Annons

Hjälp med översättning...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mackan81

Medlem
Som den novis jag är följer en rättighet att ställa dumma frågor...;) Denna kanske inte är så dum men förmodligen väldigt enkel för de flesta på forumet.. Behöver helt enkelt hjälp med förklaring av de ord, benämningar och förkortningar som förekommer vid beskrivning av ett objektiv.. Om någon vill och har lust så får man gärna göra en simpel ordlista som förklarar vad allt betyder.. Anledningen är att jag vill ha allt samlat på ett och samma ställe, nämligen under denna tråd.:)

Går i köpetankar av en EOS kamera (50d eller 500d). Här är ett objektiv som medföljde: EF-S 17-85MM F/4-5.6 IS USM. Förklara gärna vad förkortningarna betyder:)

Tack!

Vi får se om du blir något klokare... Du får ställa följdfrågor.

EF-S = objektivfattning som passar Canonkameror med mindre sensor (APS-C), såsom 50D & 500D. (Finns även t.ex. EF som passar alla moderna Canon. FD är en äldre fattning som inte passar nya kameror).

17-85 mm = brännvidden. Detta är alltså ett zoomobjektiv med detta omfång.

F/4-5,6 = bländarvärde. Ju mindre värde desto ljusstarkare objektiv (släpper in mer ljus). I detta fall är varierar bländarvärdet lite med brännvidden.

IS = Image Stabilizer (motverkar skakningsoskärpa)

USM = Ultra Sonic Motor (snabb och tyst autofokus)

Tack Pekka!
Följdfrågor på detta då..:)

Var går gränsen för vad som som är ett zoomobjektiv och inte?

Utveckla gärna detta..:"I detta fall är varierar bländarvärdet lite med brännvidden."

Vad är ett högt resp. lågt bländarvärde?

Tack

Ett zoomobjektiv är helt enkelt ett objektiv på vilket man kan ändra brännvidden. Det går att ha ett 20-70mm lika bra som 300-600mm. Siffrorna i sig betyder avståndet från objektivets optiska mittpunkt till skärpeplanet när man ställer skärpan på oändligt långt bort. Uttryckt på ett annat sätt: kortare brännvidd (lägre tal) tar med mer av landskapet framför dig (vidvinkel) , medan längre brännvidd (högre tal) tar med mindre av landskapet framför dig (teleobjektiv).

Att den största bländaren (minsta bländartalet) varierar med hur mycket man zoomar (gäller förstås bara zoomobjektiv) är ganska vanligt, då det betyder att man kan förenkla objektivets mekaniska konstruktion.

Återigen tack för svaren!

Finns det något som beskriver, eller finns det mått på objektivets motljusegenskaper?

Hejsan Mackan!

EOS 50D och 500D är båda bra kamerahus.
EF-S 17-85MM F/4-5.6 IS USM är ett bra objektiv.
(hittar du EF-S 15-85 IS USM för rimlig peng är det ännu bättre)

Köper du nytt betalar du runt 30% mer än vad samma prylar kostar beg.

Oavsett vad och av vem du köper av ovanstående kommer det att göra dig lycklig och (ha kapacitet att) ge dig tekniskt sett bra bilder.

Köp! Plåta ett par tusen bilder, läs lite fototips på nätet eller i böcker så kommer allt att klarna.

Lycka till!

Återigen tack för svaren!

Finns det något som beskriver, eller finns det mått på objektivets motljusegenskaper?

Någon mer erfaren kan säkert utläsa detta från de tekniska specifikationerna, d.v.s. hur objektivet är konstruerat, vilket slags glas och slipning som har använts m.m. Vi vanliga dödliga får nog leta efter tester och recensioner för de objektiv som verkar intressanta. Kanske är detta lite överkurs för den novis som du är. ;-) Jag säger som Anders, att ovan nämnda objektiv är alldeles utmärkta.

Men hur är det med piratobjektiven, typ Sigma, Tokina och Tamron? Är de så mycket billigare, och hur är kvalitén? varför skulle jag INTE köpa pirat?

Men hur är det med piratobjektiven, typ Sigma, Tokina och Tamron? Är de så mycket billigare, och hur är kvalitén? varför skulle jag INTE köpa pirat?

