Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen fråga, mest en fundering: Olika verktyg gör samma saker?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Det är en sak som slog mig i dag när jag snabbfixade en massa bilder på rad. Det är kanske nått alla redan fattat men jag har inte tänkt på det förut.

Jag har märkt att många justeringsverktyg i photoshop gör nästan samma sak, men på lite olika sätt. Tex, justering av brighness/Contrast går utmärkt att göra med både kurvor och levels. Att dra upp mitten av en kurva får nära nog exakt samma effekt som att flytta mitt-markören i levels, eller justera brightness.
Att göra samma mixtrande med både kurvor och levels fast för varje färg liknar ju color balance. Att göra en s-kurva är ju samma som contrast? När jag tänker efter, allt ovanför strecket under adjustment är ju samma sak? Kanke därför det är ett streck?

Efter denna insikt blev plötsligt photoshop ruskigt mycket enklare i min hjärna.

Finns det mer grejor som det finns fler saker som gör samma? Måste man tex ha så många val under skärpefiltret?

Kommentarer?

Allting går nästan göra på två eller fler sätt. Vad du använder beror på vad du föredrar eller vad som helt enkelt krävs av det du ska göra.

Glöm inte att spara dina kurvor och nivåer om du får fram resultat du gillar. Då slipper man börja om helt från början varje gång.

Jag har märkt att många justeringsverktyg i photoshop gör nästan samma sak, men på lite olika sätt. Tex, justering av brighness/Contrast går utmärkt att göra med både kurvor och levels. Att dra upp mitten av en kurva får nära nog exakt samma effekt som att flytta mitt-markören i levels, eller justera brightness.

Absolut.
Man skulle förenklat kunna säga att Brightness/Contrast är en light-version av Levels, och att Curves är Turbo-Levels.

I grund och botten gör de samma sak, men med olika möjligheter till att påverka hur exakt man kan jobba. Brightness/Contrast är samma sak som en kurva med tre punkter. En i mitten som går att justera upp/ner och en i varje ände (ändpunkterna i en kurva) som går att justera åt höger/vänster), vilket ju är ett ganska klumpigt sätt att öka kontrasten på då du kanske vill öka den i mellantonerna (som man oftast vill) istället för att blåsa alla högdagrar och sota alla skuggor. I Curves kan man istället placera ut 14 punkter (+ de två ändpunkterna, alltså totalt 16 punkter) för att justera exakt de valörer man vill.

Samma sak med Color balance, ganska klumpigt. Man kan välja Skuggor, Mellantoner och Högdagrar... men jag vill gärna själv välja vilket område jag ska påverka så därför använder jag en kurva där jag kan få effekten precis i de valörer jag vill, och inte i de valörer som PS ser som skuggor/mellantoner/högdagrar.

//D

ANNONS
Götaplatsens Foto