Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur enkelt/komplicerad att filma med 5D MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasandersson

Aktiv medlem
Hej,

Jag vill få svar på hur enkelt, eller komplicerat, det är att filma med en 5D MkII. Går det överhuvudtaget att jämföra det med hur enkelt det är att filma med en vanlig videokamera eller krävs det stativ och en hel del erfarenhet för att lyckas?

Jag har förstått att autofokusen inte är så snabb i filmläge, men hur långsam är den? Går den alls att använda eller är det manuell fokusering som gäller?

Jag förstår att det så klart är enklare att använda en vanlig videokamera och att en DSLR är främst gjord för stillbilder.

Jag vill få svar från Er som defacto använder en 5D MkII och som testat att filma, både amatörer och proffs.

Jonas

PS. Har sökt efter svar på forumet men inte hittat någon tråd som tar upp det praktiska handhavandet.

Det är lättare att zooma snyggt och hantera en videokamera när det gäller filming. Men det finns en uppsjö med tillbehör för dem som vill filma med systemkamera.

De flesta seriösa filmare zoomar inte under filmning och sköter ljudet separat, och då funkar ju en 5D eller 7D utmärkt.

Kolla på Vimeo.com. Där finns massor av filmer gjorde med 7D och 5D Mark II

Men det finns en uppsjö med tillbehör för dem som vill filma med systemkamera.

Tack för svaret Magnus.

Jag hade nog inte tänkt köpa en massa tillbehör utan hade tänkt att få en bra filmfunktion på köpet och som man har med sig alltid då man ändå har med sig kameran.

En sak som lockar är möjligheten till riktigt kort skärpedjup även vid filmning.

Jag tittade på Vimeo.com och många av de filmerna är grymt välgjorda, kanske lite för välgjorda för att jag som amatör ens ska komma i närheten av det.

Jonas

Jag har inte lyckats använda autofokusen med tillräcklig kvalitet under filminspelning med min 5D. Detta eftersom den upplevs hacka till aningen när den ska autofokusera (känns som den inte hittar fokus tillräckligt snabbt utan stegar sig fram till focus är uppnådd).
Jag använder mig därför enbart av manuell fokusering.
Detta kan vara grymt svårt att få till bra med kort skärpedjup.
Jag överväger därför att införskaffa någon typ av "focus puller" så småningom...

Det finns inga proffsfilmare som använder autofokus. Fokusera, sen börja filma. Det finns luppar till skärmen.

En del börjar dock snacka om face detection som ett hjälpmedel, främst för fokusering innan filmsekvensen startar

Sant - problemet är att det är svårt att snyggt och smidigt ändra fokus mellan två önskade lägen med 5D'n (utan extra tillbehör). Med övning och flera omtagningar går det dock men man saknar ett smidigare sätt att glida mellan två lägen...

Hur svårt är det att hålla kameran stilla? Behövs det stativ för att klara det eller funkar det handhållet? En vanlig videokamera har ju nästan alltid inbyggd stabilisering och det är ju ändå svårt att hålla någorlunda still. Med en 5D måste man dessutom hålla så man kan se skärmen vilket ju gör det lite omständigare, men det kanske funkar trots allt.

Om man klarar att handhålla med en 35/1.4 så är jag nöjd, kör jag med en 85a eller längre så blir det troligen stativ eller att man kan stödja mot något.

Jag tycker nog att det är relativt svårt att få bra kvalitet med att filma handhållet, oavsett objektiv.
Jag har därför nyligen införskaffat mig ett Merlin Steadicam vilket verkar mycket lovande. Dock krävs det en hel del övning även med detta för att få det bra. Som med det mesta mao... :)

Håller inte riktigt med Magnus Fröderberg ovan då jag filmar mycket själv. Nyttan med autofokus och zoom beror helt och hållet på vad du tänker filma.

Sysslar du mycket med videoproduktioner och webbteve där du exempelvis filmar racing, sport, osv så har du enorm nytta av en smidig zoom och en väl fungerande autofokus.

Så det Magnus säger gäller främst om du tänker ägna dig åt spelfilmsliknande produktioner eller möjligen naturfilm och dokumentärer.

Dessutom har du ingen riktig sökare och ingen vinklingsbar skärm på 5D Mark II. Något man har väldigt stor nytta av när man filmar.

/Joakim

Dessutom har du ingen riktig sökare och ingen vinklingsbar skärm på 5D Mark II. Något man har väldigt stor nytta av när man filmar.

Det håller jag med om. Pansonic GH1 är populär hos en del filmare av denna anledning. Dessutom kan denna kamera ge snyggt kort skärpedjup, men inte tokkort och svårhanterat skärpedjup som 5D Mark II.

Att filma med 85/1.2 på stor bländare blir grymt snyggt men kräver stativ och att objektet inte rör sig. Med vidvinkel och mindre bländare samt IS blir det enklare. Om man har någon form av stöd från ett bord, ett träd eller liknande kan man filma hyfsat för hemmabruk.
Ställer man in bländaren på en vidvinkel så man är nära hyperfokalavstånd så kan man också ta hyfsade filmsnuttar på föremål som rör sig.
Ett enbensstativ är helt klart till stor hjälp.
Jag ser det definitivt så att en denna typ av kamera fungerar bra för att ta filmsnuttar som man blandar med stillbilder för att göra multimedia.
Synd att det inte går att fortsätta spela in ljud medan man tar stillbilder.
Att ha en separat ljudinspelare och mixa ljud och bild i efterhand gör det hela svårare. Idag är det dock nödvändigt.

Hur svårt är det att hålla kameran stilla? Behövs det stativ för att klara det eller funkar det handhållet? En vanlig videokamera har ju nästan alltid inbyggd stabilisering och det är ju ändå svårt att hålla någorlunda still. Med en 5D måste man dessutom hålla så man kan se skärmen vilket ju gör det lite omständigare, men det kanske funkar trots allt.

Om man klarar att handhålla med en 35/1.4 så är jag nöjd, kör jag med en 85a eller längre så blir det troligen stativ eller att man kan stödja mot något.

http://www.prodad.de/gb/mercalli_std_details.html

Man tappar lite upplösning eftersom programmet tvingas interpolera, men det verkar funka ganska bra faktiskt.

just mtp svårigheten med skärpan gör att när jag filmar använder jag helst min EF 24/1,4 II, då blir skärpeinställningen inte lika viktig pga vidvinkeln, fast det hjälper ju iofs inte den som behöver längre brännvidd. Men håller med föregående talare om att skärpan sätter man innan, när man filmar struntar man i såväl skärpan som att zooma.

Tack för alla svar, synpunkter och tips.

Det hade avrit kul att se några av de filmer ni tagit, både rena amatörfilmer och mer professionella filmer. Jag har varit inne en del på Vimeo.com men det är svårt att hitta "vanliga" filmer. Antingen är det rena tester där man filmat utanför affären då man köpte kameran eller är det väldigt genomarbetade filmer.

ANNONS
Götaplatsens Foto