Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polariseringsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Fox-Sunrise

Ny medlem
Hej

Är ny på FS , införskaffade min första systemkamera för en vecka sen , en Nikon D3000 , och två objektiv + två pol.filter

Nu till frågan

Har hört att Pol.filter "stjäl" två steg ljus , ett steg ljus , innebär de att man ska ha exponeringskompensation +1.0 då ?`

Har även hört att man ska "vrida" på filtret , för att få önskad effekt , kan någon förklara vad denna vridning innebär , e som sagt Nybörjare på detta... , måste det vara "extremt" ljust för att man ska ha nån användning av dessa filter , eller blir de nån effekt t.ex en molning dag ?

Filtren är Hoya , 52 samt 58 mm , till ett Nikon 18-55 objektiv , samt ett Sigma 70-300
 

Makten

Aktiv medlem
Du behöver inte använda exponeringskompensation eftersom kamerans ljusmätare ser genom objektivet, och därmed också genom filtret.

Såhär års är polfilter i regel helt meningslöst, så hur du än vrider på det så kommer du antagligen inte att se någon skillnad. När filtret ger effekt, så ser du också denna direkt i sökaren, och då kommer det framgå vad som händer när man vrider det:)
 

Fox-Sunrise

Ny medlem
så om jag fattar rätt , så behöver man inte "justera" något då filtret stjäl två steg ljus , utan det gör kameran automatiskt ?

Provade lite , de blir ju mycket mörkare med filtret än utan , om man tar exponeringskompensation 2,0 + så blir ju resultat mer likt som om man inte haft filtret , och då har man ju "fått tillbaka" dom två steg ljus som stjäls av filtret , jag vill ju ha starkare färger , inte förlora massa ljus bara för att jag har filtret ,,, somsagt e lite förvirrad angående hur detta funkar
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
så om jag fattar rätt , så behöver man inte "justera" något då filtret stjäl två steg ljus , utan det gör kameran automatiskt ?

Provade lite , de blir ju mycket mörkare med filtret än utan , om man tar exponeringskompensation 2,0 + så blir ju resultat mer likt som om man inte haft filtret , och då har man ju "fått tillbaka" dom två steg ljus som stjäls av filtret , jag vill ju ha starkare färger , inte förlora massa ljus bara för att jag har filtret ,,, somsagt e lite förvirrad angående hur detta funkar
Då måste du göra något fel.

Kameran mäter ljuset genom filtret. Punkt.

Om du utan filter får (säg på iso100) f4 och 1/500, kommer du få f4 1/125 (förutsatt att filtret stjäl två steg). Bilden blir precis lika ljus med eller utan filter, eftersom att kameran mäter genom filtret och kompenserar för ljusförlusten.
Blir bilden mörkare är det antagligen du som pillar på inställningarna, eller så mäter kameran fel när filtret är monterat (detta har jag aldrig hört talas om, men jag är samtidigt ingen expert).

Tar du +2 blir bilden två steg för ljus. Värdena blir då f4 1/30, om vi fortsätter på samma exempel.
Omvänt. Tar du -2 kommer du få f4 1/500, och bilden blir två steg för mörk.

SÖKAREN blir givetvis mörkare, om det är det du menar.

Du behöver inte bry dig om hur mycket ljus filtret stjäl. Det sköter kameran.
Om du är orolig för oskärpa pga lång slutartid är det bara att titta på värdena i sökaren, dvs: "Är slutartiden tillräckligt kort?".


Angående vridningen finns det bara ett tips. Bäst effekt får du om du har solen 90grader från frontlinsen. Sen är det bara att vrida på den yttersta ringen för att reglera effekten. Vill du testa, trots årstiden (det fungerar som sagt inte så bra nu, men under en solig vinterdag med blå himmel fungerar det fint), kan du testa mot ett fönster eller vattenpöl. Du kommer se att reflektionen i vattenytan/fönstret försvinner. Själva syftet med polfilter är faktiskt att ta bort reflexer, och det fungerar på alla sorts refexer utom de som reflekteras i metalliska ytor.
Att man får ökad färgmättnad är bara en rolig bieffekt =)
 

Olle

Aktiv medlem
Såhär års är polfilter i regel helt meningslöst, så hur du än vrider på det så kommer du antagligen inte att se någon skillnad. När filtret ger effekt, så ser du också denna direkt i sökaren, och då kommer det framgå vad som händer när man vrider det:)
Om du menar effekten att polfiltret gör blå himmel mörkare blå, har du åtminstone delvis rätt. Här i Stockholmstrakten har inte solen visat sig många timmar hitills under november.

När det gäller effekten att mer eller mindre släcka ut reflexer i ickemetalliska ytor så fungerar det lika bra under alla årstider och i alla ljusförhållanden. Det finns alltså ingen anledning att lämna polfiltret hemma för att vädret är gråmulet.

Olle
 

Roger.m

Aktiv medlem
Här är 2 bilder en utan en med Pol filer, bara knäppta utan något fix alls.

Jag tycker att polarisations filter är det bästa fusk man har.
Kanske inte just för att ta bort reflexer i sjöar och rutor, utan för att ge mer punch åt himmeln och mer grönt i gräsmattan (och andra växter) vist har man ett härligt blått medelhav framför kameran så blir det så klart blåare av att reflexerna försvinner. Kan ge lite konstigt utseende på hud efter som den blir helt matt från vissa vinklar, ett annat problem är att försöka fotografera med polfiler och polariserande glasögon.... går inte..
 

Bilagor

JazzBass

Aktiv medlem
så om jag fattar rätt , så behöver man inte "justera" något då filtret stjäl två steg ljus , utan det gör kameran automatiskt ?

Provade lite , de blir ju mycket mörkare med filtret än utan , om man tar exponeringskompensation 2,0 + så blir ju resultat mer likt som om man inte haft filtret , och då har man ju "fått tillbaka" dom två steg ljus som stjäls av filtret , jag vill ju ha starkare färger , inte förlora massa ljus bara för att jag har filtret ,,, somsagt e lite förvirrad angående hur detta funkar
Du har fattat saken rätt, men det gäller bara om du kör med automatiska inställningar, alltså inte i M-läget (förutom om du använder autoiso). Är det det du använt? Använd i så fall istället A- eller P-läget, då borde det funka som det ska.
 

Olle

Aktiv medlem
Du har fattat saken rätt, men det gäller bara om du kör med automatiska inställningar, alltså inte i M-läget (förutom om du använder autoiso). Är det det du använt? Använd i så fall istället A- eller P-läget, då borde det funka som det ska.
Om man använder kamerans inbyggda mätare fungerar det lika bra i manuellt läge. Du mäter fortfarande genom filtret. Endast om man använder separat mätare behöver man ta hänsyn till att polfiltret stjäl ljus.

Olle (som tydligen är på riktigt besserwisserhumör idag)
 

sewi

Aktiv medlem
Det stämmer att kameran mäter genom filtret och därmed kompenserar för ljusbortfall, men åtminstone på D300/D700 kan filter "lura" matrismätningen och det rekommenderas att köra center-weighted mätning. Huruvida detta gäller för D3000 också kan jag tyvärr inte svara på, men det är ju möjligt (kan inte heller redogöra för de tekniska orsakerna, tyvärr)
 

Ingju

Aktiv medlem
Vi har nyss kommit hem från en resa i bl.a. Sydafrika, där blev det mycket bussåka och att fotografera genom ett bussfönster ger oftast inget resultat att jubla över, men med ett polfilter kan det ändå i många fall bli ganska bra.
 

Fox-Sunrise

Ny medlem
Får tacka er alla för att ni hjälpt mig reda ut det här , somsagt är nybörjare och håller fortfarande på och lär känna min kamera =)

Det är idag strålande sol här så tänkte ta en sväng ut och testfota lite med Polfiltren =)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har minskat min användning av polfilter. Jag kör i RAW och märker (givetvis) att då jag bildbehandlar är himlen mörkare med polfilter vilket gör att den lätt blir onaturligt mörk efter mina justeringar. Jag brukar exponera för att bevara högdager och vill jag ha en mörk & blå himmel i Lightroom gör jag några av följande saker: Minskar luminansen i den blå kanalen, ökar mättnaden extra i den blå kanalen, använder tonade filtret i Lightroom och sänker exponering i detta över himlen. Polfilter däremot kan vara av stor nytta om havet dominerar bilden och man vill mörka himlen mer än havet eller för att få bort reflexer.
 
ANNONS