Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan - etta på google

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Märkte något rätt udda häromdagen. Om man gör en bildsökning på google efter ordet "picture" visas en fotosidantråd först i listan.

Tråden handlar bland annat om en av mina bilder som har ordet picture i adressen, men så ser det ut i alla webalbum skapade av Aperture. Klart att det är ballt att ligga som googleetta, då det finns företag som betalar hundratusentals kronor för att hamna där. Däremot är det rätt förvånande att det sker med ett så oerhört allmängiltigt och brett ord som "picture".

Någon som har en förklaring eller gissning på varför just den tråden och bilden är det mest typiska för ordet "picture" på hela nätet?

*Exakt* hur Google funkar vet ingen (förrutom dom som jobbar med sökmotorn på Google) det finns tusentals spekulationer och "folk som tror dom vet". Skulle den exakt logiken bli känd så tror jag att Google tvingas stänga ner imorgon (eller ändra logiken), eftersom folk kommer anpassa sina sidor för att komma först och nyttan med Google är då förbi. Eftersom du inte kommer få några vettiga svar...

Det går inte att köpa "högst placering" på Google, har aldrig gått. (Det gick på Altavista tiden). Google har annonsplatser som du betalar för, men söksidans resultat är baserad på innehållet inte pengar/betalningsförmåga. Sen filtrerar Google bort sidor som dom anser inte skall synas i vissa fall, och folk som för uppenbart försöker fuska/manipulera Google ryker direkt,när det upptäcks.

Nu när jag söker på picture så ser jag inte inget FS sida ens på förstsidan med resultat. Sökresultaten tror jag är olika om du går till google.se/com/no och du gör det från Sverige eller annat land. Eftersom Google försöker hjälpa dig att ge det mest relevanta svaret baserat på en mängdfaktorer.

my $0,02

-Thomas

Jag har testat från tre olika länder och får samma resultat. Inget om man visar träffar från "nätet" men först om man visar vyn "bilder". Intressant om det inte kommer upp där, då det funkat på olika läsare, användare och länder när jag och andra testat.

Nu testade jag även från .no och där kommer samma länk som trea. Visst är det lägre, men ändå galet högt med tanke på hur många tänkbara träffar det borde finnas.

Jag menade inte att man kan köpa placeringen direkt, utan att många företag lägger massor av konsultpengar för att ordna så man kommer högre. Jag har själv attesterat den typen av fakturor.

Jag har ingen förklaring/svar.

Jag menade inte att man kan köpa placeringen direkt, utan att många företag lägger massor av konsultpengar för att ordna så man kommer högre. Jag har själv attesterat den typen av fakturor.

Bland SEO-konsulterna finns det många hästhandlare, och flera av dom drar sig inte för att ljuga ...

-Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto