kille som vill sälja det till mig tillsammans med en kamera. Dock fungerar inte manuell fokusering så det kan nog vara precis hur trasigt som helst. Så jag skippar troligen den affären. Det finns på blocket om någon är intresserad. Objektivet gick tydligen sönder av sig självt när det satt på en annan kamera.

ist dl + helt trasigt 16-45 för 1800kr. Billigt men... Hade tänkt köpa den till mor min, men det blir en eos 350d istället. Känns som ett säkrare kort.

ANNONS
Götaplatsens Foto