Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Riktig fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)
De möjligheter man har normalt i mörkrummet ger inga våldsamma skillnader mot kopiering rakt av.. Det handlar mest om att få fram det som finns i negativet, och att få fram det så att det ser naturligt ut. Mycket mer kan man inte göra. Men oftast räcker det väldigt bra för att få en naturlig och fin tonskala i bilden. Filmen och fotopapperets lägger tonerna på ett naturligt sätt, så att väldigt små justeringar krävs. Sen kan man använda raster, lithkopiera mm. och det är sånt man ser klart och tydligt att det är någon specialmetod som använts. Bilden ser ju då inte "normal" ut. Men i datorn kan du relativt enkelt förändra bilden ganska mycket utan att det ser onaturligt eller konstlat ut. Samma sak i mörkrummet är ytterst avancerat och väldigt få kan eller har kunnat göra såna saker.
 
Efter att ha läst artikeln tror jag inte Lindström menar att digital fotografi i allmänhet inte skulle vara riktig fotografi. Men däremot den fotografi som söker poänger i överdrivet efterhandsarbete, eller där man förändrar (t.ex tar bort/lägger till mm) så att innehållet ändras. Och däri kan man ju även lägga diverse analoga sk ädelförfarande och specialmetoder. Jag tror faktiskt att Lindström är har samma omdömen om sådant. Men det faktum (som jag också tog upp tidigare) att man relativt enkelt i datorn kan förändra stort så att det ser naturligt ut (vilket är svårt eller omöjligt i mörkrummet) gör att han beskriver just Smolianskys analoga mörkrumsfotografi, och mörkrumsbilden som riktig och äkta fotografi. Givetvis är motsvarande digital fotografi (som inte skojar eller lurar oss mera än så) lika äkta och lika riktig. Det tror jag är andemeningen i hans skrivning.
 
Jag älskar den digitala tekniken och för mig har digitalkameran inneburit ett jättekliv utvecklingsmässigt som fotograf. Jag hade aldrig vart där jag är idag om jag inte hade fotograferat digital. Den direkta återkopplingen och möjligheten att snabbt kunna se och redigera sina bilder i datorn är en fantastisk möjlighet som jag verkligen uppskattar.

Trots det kan jag förstå Per Lindström. Kanske beror det på att jag själv började min fotobana under den analoga och därmed har spenderat många timmar i ett mörkrum.

Det finns helt enkelt "något" i den analoga fotografin som är svårt att ta på men som skapar en känsla av genuinitet. Det kan vara inbillning, men jag tror inte det.

Kanske beror det på att den digitala tekniken nästan har blivit för bra. Bilderna är nästan helt brusfria, kamerorna exponerar nästintill felfritt, i efterbehandlingen ställs och skärps bilderna till perfektion. Vem som helst kan göra detta idag.

Ut kommer oroligt bra bilder, men väldigt ofta helt utan känsla.
 
Jag älskar den digitala tekniken och för mig har digitalkameran inneburit ett jättekliv utvecklingsmässigt som fotograf. Jag hade aldrig vart där jag är idag om jag inte hade fotograferat digital. Den direkta återkopplingen och möjligheten att snabbt kunna se och redigera sina bilder i datorn är en fantastisk möjlighet som jag verkligen uppskattar.

Trots det kan jag förstå Per Lindström. Kanske beror det på att jag själv började min fotobana under den analoga och därmed har spenderat många timmar i ett mörkrum.

Det finns helt enkelt "något" i den analoga fotografin som är svårt att ta på men som skapar en känsla av genuinitet. Det kan vara inbillning, men jag tror inte det.

Kanske beror det på att den digitala tekniken nästan har blivit för bra. Bilderna är nästan helt brusfria, kamerorna exponerar nästintill felfritt, i efterbehandlingen ställs och skärps bilderna till perfektion. Vem som helst kan göra detta idag.

Ut kommer oroligt bra bilder, men väldigt ofta helt utan känsla.

Jag kan hålla med om mycket i detta. Känner igen hela resonemanget från mina egna tankar. Förutom min egen oskicklighet vid redigeringen i datorn, så, javisst kommer det många tekniskt bra bilder, men det beror nog till en rätt stor del på att det inte kostar mer att ta tio bilder i stället för en eller två.
 