Dessa företag brukar kallas "tredjepartstillverkare" eftersom det inte är direkta kopior de tillverkar. :) Det finns många bra och prisvärda objektiv även bland dessa. Också en del dåliga, liksom det finns mindre bra "original".

Det enda sätt jag har sett att få en uppfattning om motljusegenskaper i förväg är att titta på hur stort motljusskydd tillverkaren rekommenderar.
EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM har stora frontlinser, på grund av den höga ljusstyrkan. Den ganska frikostiga vidvinkeln i läget 17 mm gör också att frontlinsen hamnar ganska ytligt. Det rekommenderade motljusskydet, EW-83J, är också mycket riktigt en rejäl plastbit.

EF 70-200 mm f/2,8L IS USM har större linser än syskonet EF 70-200 mm f/4L IS USM. Känsligheten för motljus är större, enligt många användare, och det är det tillhörande motljusskyddet också.

Ingen av oss här på fotosidan har köpt helt rätt objektiv på första försöket. Man köper, fotar, utvärderar, fotar, utvärderar, säljer, köper något annat, fotar, jämför, utvärderar, fotar, säljer... osv.

Alla objektiv, från canon eller piraterna, har kompromisser, styrkor och svagheter. Det objektiv som jag, och många andra, anser komma närmast perfektion är EF-S 17-55/2.8 IS USM, om vi pratar om normalzoom till EOS 50D eller 500D. Men även det bästa objektivet har sina nackdelar i t.ex. att andra objektiv har större brännviddsomfång, är billigare, är mindre & lättare etc.

Ofta är dyrare bättre, men det stämmer aldrig till 100%. Objektiv i mellanprisklass kan vara jättebra på en grej och mindre bra på något annat, medan ett annat objektiv briljerar i någon annan gren och missar i en tredje. Nedan ser du en lista på saker som man kan värdera - vad är viktigast för dig?

Brännviddsomfång
Storlek och vikt
Byggkvalitet och känsla i handen
Skärpa mitt i bilden
Skärpa i bildens kanter
Hastighet autofokus
Träffsäkerhet autofokus
Ljusstyrka (största möjliga bländaröppning)
Bildstabilisering
Distorsion
CA
Motljusegenskaper
Pris
Pris vs. prestanda

Svar på din fråga:

Canonobjektiv är INTE dyrare än Sigma, Tamron och Tokina, om man jämför och väger in alla dessa egenskaper. Däremot ger piraterna dig fler valmöjligheter som gör att du kan hitta ett objektiv som prickar in just dina "must haves" till en lägre kostnad. Jämförbart dyrare Canonobjektiv kanske ger dig något ytterligare, som du inte värdesätter.

Det bästa rådet du fått här tycker jag nog är plåta plåta plåta, det jag vill lägga till är att innan du börjar fundera på ytterligare objektiv, ( om du köper ett kitpaket) ; är att du plåtar mycket exprimenterar tills du börjar inse:

Vad behöver jag för att uppnå det jag vill ?

När du börjar få grepp om vad brännvidd innebär, slutartid och bländare då är det dags att titta vilket objektiv passar dig,

Kanske bör tilläggas att jag har en budget för max 13000..:)

Då hade jag köpt: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=116696

och denna: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=116757 fast pruta ner den till 3800kr och be honom behålla sitt 18-55 utan IS. Den är inte värd mer. Om han inte säljer för 3800kr köper du istället denna: http://www.blocket.se/blekinge/Canon_500D_2_batteri__garanti_i_topskick_25126345.htm?ca=11&w=3

Och sedan behöver du en blixt som denna: http://www.fotokungen.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=1850 som du även kan köpa här http://www.japanphoto.se/product/blixt/canon/canon-blixt-speedlite-430exii/ eller någon annan stans.

Tack Anders för dina tips och länkar till objekt!:) Lite osäker på att köpa begagnat... När man köper begagnat, vad ska jag kolla efter? Antal exponeringar känns ju naturligt, men hur vet man med säkerhet hur många det rör sig om? Är 12 000 många..?

ANNONS
Götaplatsens Foto