Jag har träffat Per vid nått tillfälle och jag är rätt säker på att han inte har särskilt mycket emot digital fotografi, tvärtom. Däremot är de där raderna antagligen en reflektion över att folk knäpper som aldrig förr men inte fan har det blivit bättre för det.

Tidigare fanns det mer eftertanke och resonerande kring sin fotografi. Det var förhållandevis dyrt så man knäppte liksom inte av ifall man inte visste att det skulle bli nått vettigt av det.

När det kommer till det analoga mörkrummet och vad man kunde göra med ett negativ. Om det inte uppstod nån dramatisk skillnad mellan negativets kontaktkopia och den färdiga printen så hade man antagligen inte lärt sig kopiera särskilt bra. Dom flesta, mig inkluderad, var verkligen amatörer i mörkrummet.

Men det finns en tydlig skillnad mellan gamla silverrävar och den kommande generationen. Det är synen på gråskalor/färgskalor. Förr skulle omfånget vara så rikt som möjligt. Nu har vi reaktion mot detta av en ny generation som gärna kopierar hårt och skiter fullständigt skalor.

/Maverick
 
Nu är det fastslaget. Riktig fotografi är inte digital, enligt Sydsvenskans utvecklingsredaktör, tillika professor i fotografi på Mittuniversitetet...

http://sydsvenskan.se/kultur-och-no...ner/article620040/Tusen-nyanser-av-gratt.html

Bortsett från formuleringarna "använde riktiga kameror" och "digitalt skojeri" så tycker jag att han har rätt. Trots att jag uteslutande jobbat med digitala bilder i snart tio år så tycker jag inte att jag håller på med fotografier.

Det var skillnad. Däremot säger jag inte att det var bättre förr, men det var inte som det är nu.

För mig är det inget problem att konstatera hur skickliga fotografer det fanns på den analoga tiden. Att vi som pysslar med bilder idag har det så oerhört mycket enklare är ett faktum. Det krävs fortfarande kunskap och känsla för att ta bra bilder, men det är ändå oändligt mycket lättare att göra det idag än för 30 år sedan.

Jag beundrar de fotografer som på den analoga tiden skapade magiska bilder. Samtidigt är jag väldigt tacksam att jag idag åtminstone har möjligheten att göra det. För 30 år sedan hade jag knappast gjort det.

Så, ett riktigt fotografi är analogt. En riktig bild kan däremot vara 100% digital. Jag pratar därför om bilder när jag pratar digitalt och fotografier när jag pratar analogt. Det är inget problem för mig begreppet fotografi kopplas till den analogt skapade bilden.
 
Vet inte om jag riktigt håller med om att det skulle bara lättare att ta bra bilder nu än det var förr, med undantag för tekniskt enklare inom extremer som t.ex inomhussport och liknande. Det är samma krav på exponering, komposition, perspektiv, timing, innehåll och allt sånt "fotografiskt". Man kan förvisso slösa mer med bilder idag för att vara säker på att få en användbar bild, men det gjorde väl i alla fall yrkesfotogafen tidigare också. Det har blivit fasligt mycket enklare att ta många bilder, men andelen bra bilder har nog sjunkit.

Däremot är det väl enklare och framförallt finns det mer möjligheter vid "framkallningen" av bilden.
 
Senast redigerad av en moderator:
Men det faktum (som jag också tog upp tidigare) att man relativt enkelt i datorn kan förändra stort så att det ser naturligt ut (vilket är svårt eller omöjligt i mörkrummet) gör att han beskriver just Smolianskys analoga mörkrumsfotografi, och mörkrumsbilden som riktig och äkta fotografi. Givetvis är motsvarande digital fotografi (som inte skojar eller lurar oss mera än så) lika äkta och lika riktig. Det tror jag är andemeningen i hans skrivning.

Jag gör samma tolkning när jag läser texten. Skulle nog påstå att nyckelmeningen i stycket inte är "det här är riktig fotografi" utan snarare beskrivningen "och allt vi ser är på riktigt....". Det senare citatet berättar inte bara om Smolianskys fotografiska inriktning, utan speglar också hans förhållningssätt till konsten och livet, som jag ser det.
 
Tomas Ågren, Stefan Nilsson, Anders Östberg, Anders Kroon... osv

Ni måste först läsa VAD han skriver.
Ni lägger in egna tolkningar och bygger ihop egna sanningar om en text som inte innehåller era egna av varandra påhejade framrusande fantasislutsatser.

Övertygad om att Nils & Sedvall är inne på rätt spår.
Det är inget VS som ni andra vill ha det till.
 
Men det finns en tydlig skillnad mellan gamla silverrävar och den kommande generationen. Det är synen på gråskalor/färgskalor. Förr skulle omfånget vara så rikt som möjligt. Nu har vi reaktion mot detta av en ny generation som gärna kopierar hårt och skiter fullständigt skalor.
Undrar om inte det beror på det hysteriska standardrådet att öka konstrasten i bilden så man förlorar så mycket mellantoner. Det kanske hade funkat bättre att flytta in svartpunkten (om vi pratar photoshop nu) om man tycker bilden saknar svärta. Hur detta går till i kemikalier kanske silverrävarna kan förklara?
 
Tomas Ågren, Stefan Nilsson, Anders Östberg, Anders Kroon... osv

Ni måste först läsa VAD han skriver.
Ni lägger in egna tolkningar och bygger ihop egna sanningar om en text som inte innehåller era egna av varandra påhejade framrusande fantasislutsatser.

Övertygad om att Nils & Sedvall är inne på rätt spår.
Det är inget VS som ni andra vill ha det till.

Ja det är klart det är en tolkning. Hur är det med din egen tolkning, har du kollat med professorn vad han menade? ;)
 
Tomas Ågren, Stefan Nilsson, Anders Östberg, Anders Kroon... osv

Ni måste först läsa VAD han skriver.
Ni lägger in egna tolkningar och bygger ihop egna sanningar om en text som inte innehåller era egna av varandra påhejade framrusande fantasislutsatser.

Övertygad om att Nils & Sedvall är inne på rätt spår.
Det är inget VS som ni andra vill ha det till.

Även du lägger in egna tolkningar. För mig är det inget VS. Men det är fullständigt och komplett mänskligt att göra så. Det är oerhört svårt att förmedla exakt vad man vill ha sagt i en relativt kort text. Utrymmet för större eller mindre feltolkningar gentemot textskaparen finns där.
 
Undrar om inte det beror på det hysteriska standardrådet att öka konstrasten i bilden så man förlorar så mycket mellantoner. Det kanske hade funkat bättre att flytta in svartpunkten (om vi pratar photoshop nu) om man tycker bilden saknar svärta. Hur detta går till i kemikalier kanske silverrävarna kan förklara?

Det där med svärtan och hur mycket "tryck" det skall vara i bilden har svängt fram och tillbaks i historien, har varit lite mode över det. Går vi tillbaks till 30-40 talet så var det något liknande som idag med rejäl svärta och hög kontrast, men på 70-talet gällde det motsatta då det skulle vara tydlig teckning även i de ljupaste skuggorna. Jag talar nu förstås om svartvitt, inte färg.

Jag är visserligen ingen "silverräv", men svärtan och kontrasten kan påverkas på flera olika sätt utöver exponeringen i kameran. Det mest uppenbara är förstås genom att använda olika hårdheter på pappret, eller med variabelt fotopapper (styrs med färgfilter i förstoringsapparaten - Magenta = mer kontrast. Gult = Mindre). Expoineringstiden under förstoringsapparaten har givetvis också sin uppenbara påverkan. Men redan negativet kan ges mindre eller mer kontrast genom framkallningstiden, längre tid i soppan ger högre kontrast. Olika famkallningsvätskor ger också lite olika karaktär, tonskala och påverkar även hur kornet ser ut. Framkallaren för pappret kan också påverka tonskalan, svärtan och ev. toning. Ett gammalt trick för att öka svärtan är tex. att tillsätta lite natriumkarbonat i pappersframkallaren.

Vad jag tror vi börjar skönja nu är det kommande postdigitala samhället, alltså när den digitala revolutionen är över och samhället kan börja kallas digitalt. Hittils har värderingar och liknande styrts av vad som varit tekniskt möjligt, tekniken och tillhörande marknadsföring av densamma har styrt. Detta på samma sätt som under den industriella revolutionen. Under 30-40 talet så ansåg tex. många arkitekter inte ens att de följde någon stil, det var uteslutande funktion som gällde (därav "funkis"). Men efter kriget när samhället kommit på fötter igen och samhället verkigen hade blivit fullt ut industriellt, då hände något. Nu var det inte längre funktion allena som var ledstjärnan, nu kom saker som form, färg, flärd, livsstil, luddiga saker som känslor blev plötsligt viktigt.

Liknande skiften sker alltid efter det att en disruptiv teknik som förändrat har slagit igenom. Vi som är gamla nog kommer ihåg digitalklockorna när de kom i slutet på 70-talet. Efter några år, i början på 80-talet så sågs den som ville ha ett armbandsur med visare som en bakåtsrävande idiot och utdöende dinosaur - även om det råkade vara en tonåring. Men när den elektroniska revolutionen inom det området var över, så vips.. nu blev det helt plötsligt okej med visare på klockan igen. Idag är det ingen som lägger någon särskild värdering på detta och kallar verkligen inte folk för bakåtsrävande idioter om de har en klocka med visare istället för siffror.

När det gäller mörkrumskopian så finns det en viktig aspekt som jag inte sett i tråden, och det är att det är ett hantverk. Vi kan köpa en tröja i affären, vi kan också köpa en stickmaskin, men likt förbaskat finns det rätt gott om folk som faktiskt stickar sina tröjor och vantar, iblant till och med färgat sitt garn själv. Jag tror att vi mer och mer kommer att börja se analogt fotografi som just hantverk. För svartvitt optiskt kopierat i mörkrummet är vi mer eller mindre där redan idag och om några år så har färgfilmen gått samma väg. Det kan i sin tur faktiskt öka den hantverksmässigt framställda kopians värde. Detta på samma sätt som andra produkter av manuellt hantverk ofta värderas annorlunda än de mer industriella.

Per använder också uttrycket "riktiga kameror" och i detta finns också en aspekt som inte har så mycket med digitalt vs. analogt att göra, lika lite som att känslosvallen kring de där klockorna hade något att göra med hurvida urverket drevs av en fjäder eller var elektroniskt och hade batteri. Jag skulle vilja dra liknelsen ett steg längre och säga att det idag inte finns att köpa någon systemkamera med "visare", oavsett om någon så var villig att betala en miljon. Faktum är att många analogfotografer fotar analogt för att de då kan använda den kamera de gillar, inte att de gillar film. Jag tillhör den kategorin och jag vet att vi är många, antagligen fler än hela Pentax världs-marknadsdel. Jag betala närmast en fantasisumma för en kamera som i stora drag är som mina gamla analoga modeller, fast digitala, men det finns inte.

Utvecklar jag hur jag vill ha min digitala kamera idag, så kommer jag att få regerätta flashbacks till 80-talet och de där klockorna, jag har också vänner i min ålder som gjort exakt samma koppling till hur folks värderingar styrts och förändrats under tekniska skiften, svängt mellan rätt extrema åsikter bara för att sedan gravitera tillbaks till någon sorts normaltillstånd och slutat klistra otrevliga etiketter på folk. Men ge det några år, så är det ingen som höjer på ögonbrynen för att jag vill ha små nätta manuellt fokuserade objektiv, kamerahus i småbildsformat med stor sökare ämnad för fokusering utöver simpelt "sikte" (med betoning på "små" - det som idag kallas "full frame") som får plats i fickan. Vad jag tror att Per egentligen far efter med ordet "riktig" är kameror där fotografen verkligen styr utan någon hjälp. Enkla kameror, men förväxla nu inte enkel med lättanvänd. Storformatskameran är den absolut enklaste kameran, utöver lådkameran och camra obscura, men samtidigt den som kräver absolut mest av fotografen, däri ligger en del av konsten och hantverket.
 
Marie, nu skall jag göra nått dumt i forumvärlden och bara ge medhåll. Men jag vill uttrycka min uppskattning för ett långt och välformulerat inlägg. Skillt från inlägget drar jag också slutsatsen att man heller inte behöver lägga någon värdering i tekniken heller. Som när mina barn tyckte vår ringklocka för telefonen (vi har lite svårt att höra telefonen i hela huset) var skitball för den lät ju exakt som retrosignalen i deras mobiltelefoner.

Skulle tro att samma sak gäller de som köper alla gamla polaridfilmer som finns på tradera, eller faktiskt gillar att knida kemikalier på silverplåtar. Man gör det för det är roligt på ett eller annat sätt. Det ena är inte mer rätt eller fel än det andra.
 
Fniss, det där får mig att minnas att jag minsann skulle ha en RIKTIG klocka, en med visare, när jag var liten. Mina föräldrar var oroliga att jag inte skulle lära mig klockan annars :O). Jag var skitsur för alla mina klasskamrater som var häftiga hade ju DIGITALA klockor.

Intet nytt under solen där heller...

Mvh
Maverick
 
Flera intressanta inlägg i den här debatten, kul!

När det gäller det där med hårda kontraster så har jag verkligen brottats med det "dilemmat" ända sedan jag började plåta digitalt. När jag lärde mig fotografera, framkalla och kopiera i början av 90-talet så var det fortfarande mycket fokus på att skapa bilder med stort dynamiskt omfång. Det skulle vara täckning i både låg- och högdagrar, och däremellan vackra gråskalor. Jag lärde mig zonsystemet och hade Lars Kjellberg (saknar fortfarande tidningen Fotografi) som guru.

När jag sedan hamnade i den digitala världen skulle man "dra i spakarna", ställa s-kurvor och fläska på med kontrasten. Jag vet inte hur många gånger jag känt att jag snarare förstört än förbättrat mina bilder med detta beteende. Ändå har jag valt att följa den gällande "normen". Fan vet om jag inte ska börja göra mina bilder mjukare igen. Bara för att testa hur det känns! :)

Och så det där med riktiga kameror. Kan verkligen hålla med Marie i det hon skriver. Mina analoga kameror är fortfarande de som känns mest som "riktiga" kameror. Speciellt min helmekaniska Pentax MX från 1977. Hade verkligen varit underbart med en digitalkamera som hade den känslan och det handhavandet. Men det kanske kommer, trenden hos en del kameraproducenter verkar ju faktiskt gå åt det hållet.
 
MIN tolkning är att Gunnar gör väldigt fina bilder.
Ibland helt meningslösa bilder tex telestolpen.

Men vem tar inte meningslösa bilder... ingen behöver svara på det!

Jag svarar ändå och råkar vara en sådan knepig typ att jag ofta gillar att konsumera helt meningslösa bilder också... Så därför finns det inga helt meningslösa bilder - ibland så är den absolut sämsta, tråkigaste mest misslyckade bilden riktig användbar...

Och jo, Gunnar gör helt klart fina bilder - många av dem iaf ;)
 
Har du också gått på myten? Hittar fö inget i filmen där man visar en bild kopierad rakt av i jämförelse med en bild kopierad med Adams "manipulation"? Ett negativ är ju annars tvärtom den färdiga bilden i gråskalan. Var väl inte det du menade vi skulle jämföra?

Ansels son visar bildens nuvarande utseende på sin laptop, och därefter samma bild kopierad rakt av, och då är den betydligt ljusare i himlen och har mer moln. Man får också se Ansels diagram över alla steg som krävdes för att åstadkomma den färdiga bilden från ett negativ, det är ett helt A4!

Men det är klart att man inte kan åstadkomma samma saker i ett mörkrum som man kan i Photoshop, åtminstone inte enkelt. Men som någon annan sade, OM Ansel Adams hade haft Photoshop hade han nog utnyttjat det fullt ut för att skapa den bild HAN såg när han exponerade. Vilket förstås inte hindrar att stora fotografer ser, och fångar den bild de vill ha i exponeringsögonblicket för att sedan finjustera, medan klåpare (som t ex jag själv :)) tar mängder av bilder för att sedan försöka få en vettig bild av det hemma framför datorn.

Gunnars bilder är fina, även med en bild av en trappa eller en vägg kan han få fram en känsla av något slag. Och det hade han förstår lyckats med även om han varit "handikappad" med Photoshop :).
 
ANNONS